Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Poäng (igen) knepigt ...


Esuk

Rekommendera Poster

10GB

 

Legendariskt ;-)

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 121
  • Skapad
  • Senaste svar

Poäng, poäng, poäng.

 

Vad får man poäng för egentligen? Alla möjliga inlägg tilldelas poäng numera. Efterlyste för ett tag sedan att inlägg som hjälper ska få poäng och inte enbart de som är 'roande'. DEt följde det mönstret ngrlunda ett tag. Nu följer det inget mönster vart poängen hamnar. Lika för alla, men lite godtyckligt verkar det vara för tillfället.

 

IDG/Simon har visserligen tidigare gjort klart att detta med poäng är ett försök som kanske kommer mynna ut i något. Det är även klart att man kan räkna med intressanta effekter när något som topplistan presenteras.

 

Får väl se hur det fortlöper.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu följer det inget mönster vart poängen hamnar. Lika för alla, men lite godtyckligt verkar det vara för tillfället.

 

I sann demokratisk anda värderas alla medborgares röster lika högt ;-PPPPPP

 

Seriöst; i andra forum har man poäng som visas för varje inlägg, 2 brukar vara max, 0 står som default, och -1 för Troll, sen så har man ett beskrivande tilläg till poängen som; "informative", "funny", "Troll", "Insightful", "Interesting" mfl - det ger en bra vägledning, och man kan fortfarande ha en topplista kanske med färgkodning åt vilket håll en person lutar i sina inlägg typ svart om det bara är troll inlägg, blått för neutralt och kanske grönt för informativ - men som med alla system finns det nackdelar;

 

a./ kräver kanske mer jobb(fy) av moderatorn ???

 

b./ liknande funktioner är kanske(?) vanligast bland PHP(dubbel fy ?) forum ?

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå poäng; är det någon som har tänkt på att "CyberPet" är ensam tjej på "Topp 10 skribenter"(om inte "blubb" är en tjej ?).

 

Hon(dom ?) borde ha minst 10 extra poäng bara för att dom finns :-)

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*LoL* det här blir ju bara mer patetiskt för varje timme som går...

 

Snart ute från "Topp 5" ;-P

 

Näh, allvarligt om det går, det kanske är nya grejen innan man ska gå ut; att sitta och reta upp oss genom att slumpa poäng istället för att spela "åttan" ;-) Vinet flödar hemma i stugorna medan byns ungdomar står skockade runt skärmen och vrider sig dubbla över våra kommentarer i poängfrågan...

 

Annars kan det vara bara det att vi har tänkt småskaligt som varit imponerade av Weylands 78 poäng, det kanske ska vara normalt att ha hundratals poäng när nu tjänsten börjat bli inkörd ???

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ärligt - ingen kritik - men en undran:

Hur kommer det sig att PaleRider får poäng för (nästan) varje inlägg i denna tråd. Vad är det som skiljer hans inlägg från andras.

 

Och NEJ jag suktar inte efter att få poäng för dessa inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att PaleRider får poäng för (nästan) varje inlägg i denna tråd. Vad är det som skiljer hans inlägg från andras.

 

LoL ;) Det undrar verkligen jag oxå; för en vecka sedan hade jag 16 poäng efter lång och trogen tjänst; idag har det ökat från 22 till 36 !!?!!

 

Beats me...

 

P.S. Jaaa, det påminner inte så lite om XL-Dennis D.S.

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2001-10-02 22:41:23 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara få skriva något i denna poäng bringande tråd.

 

Jag hade noll poäng den 29 sep, sedan hände något.

Jag beklagade mig, och vips så haglar poängen över mig, tror jag har 9 poäng idag.

 

Kanske har vi drabbats av ett poäng virus :-)

 

-Vad händer när man kommer till hundra?

Troligtvis får man en utmärkelse, typ (.1Kp)

 

Sedan borde vi ha en topplista över lääängsta tråden, den som skriver det hundrade inlägget i tråden får en utmärkelse.

 

/Milkman

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-03 06:17:25 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har vi drabbats av ett poäng virus :-)

 

Tanken tycks ha slagit fler; nyss försvann poänglistorna ;-)

 

FYI så gick jag till sängs med 36 poäng igår och senast jag kollade var det 51 !?! Om det, mot förmodan, skulle vara nåt man gjort bra ? kunde det juh vara kul om man själv visste vad det var åtminstone :7/

 

P.S. Om det, frutansvärt ännu mer mot förmodan, skulle vara "riktiga" poäng det rör sig om så vore det nån fusion av "Jantelags/Ceaucescu-stuk" att plocka bort dom ;-P

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2001-10-03 11:17:54 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att dom har plokat bort 5 i topp & 10 i topp för att åtgärda ev. fel.

 

När/om det fixas kommer det att dyka upp igen, kanske i en ny skepnad, tror Simon nämde något om det.

 

-----------------------------

Jag är lugn och fin....

-----------------------------

 

/Milkman

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Apropå det tycker jag man borde få någon form av materialistiskt pris om man når 100 poäng - typ en hög tidningar i brevlådan eller en hårddisk ;)

 

Äh. Var nöjd med att du är frisk och att Eforum finns i stället. :)

 

/s

 

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Jag förstår inte ert dilemma. Ni får ju poäng till både höger och vänster. Ni borde vara glada!

 

Nej, men poängen strular lite just nu. Så dom listorna är bortplockade ett litet tag tills jag förstår varför datorer alltid ska göra saker på ett sätt som inte överrensstämmer med ren och skär logik.

 

Jag förstår inte heller varför folk säger att vi om 30 år kommer ha datorer med artificiell intelligens, jag har det i alla fall redan nu. Min dator jävlas med mig, och det är den fullt medveten om. Jag hatar datorer.

 

:)

 

/s

 

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wahlgren

Min dator har jävlats men mig i flera år...

Det brukar vara så att den är förstående när jag ska jobba med den.. allt flyter på bra, Word klagar inte på något etc..

när jag sedan ska göra något annat, typ spela, göra en rolig kräftskive inbjudan i Word eller ngot kan jag få alla möjliga fel... värsta tiden var för två månader sedan då skiten krashade och tuggade fragda i 4 dagar medans jag installerade allt igen, confade allt som jag ville ha det, och krashade igen... 5 gånger gjorde jag detta och undrade vad jag glömt...

har delvis lagt ner den datorn medans jag laddar ner Mandrake 8.1

Vill gärna se om jag kan flytta över mig till det med tanke på lite säkerhet i XP som man inte lär kunna låta bli att installera.

 

Oj, Off topic och långt... men äntligen har jag skrivit om detta hämska som hänt mig...

Kan man inte anmäla sin dator för Psykisk misshandel? Måste kolla upp det. :)

 

 

**********

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pakmangenerationen se ut idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator jävlas med mig, och det är den fullt medveten om. Jag hatar datorer.

 

"Ni" låter som ett alldeles för gammalt par :-P

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(egentligen svar på Simons inlägg, men tråkigt när färgerna börjar ta slut (färkod svart-vit-blå-gul-grön-brun-turkos(?)-vinröd-klarröd-grå * 8) )

 

Nej, jag är inte besviken eller förargad över ngra av de poäng jag fått-

 

Men i en del trådar verkar någon gått fram med en poängkvast och sopat till alla inlägg. Frågeställaren får en poäng för sin fråga, han som svarar i rätt spår frå en poäng, den som är ute och cyklar får en poäng samt frågeställaren får en poäng när han/hon tackar för svaren.

 

Det är lika för alla, som jag tidigare skrev och hur det än blir lär det som skriver det "bästa" inläggen få flest poäng.

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-03 13:10:20 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Jo, men vad kan man göra?

Jag kan ju knappast hindra folk från att ge poäng. Jag kan bara förlita mig på folks sunda förnuft, vilket i sig är en livsfarlig sak att förlita sig på.

 

/s

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Simon & Co: fixat poäng buggen :-)

 

Man kan bara ge x antal poäng/dag.

 

Vore snält om ni fixade så att man inte kan dubbel posta också.

 

/Milkman

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-03 15:35:52 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Vore snält om ni fixade så att man inte kan dubbel posta också.

 

Den dagen vi kommer på ett riktigt bra sätt att förhindra korspostning kommer jag inte gå från jobbet förrän den funktionen är implementerad.

 

Men det är svårt.

 

/s

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men fixa iaf så att dubbelpostning genom att folk trycker reload förhindras då, det är lätt.

Att förhindra att folk postar samma sak i flera forum förstår jag är snudd på omöjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det möjligt, nu när Simon är i så fasta beslutartag, att få den funktionen att dom poäng som delas ut visas direkt på det _inlägg_ som fått poängen; så ser man iaf vilket inlägg det är som orsakat ja whatever ?

 

Kanske man tom skulle införa minuspoäng, så man kan ta ner ett inlägg om det misshagar en ? Börjar bli avancerat det här...

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2001-10-03 16:02:07 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Jomen alltså redan nu har vi lagt in en funktion som förhindrar en användare från att trycka flera gånger på "skapa inlägget"-knappen... Så det är ingen fara längre, värre är det med korspostningarna...

 

/s

 

========================================

Simon Johansson

Redaktör för Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Det finns redan idag. Den lilla stapel som man trycker på för att rösta blir rödare för varje poäng som inlägget får.

 

 

/Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...