Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk uppdatering av excellänk i Powerpoint för bildspel


pinge33

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag tänkte se om någon vänlig själ därute skulle kunna hjälpa mig med.

 

Jag är med och arrangerar en idrottscup och jag har en excelfil där jag löpande uppdaterar nya matchresultat och målskyttar. Jag skulle vilja ha ett Powerpoint bildspel som hela tiden rullar och visar innehållet i denna excelfil och automatiskt hämtar in nya data och uppdaterar Powerpointfilen med, så att man inte aktivt skall behöva öppna den hela tiden för att läsa in det länkade materialet på nytt.

 

Jag har ju teJag har ett problem som jag tänkte se om någon vänlig själ därute skulle kunna hjälpa mig med.at att ta och markera aktuellt cellområde i excelfilen och sedan kliJag har ett problem som jag tänkte se om någon vänlig själ därute skulle kunna hjälpa mig med.rat in det som en länk i Powerpointbildspelet. Och det fungerar ju som så att varje gång man Jag har ett problem som jag tänkte se om någon vänlig själ därute skulle kunna hjälpa mig med.artar upp Powerpointfilen på nytt så läser den ju in den länkade datan som då uppdaterats, men grejen är ju att jag vill låta Powerpoint-bildspelet fortgå och uppdatera datan automatiskt.

 

Jag googlade lite och hittade något liknande på följande youtubelänk:

men det var en add-on som jag fattade det som, som man behövde köpa till.

Add-on:en kunde tydligen laddas ner från http://www.presentationpoint.com/software/datapoint

 

Tacksam om någon har en idé om hur jag skulle kunna lösa det utan att behöva betala.

Tack på förhand!

 

Mvh

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Jag funderar lite på om den lösning som enklast går att implementera här är att ha två arbetsböcker, den ena där data matas in/uppdateras med matcher/målskyttar m.m. och det andra som hämtar data från den första arbetsboken och visar/uppdateras med automatiska intervaller. Detta kräver en del snickrande med vba men du har fördelen att kunna styra i princip allt i Excel-miljön.

 

Det finns annars onlinetjänster som man kan använda sig av men även här är det oftast kostnader inblandat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har tyvärr inte svar på frågan utan undrar exakt samma sak.

 

Jag har en excel med flikar med siffror som uppdateras löpande. Sedan har jag en powerpoint som loopar ett bildspel där respektive flik i excelen är ett objekt i en bild i powerpointen.

 

Jag skulle vilja att länkarna uppdateras fortlöpande, helst mellan byte av bild i powerpointen, annars före varje gång första bilden visas. 

 

Är det någon som vet hur man kan lösa det (om man kan lösa det) utan att köpa till något (jag har också tittat på datapoint)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...