Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få ner uppdateringar från Windows Update


K Olagus

Rekommendera Poster

Skriver jag in som exempel KB3164025 i googlerutan så får jag som en av de översta valen hämtsidan för uppdateringen hos MS. Där kan jag ladda ner en installerbar fil.

 

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=53300

 

Observera även sökrutan uppe till höger där jag kan skriva in ett KB Nummer för att hämta den.

 

LARSAS

Hej!

Tack! Då ännu en fråga:

Hur ska jag veta vilka uppdateringar jag ska söka efter? Eftersom de senaste kom in 4 juli (2 stycken), så har jag inte en susning om vad som kommit in sedan dess. Många antar jag eftersom WSUS fick det till runt 200 eller drygt det. Hur - och fr.a.VAR -  söker jag alltså de saknade uppdateringarna när varken Windows Update eller WSUS fungerar?

Eller är jag korkad?! Just de du visar på din skärmdump?

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Nej du ska inte ta alla som finns på LARSAS skärmdump.

 

Ta de som det står

Säkerhetsuppdatering för windows 7

Uppdatering för windows 7

Kumulativ uppdatering för internet explorer.

 

Borttagning av skadlig programvara som finns med finns inte som uppdatering på det vis som de andra så hoppa över de tills vidare.

 

Defender finns inte heller som uppdatering på samma sätt utan de kommer sannolikt ner sen när du fått ner det andra.

 

De andra som du sen saknar är från september plus de som hör till ditt office 2007. Jag har office 2007 så jag ska kika på mina uppdateringar senare ikväll för att se vilka du ska ha där.

 

microsoft download kan du söka på KB numren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske du har flera program i office och då får du vänta och förhoppningsvis får du ner dom via uppdaten senare. Sen när du installerar dom, om det skulle vara fel att du inte ska nån av dom så kommer det upp ett meddelande, har då gjort så för mig när jag tagit hem nån som jag inte ska ha.

Det är inte många jag har för när jag kikar på uppdateringshistoriken så verkar det som de ersätter och raderar äldre.

 

Dessa är de som du kan prova med.

Säkerhetsuppdatering office 2007 suites  KB3114442

Säkerhetsuppdatering office 2007 suites  KB3115109

Säkerhetsuppdatering one note 2007       KB3114456

Säkerhetsuppdatering word 2007             KB3115465

Säkerhetsuppdatering compatibility          KB3115464

Säkerhetsuppdatering office 2007 suites  KB3118300

Säkerhetsuppdatering excel 2007             KB3115459

Säkerhetsuppdatering powerpoint 2007    KB3114744

Säkerhetsuppdatering compatibility           KB3115462

 

Installera dessa om du kan först och starta sen om datorn. 

Sen sätt igång sök på uppdateringar igen, finns en chans att du sparkar igång uppdaten efter du installerat dessa. Låt den stå uppemot ett dygn i alla fall.

 

När det gäller office uppdateringar har dom varit som exe filer när man installerar dom manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du ska inte ta alla som finns på LARSAS skärmdump.

 

Ta de som det står

Säkerhetsuppdatering för windows 7

Uppdatering för windows 7

Kumulativ uppdatering för internet explorer.

 

Borttagning av skadlig programvara som finns med finns inte som uppdatering på det vis som de andra så hoppa över de tills vidare.

 

Defender finns inte heller som uppdatering på samma sätt utan de kommer sannolikt ner sen när du fått ner det andra.

 

De andra som du sen saknar är från september plus de som hör till ditt office 2007. Jag har office 2007 så jag ska kika på mina uppdateringar senare ikväll för att se vilka du ska ha där.

 

microsoft download kan du söka på KB numren.

Hej!

 

Så enkelt var det nu inte, Tyvärr. Jag räknade ut att från Larsas skärmdump (se bilagan där jag gjort små röda markeringar) var det 14 uppdateringar som jag skulle ha. Microsoft Download hade andra uppfattningar om vad som gällde. Ibland fanns de inte eller så Googlade jag och fann dem i alla fall. Jag har lyckats installera 1 (EN) uppdatering - rödmarkerad i min lilla gula bilaga. De uppdateringar med tjock stil fanns inte att hämta. Möjligen hade de med uppgraderingen av Windows till 10:an att göra, men säker är jag inte. De andra står och stampar precis som Windows Update gör.

 

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag såg att Microsoft hade en slags varukorg där man markerade de filer som man skulle ha, dvs de som gällde Windows 7 64bit. Men det fanns även andra varianter där man bara valde sitt språk och sen ladda ner.

Det känns väldigt ostrukturerat och oorganiserat måste jag säga.

Skickar med en dump på de nerladdade filerna som blev betydligt fler än på min gula lapp/LARSAS dump. Men de vill inte låta sig installeras.

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

post-62800-0-31886100-1476036193.jpg

post-62800-0-83009000-1476036210_thumb.jpg

post-62800-0-01280300-1476036857_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ett inlägg alldeles före dig, så läs det.

 

När det gäller LARSAS uppdateringar så den första svarta fick jag som uppdatering igår, visst den är kopplad till om man vill uppgradera till 10, men den ska finnas. 3035583 är också en uppdatering som man fått som har om man vill uppgradera till 10 så den kan du hoppa över. Annars har jag nog alla dessa jag också till min win 7.

 

Så prova det jag skrev i mitt förra. Så får vi se sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ett inlägg alldeles före dig, så läs det.

 

När det gäller LARSAS uppdateringar så den första svarta fick jag som uppdatering igår, visst den är kopplad till om man vill uppgradera till 10, men den ska finnas. 3035583 är också en uppdatering som man fått som har om man vill uppgradera till 10 så den kan du hoppa över. Annars har jag nog alla dessa jag också till min win 7.

 

Så prova det jag skrev i mitt förra. Så får vi se sen.

Tyvärr, marim, det går inte att installera något. Det står bara och stampar. Jag överväger nu att helt låta bli att koppla upp mig med min bilddator, alltså den vi talar om. Det är inget absolut krav att kunna koppla upp sig med den, men jag tänker att med mina andra datorer, där en av dem har W10, så kommer det säkert så småningom nya filtyper och annat som gör att jag inte kan öppna dem i min bilddator. Jag kommunicerar via en laptop med W10, ibland kanske man vill ha något med sig till den stationära med W7 Pro. Det kan ju gälla tvärtom också för den delen.

Jag trodde - kanske naivt - att manuellt nerladdade filer skulle gå att installera direkt, en och en. Det började ju bra med den första, men sen gick det inte alls.

Jag har jobb att sköta på min bilddator, så detta blir ett störande moment som varat alltför länge. Har nu provat precis alla förslag (utom ominstallation av operativet som skulle innebära väl mycket jobb och störningar). Försökt vänta ut Windows Update, testat WSUS jättemånga gånger i olika versioner och med eller utan Office, avinstallerat Office 2007, avinstallerat F-Secure....Ja, i stort sett alla förslag.

Har även varit i kontakt med support på Tech Troopers som är PC För Allas förmån vid prenumeration. Inte heller de har lyckats, trots att de fått lov att fjärrstyra min dator.

 

Jag finner det märkligt att Microsoft har så dålig koll på uppdateringsfunktionen och alla uppdateringar. På den egna download-sidan finns inte alla uppdateringar, men Googlar man, så finns de ändå. Och, som sagt, de har minst två olika sätt att ladda ner uppdateringar manuellt på. Antingen bara Ladda ner, eller någon slags varukorg där man skall lista ut vad man kan tänkas behöva. Knepigt.

 

Läste f.ö. att det är slut på uppdateringar till Office 2007 nästa år nån gång. Då blir det väl ännu fler och nya filformat att hantera.

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det där att installering funkar direkt om man gör det manuellt är inte alltid så. Inte när man har problem med uppdateringarna. Utan man kan få prova med dom undan för undan.

Alltså man har flera stycken nedladdade och sen provar installera en, om den inte funka så prova med nästa och så vidare. Sen börjar man om då brukar man så småningom få in dom. Och det bästa brukar vara att startar om datorn mellan varven.

 

Däremot så brukar uppdateringarna till office funka på en gång att installera manuellt. Sen brukar det vara lättare att få in de som hör till systemet. Så att du inte får in officeuppdateringarna heller så vet jag inte vad du råkat ut.

 

Det du kan prova. Gå in på uppdate och ändra inställningen till att inte ta emot några uppdateringar överhuvudtaget. Starta sen om datorn.

Sen försöka ladda hem officeuppdateringarna från download och installera dom.

Om det funkar så ändra sen inställningarna på uppdates igen till det du hade och starta om datorn.

Och sen ställa den på sök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en enkel beskrivning av felsökning av Windows update,

I svaret från : " Vill du trots allt....."

 

http://www.datormagazin.se/2016/problem-med-windows-update/

 

Kan det vara så att åtgärder för att hindra uppdatering till Windows 10 spökar ? Kan strulet startat i samband med någon sådan åtgärd?

 

LARSAS

Hej!

 

Ja, det är vad jag också tänker. Att GWX Control Panel visserligen hindrade Windows 10 att ladda ner filer, men att något kan ha gått galet där. Jag hade det programmet tills Windows Update slutade skicka in filer därför att 10:an började kosta pengar. Då avinstallerade jag GWX och jag kan inte tillräckligt om detta för att avgöra om det har blivit något som nu förhindrar uppdateringar som jag SKA ha. Kanske någon på forumet vet? Ser framför mig antingen någon liten fil som ligger kvar från GWX eller att Microsoft har lagt in en fil som gör det svårt med uppdateringar nu. Jag har ju förstått att Microsoft till varje pris vill att man skall använda 10:an.

 

Ska påbörja undersökningar jag har fått tips om nu. Får se om jag kommer någon vart. Börjar med att ta in Officeuppdateringarna enligt marim, sen tittar jag på din länk.

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det där att installering funkar direkt om man gör det manuellt är inte alltid så. Inte när man har problem med uppdateringarna. Utan man kan få prova med dom undan för undan.

Alltså man har flera stycken nedladdade och sen provar installera en, om den inte funka så prova med nästa och så vidare. Sen börjar man om då brukar man så småningom få in dom. Och det bästa brukar vara att startar om datorn mellan varven.

 

Däremot så brukar uppdateringarna till office funka på en gång att installera manuellt. Sen brukar det vara lättare att få in de som hör till systemet. Så att du inte får in officeuppdateringarna heller så vet jag inte vad du råkat ut.

 

Det du kan prova. Gå in på uppdate och ändra inställningen till att inte ta emot några uppdateringar överhuvudtaget. Starta sen om datorn.

Sen försöka ladda hem officeuppdateringarna från download och installera dom.

Om det funkar så ändra sen inställningarna på uppdates igen till det du hade och starta om datorn.

Och sen ställa den på sök.

Hej!

 

Officeuppdateringarna är nu installerade!

Men det kommer inga uppdateringar via Windows Update.

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du fick in officeuppdateringarna. 

 

Om installation och avinstallation av gwx inte gör nån skillnad så kan du ju prova göra lika med windows uppdateringar som du gjorde med office. Att du stänger av mottagande av uppdateringar i updaten, startar om datorn och sen går in på microsofts download och försöker igen att ta ner dom som fanns på LARSAS dump. Och prova installera dom. Det var ju några som du inte hittade där så hoppa över dom.

 

Sen om det funkar att få in uppdateringarna den vägen så starta om datorn ställ sen in uppdateringar igen på att de ska hämtas och sätt igång sök. Du ville ju inte ha datorn igång när du inte var vaken/hemma, men låt den stå på sök så länge som möjligt. För du ska ju ha för september, plus de som fattas och oktobers ska komma här inatt eller imorgon.

 

När det gäller uppdateringar till windows 7 så har du rätt att det ska ju ändras nu från oktober, jag har ännu inte fått mina för den här månaden så jag vet inte hur det ser ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du fick in officeuppdateringarna. 

 

Om installation och avinstallation av gwx inte gör nån skillnad så kan du ju prova göra lika med windows uppdateringar som du gjorde med office. Att du stänger av mottagande av uppdateringar i updaten, startar om datorn och sen går in på microsofts download och försöker igen att ta ner dom som fanns på LARSAS dump. Och prova installera dom. Det var ju några som du inte hittade där så hoppa över dom.

 

Sen om det funkar att få in uppdateringarna den vägen så starta om datorn ställ sen in uppdateringar igen på att de ska hämtas och sätt igång sök. Du ville ju inte ha datorn igång när du inte var vaken/hemma, men låt den stå på sök så länge som möjligt. För du ska ju ha för september, plus de som fattas och oktobers ska komma här inatt eller imorgon.

 

När det gäller uppdateringar till windows 7 så har du rätt att det ska ju ändras nu från oktober, jag har ännu inte fått mina för den här månaden så jag vet inte hur det ser ut. 

Hej!

 

Just i färd med att testa GWX. Fick faktiskt ner ett par  uppdateringar till  för Windows via downloaden. Alla ligger i en mapp i väntan på att installeras. Då provar jag att göra som du föreslog.

Återkommer! Tack så länge!

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en enkel beskrivning av felsökning av Windows update,

I svaret från : " Vill du trots allt....."

 

http://www.datormagazin.se/2016/problem-med-windows-update/

 

Kan det vara så att åtgärder för att hindra uppdatering till Windows 10 spökar ? Kan strulet startat i samband med någon sådan åtgärd?

 

LARSAS

Hej!

 

Har nu gått igenom hela åtgärdsprogrammet enligt din länk. Resultat? Se skärmdumpar.

Det man oftast ser är felet 0x80080005. Har sökt på Google, på Microsoft och en massa andra ställen, men det finns inget jag inte redan har provat. Just nu är ändå Windows Update igång och söker, men det händer förstås ingenting. Inte heller om jag försöker installera någon av alla de filer från Windows Update som jag hämtade hem manuellt igår.

Systemåterställning? Tja, det finns en från 10/7 2016 som skulle kunna vara tänkbar. Tror inte jag har provat den. Påverkar inte så mycket mer än de Officefiler jag fick in igår. Men de senaste uppdateringarna från Windows Update som jag fått, var 4/7 2016, 2 stycken.

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

post-62800-0-51131400-1476215727_thumb.jpg

post-62800-0-44966000-1476215738_thumb.jpg

post-62800-0-96504800-1476215745_thumb.jpg

post-62800-0-22770400-1476215757_thumb.jpg

post-62800-0-89697300-1476215765_thumb.jpg

post-62800-0-48720600-1476215830_thumb.jpg

post-62800-0-69916800-1476215839_thumb.jpg

post-62800-0-75839000-1476215847_thumb.jpg

post-62800-0-52232900-1476215954_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller kommandona i Kommandotolken i sista bilden i inlägg 90 så är andra kommandot felskrivet, första mellanrummet ska vara innan % och inte efter. När det blir rätt lär kommandot efter i alla fall inte få det felmeddelandet, utan något felmeddelande som hänger ihop med att tjänsten Windows Update inte stoppades av det första kommandot.

 

Kan du stoppa den tjänsten genom att gå till Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster och göra det manuellt eller får du något vettigt felmeddelande då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller kommandona i Kommandotolken i sista bilden i inlägg 90 så är andra kommandot felskrivet, första mellanrummet ska vara innan % och inte efter. När det blir rätt lär kommandot efter i alla fall inte få det felmeddelandet, utan något felmeddelande som hänger ihop med att tjänsten Windows Update inte stoppades av det första kommandot.

 

Kan du stoppa den tjänsten genom att gå till Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster och göra det manuellt eller får du något vettigt felmeddelande då?

Hej!

 

Återkommer! Slarvigt av mig, men det har varit så många olika sätt att försöka lösa problem, så det blev väl lite hjärnsläpp kantänka..

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller kommandona i Kommandotolken i sista bilden i inlägg 90 så är andra kommandot felskrivet, första mellanrummet ska vara innan % och inte efter. När det blir rätt lär kommandot efter i alla fall inte få det felmeddelandet, utan något felmeddelande som hänger ihop med att tjänsten Windows Update inte stoppades av det första kommandot.

 

Kan du stoppa den tjänsten genom att gå till Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster och göra det manuellt eller får du något vettigt felmeddelande då?

 

Resultatet idag, efter att jag skrivit rätt (det var faktiskt i länken det var fel, inte jag som skrev fel). Provade det och jag bifogar dump från Kommandotolken.

 

Provade manövern i tjänster. Vet att jag har gjort det tidigare i den här enorma tråden, men inte riktigt när. Vad som hände var ingenting. Dumpar på det med.

 

Därefter satte jag igång sökning och då fanns ett felmeddelande jag tidigare fått - att det inte gick att söka efter uppdateringar. Kollade för säkerhets skull upp inställningarna för hämtning och de var som jag ville, dvs meddela mig, men hämta inte. Testade att ändra till hämta, då försvann felmeddelandet och den började söka. Ställde tillbaka till min inställning meddela men hämta inte. Den söker nu.

Längre än så här lär jag väl inte komma. Min tråd här borde väl egentligen delas upp i två - en där jag lyckades på min laptop. En där jag inte lyckas med några av alla förslag. Bara en tanke...

 

PS. Fick in EN manuellt nerladdad Windows Updatefil nyss, från juli, KB3163245. Alla de andra vill inte låta sig installeras.

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

post-62800-0-49324200-1476287526_thumb.jpg

post-62800-0-77319200-1476287543_thumb.jpg

post-62800-0-00228800-1476287559_thumb.jpg

post-62800-0-89458600-1476287570_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du vill ha två trådar eftersom tråden står markerad som löst i och med att det första problemet, gällande laptopen, fick ett bästa svar. Men problemet är detsamma för din stationära dator och det är faktiskt mest överskådligt och tydligt att ha alla frågor och svar i samma tråd, även om den är lång.

Jag tror förresten att både du och marim kan förvänta er uppdateringar idag för såväl Microsoft Office som Windows 7 och Vista. Själv har jag nyss fått oktobers uppdateringar till min windowsversion: Säkerhetsuppdatering för MS Office, Säkerhetsuppdatering för MS Silverlight, Säkerhetsuppdatering för Adobe Flash Player samt Kumulativ uppdatering för Windows [10 Version 1607 för x64-baserade system (KB3194798)]  

Om oktoberuppdateringen för Microsoft Office 2007 kan man läsa här:
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3194160

October 11, 2016, update for Microsoft Office
Latest Updates for Microsoft Office 2007
Latest service pack 3 (KB 2591018)
Latest Public update October 2016 PU (KB3194160)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du vill ha två trådar eftersom tråden står markerad som löst i och med att det första problemet, gällande laptopen, fick ett bästa svar. Men problemet är detsamma för din stationära dator och det är faktiskt mest överskådligt och tydligt att ha alla frågor och svar i samma tråd, även om den är lång.

 

Jag tror förresten att både du och marim kan förvänta er uppdateringar idag för såväl Microsoft Office som Windows 7 och Vista. Själv har jag nyss fått oktobers uppdateringar till min windowsversion: Säkerhetsuppdatering för MS Office, Säkerhetsuppdatering för MS Silverlight, Säkerhetsuppdatering för Adobe Flash Player samt Kumulativ uppdatering för Windows [10 Version 1607 för x64-baserade system (KB3194798)]  

Om oktoberuppdateringen för Microsoft Office 2007 kan man läsa här:

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3194160

October 11, 2016, update for Microsoft Office

Latest Updates for Microsoft Office 2007

Latest service pack 3 (KB 2591018)

Latest Public update October 2016 PU (KB3194160)

 

Hej!

Ja, hoppas kan man ju alltid. Men jag har ju faktiskt inte fått in några Windowsuppdateringar sedan 4 juli. Trots alla försök. Hittills har jag lyckats att manuellt installera Officeuppdateringar enligt den lista jag fick här. Och TVÅ Windowsuppdateringar (NET Framework) varav EN idag. De övriga, som jag laddat ner manuellt (många!), de står och tuggar precis som Windows Update gör.

Återstår att se alltså.

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg på CPU igår att uppdateringar var på gång, så idag har jag krånglat in mina i min vista. Ska ta min win 7 imorgon.

 

K Olagus du har fått in en till då borde du även kunna få in de andra. Jag har förut inte tänkt så mycket på hur jag faktiskt gör utan det har gått på ren vana, men skriver ner det jag gjorde idag.

 

Tar hem flera uppdateringar från microsofts download så jag har dom hemma på datorn.

 

Sen startar jag aktivitetshanteraren, klickar på visa process för alla användare.
Letar upp den som ligger högt i CPU, står ju svchost till vänster och till höger värdprocess för windowstjänster. Högerklickar på den och väljer gå till tjänster. Där bland dom som är markerade finns windows update. Klickar på den så bara den är markerad sen högerklickar på den och stoppar tjänsten. Väntar och ser att den blir stoppad.

 

Sen letar jag reda på de nedladdade uppdateringar och väljer en av dom. Klickar på den. Kommer upp en liten popupruta som säger att det förbereds, sen ändras till att den söker efter uppdatering. Efter nån minut kommer en större popupruta upp som visar installationsförloppet. Sen bara vänta till den är färdig och starta om datorn. 

 

Om den lilla popupen står kvar och bara söker, jag brukar vänta ca 10 min så avbryter jag den genom att gå in på program i aktivitetshanteraren och avslutar aktiviteten och väljer en annan.

 

Efter datorn startats om så låter jag den stå en liten stund (nånstans mellan 5-15 minuter) så den får känna av den installerade uppdateringen och ser om uppdatikonen dyker upp nere till höger. Har den inte dykt upp så börjar jag om med att stoppa updaten i aktivietetshanteraren. Och ta nästa uppdatering.

 

Idag så tog jag först ner office uppdateringarna sen efter jag installerat tredje uppdateringen och datorn stått lite så dök ikonen upp och jag fick ner de andra uppdateringarna på vanligt sätt.

 

Det är så jag gjort och som det ser ut på min vista, men tror nog att det ser lika eller liknande på win 7.

 

K Olagus du skriver att du fick felmeddelande när du hade updaten på meddela mig, men det var inget felmeddelande när du hade på hämta. Så ett förslag att ha på hämta för det gör i princip ingen skillnad. För på båda så är det du som väljer vilka uppdateringar du vill installera. Och jag har hämta, men låt mig välja vilka som ska installeras inställt på mina datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omdöpandet av en mapp gäller en mapp som heter SoftwareDistribution och den ska döpas om om till SoftwareDistribution.old (t ex). Om du föredrar det så går det förstås att göra det i Utforskaren också, och i så fall ligger mappen i C:\Windows. Men det är viktigt att tjänsten Windows Update är avstängd medan man döper om mappen, sen kan man välja själv om man vill göra det med kommandot i Kommandotolken eller i Tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg på CPU igår att uppdateringar var på gång, så idag har jag krånglat in mina i min vista. Ska ta min win 7 imorgon.

 

K Olagus du har fått in en till då borde du även kunna få in de andra. Jag har förut inte tänkt så mycket på hur jag faktiskt gör utan det har gått på ren vana, men skriver ner det jag gjorde idag.

 

Tar hem flera uppdateringar från microsofts download så jag har dom hemma på datorn.

 

Sen startar jag aktivitetshanteraren, klickar på visa process för alla användare.

Letar upp den som ligger högt i CPU, står ju svchost till vänster och till höger värdprocess för windowstjänster. Högerklickar på den och väljer gå till tjänster. Där bland dom som är markerade finns windows update. Klickar på den så bara den är markerad sen högerklickar på den och stoppar tjänsten. Väntar och ser att den blir stoppad.

 

Sen letar jag reda på de nedladdade uppdateringar och väljer en av dom. Klickar på den. Kommer upp en liten popupruta som säger att det förbereds, sen ändras till att den söker efter uppdatering. Efter nån minut kommer en större popupruta upp som visar installationsförloppet. Sen bara vänta till den är färdig och starta om datorn. 

 

Om den lilla popupen står kvar och bara söker, jag brukar vänta ca 10 min så avbryter jag den genom att gå in på program i aktivitetshanteraren och avslutar aktiviteten och väljer en annan.

 

Efter datorn startats om så låter jag den stå en liten stund (nånstans mellan 5-15 minuter) så den får känna av den installerade uppdateringen och ser om uppdatikonen dyker upp nere till höger. Har den inte dykt upp så börjar jag om med att stoppa updaten i aktivietetshanteraren. Och ta nästa uppdatering.

 

Idag så tog jag först ner office uppdateringarna sen efter jag installerat tredje uppdateringen och datorn stått lite så dök ikonen upp och jag fick ner de andra uppdateringarna på vanligt sätt.

 

Det är så jag gjort och som det ser ut på min vista, men tror nog att det ser lika eller liknande på win 7.

 

K Olagus du skriver att du fick felmeddelande när du hade updaten på meddela mig, men det var inget felmeddelande när du hade på hämta. Så ett förslag att ha på hämta för det gör i princip ingen skillnad. För på båda så är det du som väljer vilka uppdateringar du vill installera. Och jag har hämta, men låt mig välja vilka som ska installeras inställt på mina datorer.

Hej!

 

Kan testa det förfarandet igen. Gjort det ett antal gånger, men trägen skall väl vinna....

Officeupdateringarna är ju inne och visst, det gick in en gammal Windowsuppdatering från juli igår (alla är nerladdade till datorn), så man kan ju misstänka att det egentligen inte är något fel på datorn utan att det är nåt spök redan med uppdateringarna, eftersom så många har likartade problem med att få in dem. Jag litar i alla fall inte på Microsoft.

 

Med vänlig hälsning

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omdöpandet av en mapp gäller en mapp som heter SoftwareDistribution och den ska döpas om om till SoftwareDistribution.old (t ex). Om du föredrar det så går det förstås att göra det i Utforskaren också, och i så fall ligger mappen i C:\Windows. Men det är viktigt att tjänsten Windows Update är avstängd medan man döper om mappen, sen kan man välja själv om man vill göra det med kommandot i Kommandotolken eller i Tjänster.

 

Hej Cecilia!

 

Så många turer och inlägg i denna tråden att jag inte hänger med. Ledsen, men skulle du vilja peka på det inlägg som du syftar på? Du KAN ju allt detta, men jag är ganska okunnig om operativens inre.

 

Mvh

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...