Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

olika färger på två skärmar


Torparen

Rekommendera Poster

Jag har två bildskärmar, bärbar dator samt en fristående hopkopplade via HDMI.  Jag använder datorn och bildskärmen övervägande för redigering av foto därför naturligt att skärmarna visar rätta färger. Färgerna på den fristående skärmen stämmer troligen eftersom jag kalibrerat denna. För att göra frågan kort, om jag visar bilderna på duk med hjälp av projektor vilken skärms färger kommer att visas? Prova kanske någon säger, ja men just nu har jag inte tillgång till projektor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent spontant, borde det väl vara projektorns skärm, men styrs väl via inställningarna för det grafikkort man använder.

För du kopplar väl inte in projektorn via någon av dina bildskärmar?

Du kopplar väl ändå in kabeln från projektorn till uttaget på grafikkortet, så då är det ju grafikkortets inställningar som styr, mot vad projektorn kan klara av att ta emot.

 

Finns andra här som kan detta bättre vet jag, som kan ge mer korrekt info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du kopplar projektorn på samma utgång (HDMI) som du vanligen använder till din fristående skärm så borde det bli samma inställningar.

Fast grafikkortet kan (väl?) känna av ansluten hårdvara och anpassa sig därefter. Jag tänker då på upplösningen.

 

Hur har du kalibrerat din fristående skärm?

Har du använt skärmens egna knappar så gäller de ju enbart för själva skärmen.

 

Sedan kan det ju vara så att även med bra grafikkort, bra inställningar osv. så kan ju den projektor du ansluter vara "fel inställd" eller helt enkelt vara kass på att återge färger direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en spyder 5 elite i vintras och den kan även kalibrera projektorer, finns inte på express och pro, så det snabba svaret på din fråga är att den inte använder någondera skärmars inställningar utan den måste också kalibreras separat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tippsen.

 

Spydern verkar intressant vet du om den är uppgraderad för windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den fungerar med 10:an.

Jag passade på på black friday när scandinavian photo hade 20% på det mesta.

Har du inte så bråttom kan du kolla in spyders hemsida nu och då ifall de har någon "summer sale", före jul sålde de Elite versionen för strax under 200€ och de hade också en "Winter sale" i Januari-Februari.

Nu får du även 20% rabatt på Photoshop och Lightroom prenumeration. http://spyder.datacolor.com/datacolor-offers-discounted-adobe-creative-cloud-photography-plan/

Enligt prisjakt ligger den nu på från 2350 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder alltid HDMI-uttaget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...