Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kiwi01

LÖST Föra över foton från mobil till dropbox

Rekommendera Poster

kiwi01

Jag har i ett års tid fotat rätt mycket i min mobil - Samsung A3. Förutom att fotona sparas i bildmappen Galleri så förs de alltid automatiskt till Dropbox i alla mina enheter, mobilen, surfplattan och  datorn. Men nu fungerar det inte längre, de bilder jag tagit idag är inte överförda, begriper inte varför.

Jag minns inte ens att jag från början skulle gjort någon inställning, upptäckte av en tillfällighet att bilderna hamnar i Dropbox. I Quick Start pratar man om drag and drop vilket får mig att misstänka att det är någon inställning i mobilen som felar, men vet inte vad.

De 2 GB som man har tillgång till gratis är långt ifrån förbrukade så felet ligger inte där.

Sen upptäckte jag idag att de äldsta bilderna inte ligger kvar i mobilens Dropbox, inte heller surfplattans, däremot är de synliga i datorns Dropbox. Och det är där jag huvudsakligen tittar på bilderna.

Kan någon hjälpa mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Pelle Penna

Kan du ha  blivit utloggad i telefonen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01

Sist i mitt inlägg skrev jag att endast senaste bilder visas. I Dropbox finns det et en meny med olika alternativ för visning och för att se alla bilderna måste jag välja "Foton" som följs av en ruta som ibockad. Detta tycker jag tyder på ett förvalt alternativ, men varje gång jag stänger boxen så är jag tillbaka på "senaste". Varför är det så?

Nu till min huvudfråga, överföringen. Jag har tittat lite i mobilens inställningar och vidare konton. För Dropbox gäller att "Synkronisera nu" anges i gråskala och går inte att klicka på. Varför är det så? Om de nu har med mitt problem att göra? Medan för exempelvis för kontot e-post anges "Synkroniserat".

Är inte jätteförtjust i att rota runt i mobilens inställningar på egen hand, ändrar jag något så...är det inte alltid jag känner igen mig.

För tillfället har jag lyckats föra över fotona - en och en - via mobilens delningsfunktion, men det är för opraktiskt i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Blir det någon skillnad om du har laddaren i telefonen. Det finns ju på en del telefoner inställningar att den bara synkroniserar vid wifi-anslutning och vid laddning.

Jag kollade i min mobil och petade runt, men hittade inte detta just nu, men samtidigt som jag klickade på Dropbox så började programmet att uppdateras. Kolla så att du får uppdateringen och se om det gör någon skillnad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01
Postad (redigerade)

Det låter lite märkligt, har aldrig tidigare haft laddaren i och överföringen har gått på några sekunder. Något annat måste det vara.

Använder du själv Dropbox och till vad i så fall? Hur sker/hanterar du överföringen i normalfallet?

Redigerad av kiwi01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Jag kan ex dela ett foto till Droppbox eller andra dokument, men jag sparar inte bilder automatiskt där utan använder One Drive för att automatiskt spara kopior av mina kamerabilder i telefonen. Dessutom har jag ju en Androidtelefon och då sparas även bilderna till Google foton.

Jag minns inte var inställningen i Dropbox låg för att spara bilder automatiskt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01

Idog arbete lönar sig för det mesta, nu har jag löst problemet verkar det som  - peppar, peppar som talesättet lyder. 

Men undrar just vart klickljudet från mobilkameran tog vägen, men det är ju en helt annan fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Hur löste du det, för just nu har mina kamerabilder försvunnit i OneDrive?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01

Jag gissar att du har varit förståndig nog att spara dina bilder även på annan plats.

Mobilens Dropbox har inställningar bakom ett kugghjul - mycket svårupptäckta ska jag säga, allt är ju så smått.

Öppna boxen så ser du tre blåa streck upp till vänster, tryck på strecken - då ser du ett litet kugghjul upp till höger, tryck på hjulet - då är du inne på ditt Dropbox-konto. Scrolla nedåt tills du hitta "Så här laddar man upp", där valde jag "endast wi-fi" och tryckte på det, bilderna började rassla in i boxen. (Varför den funktionen hade "hoppar ur" vet jag inte men sånt kan tydligen hända.) Möjligen kan du behöva göra ytterligare inställningar eftersom du inte har använt detta förut. Du kan/bör exempelvis välja vad du vill ladda upp. Jag valde foton och video.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...