Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SÄKERHETSKOPIERING


Torparen

Rekommendera Poster

Jag vill i första hand enbart säkerhetskopiera mina foto från datorns HD till en extern HD hur gör jag?

 

Om jag säkerhetskopierar hela datorns HD varje dag är det då enbart förändringar som kop dag 2,3,4 osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Om jag säkerhetskopierar hela datorns HD varje dag är det då enbart förändringar som kop dag 2,3,4 osv?

Det beror på.

Man kan ta en sk.Inkremental backup vilket endast utför dom skillnader mot föregående backup och dessa senaste ändringar läggs till, men man kan också ta  en Differential backup, vilket betyder att man tar en hel kopia av hela diskinnehållet (HDD) och jämför denna mot föregående, tar mer plats, sedan kan man kan Klona sin disk vilket betyder, ja klona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men om är villig att betala så är Acronis True Image bland dom bättre och jag använder det själv, men kanske inte det enklaste av alla, det skall erkännas.

Finns många bra t.om. gratis och det spelar egentligen ingen roll vilket - bara man tar en backup! - och att denna går att återskapa!

Det är väl det viktigaste av allt, att ens säkerhetskopia går att återställa sk. Recovery.

 

Ett bra Backup & Recovery S/W skall förutom att klara av ta backuper också klara av att boota upp och kunna återställa boot-sektorer med annat. Acronis klarar givetvis detta - har testat ett flertal gånger och ja, det fungerar. Dessutom med stöd för nätverk, USB och annat.

Viktigt dock är att man skapar en eller flera Boot-bara CD/ R/RW och/eller USB-sticka/or inifrån Acronis och förvarar på säker plats.

Bygger på Linux faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt uttömmande svar.

 

Nu är det så att jag tillhör den gamla "goda" årgången som inte hade språkutbildning på schemat, tyvärr är det i dag ett stort hinder.

Ser att det finns program, på svenska, för säkerhetskopiering  men vad väljer jag, är en massa finesser som jag inte fattar.

 

Jag använder min dator övervägande till förvaring och redigering av foto (lightroom) samt mail och att betala räkningar. Jag kan tänka mig att samla de kataloger och filer som är viktiga i två mappar.

 

Så min  fråga blir då vill och kan du hjälpa mig att välja lämpligt "verktyg"

 

Hälsningar från en före detta mycket aktiv flugfiskare, efter harr uti Viforsen (Sundsvall)  Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja Windows har ju inbyggt stöd för detta, så varför inte använda det, kanske inte så sofistikerat men vem behöver det?

Vilken Windows har du 7/8/10?

 

[Edit] Ja Harr, mums säger jag, och vilika stridiga fiskar sen...Jag gillar harrar :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara är intresserad av att säkerhetskopiera några enstaka mappar kan man ju använda Utforskaren i Windows för att kopiera mapparna och sen klistra in dem på den externa hårddisken då och då.

 

Kom ihåg att bara ha den externa hårddisken ansluten under säkerhetskopieringen så att den är skyddad för de nu så vanliga skadliga programmen som krypterar alla de filer som de kommer åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia jag satsar nog på ditt förslag verkar enkelt. Jag har även sänt en fråga, ett annat problem, till windows forum jag förmodar att du även är aktiv där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia jag satsar nog på ditt förslag verkar enkelt. Jag har även sänt en fråga, ett annat problem, till windows forum jag förmodar att du även är aktiv där.

Kom bara ihåg att Cecilias förslag innebär en helt manuell backupkopiering, man måste alltså själv komma ihåg att göra detta med jämna mellanrum, kontra om man använder ett program som hjälper till, så gör ju programmet detta istället enligt inställt schema.

 

Men valet är ju ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget överhuvudtaget. Nu har jag alla mina foton på datorns hd samt en extern hd. så så långt är skyddet säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Med Microsoft OneDrive på din dator så kan du också använda detta för att spara viktiga filer i "molnet" och dessutom komma åt dessa från valfri dator eller smartphone/surfplatta etc. även om du inte är hemma (ja såklart kräver det att man är uppkopplad).

Microsoft OneDrive: https://onedrive.live.com/about/sv-se/

Komma igång med Microsoft OneDrive - självstudier  http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/getting-started-onedrive-tutorial

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia jag satsar nog på ditt förslag verkar enkelt. Jag har även sänt en fråga, ett annat problem, till windows forum jag förmodar att du även är aktiv där.

Ingen orsak :)

 

Eforum är det Windows-forum som jag är mest aktivt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Crashplan Individual för backup i molnet. Kostar USD60/år för obegränsat utrymme för en dator, i mitt fallfilservern, och finns för Linux, Mac och Windows. https://store.code42.com/store/

När det gäller "normal" lagring i molnet tycker jag att Dropbox fungerar bäst, används som vilken mapp som helst och fungerar på Linux, Mac, Windows, Android, IOS. Gratis upp till 2GB så prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gånger jag gör manuell backup använder jag TotalCommander.

Där antingen:

1. Vanlig kopiering och där jag då får fråga om att skriva över befintlig fil väljer jag "Skriv över alla äldre" vilket innebär att alla med samma datum/tid hoppas över och kopieringen går snabbt. Är det dessutom flera mappar jag ska hantera på detta sätt kan jag välja att köa kopieringen så att jag slipper vänta på att den första mappen är klar. (ja, eller egentligen innebär det att det inte sker flera parallella kopieringar vilket då tar mer resurser)

2. Använder funktionen "Synkronisera mappar" där jag först får en överblick om olikheter mellan de båda mapparna innan jag väljer att synkronisera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SFLinköping

Om du bara använder Lightroom för bildhantering föreslår jag att du använder den inbyggda backupfunktionen i Lightroom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...