Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få ner uppdateringar från Windows Update


K Olagus

Rekommendera Poster

TACK ALLA KÄRA VÄNNER PÅ EFORUM!

Nu är det löst!

Jag gjorde först som marim sa, stoppade i Tjänster Windows Update, installerade de redan nerladdade filerna som rörde systemet och Internet Explorer. Det var inte så många som var "tillämpbara" av de som fanns i LARSAS skärmdump, men några i alla fall. Innan dess hade jag laddat ner samtliga Office 2007-uppdateringar och installerat dem. Det gick bra eftersom de var exe-filer. Omstarter förstås.

När den sista manuellt nerladdade Windows-filen hade installerats, omstart gjorts, ändrade jag åter i Tjänster, Windows Update till kör. DÅ...., dök den lilla Windows Update-ikonen upp! Det blev 30 uppdateringar inklusive rätt många valfria för säkerhets skull. Valde bara bort några, som för grafikkortet, Skype o.dyl.

Jag lägger skärmdumpar på de uppdateringar jag tog hem för att de som eventuellt har samma operativ som jag, Windows 7 Pro 64, och också har samma problem som jag har haft, skall kunna se vad som krävs. Alla uppdateringarna kom inte samtidigt. Det var c:a 2-3 eftersläntrare som också ansågs viktiga.

 

Nu får jag skaffa en ny ssd-systemhårddisk! Den är nästan full sånär som på 24GB!

 

 

TACK!

K Olagus

post-62800-0-52595000-1476390774_thumb.jpg

post-62800-0-11056200-1476390785_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Oj vad trevligt att se alla "Slutfördes" på den skärmdumpen! När det gäller överflödiga inlägg som man har skrivit så kan man, som du har märkt, inte ta bort dem själv. Jag har också skrivit överflödiga inlägg, råkat skicka samma inlägg två gånger, och då har jag klickat på Rapportera längst ner i inlägget jag vill ha borttaget och skrivit t ex "Ta bort dubbletten". Man kan alltså rapportera sina egna inlägg för att få bort dem även om de inte är spam. (Det står bara om spam och dylikt för Rapportera men att använda sig av den knappen är enda möjligheten för den som vill ha bort något han eller hon har skrivit.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löst sig.

 

Ser på dina dumpar att några är nog lite äldre, men ser också att några känner jag igen att jag fick i september. Ser också att du fått in oktobers uppdatering som kom häromdan, det är ju nu den nya varianten på uppdatering där det bara står oktober 2016 månatlig samlade säkerhetsrelaterad och kvalitetsuppdatering för windows 7.

 

Så om det inte kommer nå fler äldre eftersläntare så bör det vara lugnt med uppdateringar nu.

 

En liten tanke gällande programmet WSUS som du inte kunde installera, om det kan ha att göra med att du har så lite minne kvar. Bara en tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du har lyckats få datorn att installera uppdateringar. Jag hoppas att det håller i sig.

 

 Hur har det gått med oktoberuppdateringarna för den bärbara datorn som tråden startade med.. Hämtas uppdateringarna utan att man måste strula?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löst sig.

 

Ser på dina dumpar att några är nog lite äldre, men ser också att några känner jag igen att jag fick i september. Ser också att du fått in oktobers uppdatering som kom häromdan, det är ju nu den nya varianten på uppdatering där det bara står oktober 2016 månatlig samlade säkerhetsrelaterad och kvalitetsuppdatering för windows 7.

 

Så om det inte kommer nå fler äldre eftersläntare så bör det vara lugnt med uppdateringar nu.

 

En liten tanke gällande programmet WSUS som du inte kunde installera, om det kan ha att göra med att du har så lite minne kvar. Bara en tanke.

Hej!

Ja, din teori om WSUS som tar plats, den har också jag tänkt på. Inte minnet dock, utan hårddiskutrymmet. Det ligger mappar på "DEN HÄR DATORN" > "LOKAL DISK" som jag inte sett tidigare. På båda datorerna. Bifogar en skärmdump och frågar om det kan vara dessa och om det i så fall är riskfritt att plocka bort dem. Något annat man kan rensa som är WSUS-relaterat?

 

Oktoberuppdateringarna gick in på den gamla, trötta laptopen också!

 

Mvh

K Olagus

post-62800-0-16282100-1476444969_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du har lyckats få datorn att installera uppdateringar. Jag hoppas att det håller i sig.

 

 Hur har det gått med oktoberuppdateringarna för den bärbara datorn som tråden startade med.. Hämtas uppdateringarna utan att man måste strula?

 

LARSAS

Hej!

De kom in helt problemfritt just nu!

 

Mvh

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att oktobers uppdatering gick in även på din andra dator.

 

När det gäller mapparna så har jag ingen aning om man kan ta bort dom eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med WSUS menar det offline update-program som visades på videon och som du installerade så antar jag att du har avinstallerat det på vanligt sätt (Kontrollpanelen > Program och funktioner) och har du ändå kvar några mappar från det ska du givetvis ta bort dem. Det finns ju ingen anledning att ha dem kvar. De lyckade uppdateringarna har ju gått in i de program som skulle uppdateras.

 

Idén med att skaffa en ny ssd-systemhårddisk är bra eller också lägger du till en hårddisk, om det går. Ordentligt med utrymme måste man ju ha och bilder tar plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med WSUS menar det offline update-program som visades på videon och som du installerade så antar jag att du har avinstallerat det på vanligt sätt (Kontrollpanelen > Program och funktioner) och har du ändå kvar några mappar från det ska du givetvis ta bort dem. Det finns ju ingen anledning att ha dem kvar. De lyckade uppdateringarna har ju gått in i de program som skulle uppdateras.

 

Idén med att skaffa en ny ssd-systemhårddisk är bra eller också lägger du till en hårddisk, om det går. Ordentligt med utrymme måste man ju ha och bilder tar plats.

Hej!

Jag tror inte WSUS var ett program i den meningen att det la sig i Program och Funktioner. Vad jag minns nu, så packade man upp det och körde det. Sen stängde man ner alltihop och packade upp det igen v.b.

Emellertid så plockade jag, på min gamla laptop, bort de där mapparna jag visade på min skärmdump ovanför. Jag har sparat dem, men om man kollar i dem, så står det WSUS på en cab-fil. Där finns också textfiler och ytterligare en cab-fil med KB-namn. Så därför drog jag slutsatsen att de kanske hade med WSUS att göra och att man kan ta bort dem. Se innehållet i en av dem i skärmdump som jag bifogar detta inlägg.

 

Jo, man har en benägenhet att glömma att kolla utrymmet på sina hårddiskar. SSD-disken är en systemdisk på 240GB. Där fanns bara 24GB kvar, så jag insåg att nu är det dags. Har beställt en på 480GB. Fr.a. så blir det nog mycket skräpfiler vid hanterandet av bilder i Photoshop och Lightroom t.ex. Adobe är ju kända för att breda ut sig. Program ligger på systemdisken men med en egen partition för Photoshop och Lightroom. Annars har jag ytterligare tre konventionella hdd i datorburken. Och hur många externa backupdiskar jag har....,det kan jag inte ens räkna på alla fingrarna. Jo, bilder tar plats.

Tack snälla mgtmariför all feedback! Värdefullt.

 

Mvh

K Olagus

post-62800-0-10268000-1476460456.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, bra att det löst sig.

Se till att att ta en backup så fort som möjligt.

 

Ang. grafikkortet så kan det vara en god idé att installera senaste drivrutinen som du hade i 'Valfria uppdateringar'.

 

Ang. diskutrymme - så se detta hur du skall rensa disken med Windows inbyggda Diskrensnings verktyget inkl. Windows update filer som inte längre behövs och kan spara rejält med utrymme.

Men se till att du har startat om datorn innan och efter ev. uppdateringar.

 

Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp högerklicka Diskrensning och välj 'Kör som administratör'

i Diskrensningsverktyget > bocka i Windows Update-rensning, ev. Windows.old (om du har uppgraderat från tidigare Windows) och bocka i lämpliga rutor särskilt Temporära filer etc.

Klicka på fliken Fler alternativ och i nedre rutan Systemåterställning och skuggkopior klicka på Rensa alla återställningspunkter utom senaste > klicka 'Ta bort filer' > OK
Detta kan ibland rensa åtskilliga GB från disken.

Se också inlägg #12 i denna tråd: http://eforum.idg.se...ost__p__1588488

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, bra att det löst sig.

Se till att att ta en backup så fort som möjligt.

 

Ang. grafikkortet så kan det vara en god idé att installera senaste drivrutinen som du hade i 'Valfria uppdateringar'.

 

Ang. diskutrymme - så se detta hur du skall rensa disken med Windows inbyggda Diskrensnings verktyget inkl. Windows update filer som inte längre behövs och kan spara rejält med utrymme.

Men se till att du har startat om datorn innan och efter ev. uppdateringar.

 

Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp högerklicka Diskrensning och välj 'Kör som administratör'

 

i Diskrensningsverktyget > bocka i Windows Update-rensning, ev. Windows.old (om du har uppgraderat från tidigare Windows) och bocka i lämpliga rutor särskilt Temporära filer etc.

Klicka på fliken Fler alternativ och i nedre rutan Systemåterställning och skuggkopior klicka på Rensa alla återställningspunkter utom senaste > klicka 'Ta bort filer' > OK

Detta kan ibland rensa åtskilliga GB från disken.

Se också inlägg #12 i denna tråd: http://eforum.idg.se...ost__p__1588488

Mvh

Hej!

 

Mina rutiner när jag stänger datorn för kvällen är att diskrensa, köra CC Cleaner (inte registret!) och defragmentera (inte på ssd!). Så det var inte riktigt detta jag behövde ha svar på utan den fråga som eventuellt kan tänkas röra det flitiga användandet av WSUS under en period då jag inte fick ner uppdateringarna. Se inlägg #105 och #109. Det ligger alltså mappar på (C:), som när man öppnar dem, så verkar de höra ihop med WSUS. Kolla dumparna!

Eftersom jag inte SÄKERT vet, så vågar jag inte ta bort dem. Dvs jag testade på min gamla laptop (där ju WSUS fick ner det som krävdes, tror jag, och fick igång Windows Update), men nu har jag ställt undan den för ett tag, så jag vet inte om de hör till installationerna via WSUS. Sparade mapparna på ett usb-minne, omutifall de ska finnas på (C:).

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag bara rekommenderade det som gäller som standard för att rensa ens hdd/sdd.

Självklart väljer du själv vad och hur du gör detta.

WSUS - hmm

Aldrig har jag varit med om WSUS och krångel med detta, inte ens hört talas om detta förut.

 

Allt som hör till Windows skall i fall ligga på C:(om det är din systemdisk).

Ta backup och rensa.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...