Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Försöker rädda gamla hårddiskar!


dwdwdwe

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig här, har lite panikångest över detta.

 

Så här är det. Har tre gamla windows datorer, två förmodligen från 94, och en från 98, eller slutet av 90-talet/början av 2000-talet. De har stått i flera år och samlat damm osv hos brorsan i något förråd.

 

Jag vill försöka rädda innehållet i dessa gamla datorer, från hårddiskarna. Gamla värdefulla dokument, bilder och annat misstänker jag av nostalgiskt värde.

 

Jag fick inte igång datorerna, jag hade först inte rätt mus och tangentbord som fungerade och hittade inget på tradera, blocket osv, men hittade på en loppis affär och köpte. Men lyckades inte få igång datorerna för att se vad som fanns där osv.

 

Så gick till Kjell och Company och de rekommenderade mig att köpa en "Sata HDD/SSD Hard Disk Adapter" från goobay, vilket jag gjorde.

 

Jag lyckades öppna upp datorerna och skruva bort skruvar osv, och det funkade på ena hårddisken vars innehåll jag lyckats föra över till den nya windows datorn.

 

Men de andra två hårddiskarna lyckades jag inte med, det kom inte upp ens på datorn, syntes inte till.

 

Dock så provade jag ena nyss igen, och gick in på: Administrationsverktyg - Datorhantering - Lagring - Diskhantering. Där hittade jag vad som måste vara den, och det står så här:

 

Till vänster:

 

"Disk 4
okänd
401 MB
Inte initierad"

 

Och till höger om den rutan:

 

"401 MB
Inte allokerat."

 

 

Så, jag undrar hur jag ska kunna gå vidare på ett säkert sätt utan att råka radera innehållet. Hur får jag fram allt innehåll i hårddisken så jag kan föra över allt på den nya datorn på ett säkert sett?

 

 

Mycket tacksam för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du verkligen verkligen verkligen räddad det som funnits på disken, skicka den till en expert på det.

 

Vill du arbeta själv börja med att klona disken till en annan hårddisk och sedan arbeta med kopian. Med lite tur kan ett program som går igenom disken då söka reda på filtabellen och kanske kunna rädda några bitar data här och där.

 

Bästa metoden är dock att lämna in dem men det kostar givetvis en slant.

 

Tyvärr inget räddningsprogram att tipsa om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur jag gjort:

Jag har alltid haft tillgång till dator där jag kunnat koppla in den gamla hårddisken direkt på ledig hårddiskanslutning.

Den här anslutningen ska också i fortsättningen i BIOS ha beteckningen NONE eller liknande för att undvika att BIOS kör sitt "tuffa" hårddisktestprogram när datorn startar.

När Windows startar hittar Windows disken även om det står NONE i Bios.

 

Med en gnutta flax kan man sedan börja kopiera över filer från den gamla hårddisken till den nya datorn.

(PÅ en hårddisk gick det att köra 2 timmar innan den kraschade. Bara stänga av datorn och låta den gamla hårddisken återhämta sig över natten och så gick det två timmar igen nästa dag. Efter några dagar hade jag fått över allt intressant.)

 

Men är filsystemet skadat blir nästa steg att skaffa, installera och använda ett filräddningsprogram.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=de+99+b%C3%A4sta+programmen+till+din+dator

http://techworld.idg.se/2.5620

http://techworld.idg.se/2.2524/1.141401/tre-gratis-program-som-raddar-forlorad-data

Lycka till ! :):thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna in den till en hårddiskräddare. Det finns billigare alternativ än Ibas. Hårddisken måste nog öppnas i renrum och att de läser av varje skiva. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att boota datorn du tänkt använda för att kopiera filerna till, med Linux. Kör Linus som Live-CD/USB och kopiera. Linux har en bättre diskhantering än Windows och kan ofta rädda data på gamla hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du verkligen verkligen verkligen räddad det som funnits på disken, skicka den till en expert på det.

 

Vill du arbeta själv börja med att klona disken till en annan hårddisk och sedan arbeta med kopian. Med lite tur kan ett program som går igenom disken då söka reda på filtabellen och kanske kunna rädda några bitar data här och där.

 

Bästa metoden är dock att lämna in dem men det kostar givetvis en slant.

 

Tyvärr inget räddningsprogram att tipsa om.

 

Tack för tipsen.

 

Inte kunnig så frågar, hur klonar man disken till en annan hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna in den till en hårddiskräddare. Det finns billigare alternativ än Ibas. Hårddisken måste nog öppnas i renrum och att de läser av varje skiva. 

/Maria

 

Tack Maria. Vilka skulle du rekommendera att lämna in den till? Vilka är billigare menar du, och vad går det på ungefär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att boota datorn du tänkt använda för att kopiera filerna till, med Linux. Kör Linus som Live-CD/USB och kopiera. Linux har en bättre diskhantering än Windows och kan ofta rädda data på gamla hårddiskar.

 

Tack för tipset. Ok, då kanske hårddisken dyker upp via Linux och så att jag bara kan föra över innehållet på datorn? Sparar Linux på en ett usb minne och för över, det till datorn. Antar att det går att ladda ner fritt via internet.

 

Att boota en datorn, betyder det att man rensar den på allt innehåll och gör en ny omstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur jag gjort:

Jag har alltid haft tillgång till dator där jag kunnat koppla in den gamla hårddisken direkt på ledig hårddiskanslutning.

Den här anslutningen ska också i fortsättningen i BIOS ha beteckningen NONE eller liknande för att undvika att BIOS kör sitt "tuffa" hårddisktestprogram när datorn startar.

När Windows startar hittar Windows disken även om det står NONE i Bios.

 

Med en gnutta flax kan man sedan börja kopiera över filer från den gamla hårddisken till den nya datorn.

(PÅ en hårddisk gick det att köra 2 timmar innan den kraschade. Bara stänga av datorn och låta den gamla hårddisken återhämta sig över natten och så gick det två timmar igen nästa dag. Efter några dagar hade jag fått över allt intressant.)

 

Men är filsystemet skadat blir nästa steg att skaffa, installera och använda ett filräddningsprogram.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=de+99+b%C3%A4sta+programmen+till+din+dator

http://techworld.idg.se/2.5620

http://techworld.idg.se/2.2524/1.141401/tre-gratis-program-som-raddar-forlorad-data

Lycka till ! :):thumbsup:

 

Tack för infon. Ja, det kanske är ett alternativ om jag inte lyckas med denna usb adapter.

 

Den där sista länken du skickade, med programmen som hjälper till att återskapa filer osv på hårddiskar verkar mycket bra.

 

Tror du dessa program även kan hitta och rädda filer på hårddiskar, på datorer som man tagit bort alla filer, och startat om eller rebootat (eller vad det kallas, omformaterats?) datorn och efter att ha fyllt den med nytt innehåll? Finns det chans att återfinna sådana borttagna filer tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ok, då kanske hårddisken dyker upp via Linux och så att jag bara kan föra över innehållet på datorn? Sparar Linux på en ett usb minne och för över, det till datorn. Antar att det går att ladda ner fritt via internet.

 

Att boota en datorn, betyder det att man rensar den på allt innehåll och gör en ny omstart?

 

Du skall ladde ner Linux, tex Ubuntu, skapa bootbart USB-minnet med Ubuntu på och starta datorn så att den startar från USB-minnet.

Att boota datorn betyder bara att starta den från något bootbart media, tex hårddidk, CD, DVD eller USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Du kan även bränna ned Ubuntu på en cd och starta datorn därifrån.

Därefter ska du kunna koppla in hårddiskarna och flytta deras data till något annat lagringsmedia eller till den interna hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske inte ska överskatta Linux.

Om Diskhanteraren i Windowsmiljö visar "Inte initierad" och "inte allokerad" så är det väl troligt att verktyg i Linuxmiljö visar samma sak.

 

AOMEI har hjälpt mig några gånger.

Se även:

http://www.disk-partition.com/help/change-partition-type-id.html

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2574667/big-problem-hard-drive-raw-win.html

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/hdd-gone-raw/e7cd8e92-1bc3-4873-a84f-f5732bff5eed?auth=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Ja, det kanske är ett alternativ om jag inte lyckas med denna usb adapter.

 

Den där sista länken du skickade, med programmen som hjälper till att återskapa filer osv på hårddiskar verkar mycket bra.

 

Tror du dessa program även kan hitta och rädda filer på hårddiskar, på datorer som man tagit bort alla filer, och startat om eller rebootat (eller vad det kallas, omformaterats?) datorn och efter att ha fyllt den med nytt innehåll? Finns det chans att återfinna sådana borttagna filer tro?

 Precis. När man tar bort filer är det bara adresserna som ryker. Dvs ungefär som du plockar bort alla namnskyltarna i en trappuppgång. All möbler finns ju kvar i lägenheterna. Gör man en snabbformatering så raderas alla namnskyltarna. Men allt finns kvar.

Och det är just detta sådan här program kan göra, gå in och hitta filerna. När jag först började använda den här typen avprogramm så kunde jag bara rädda en fil i taget.

Men när jag kom på tekniken. Så kunde jag med det programmet rädda mappar med alla filer i mappen i en räddningsomgång. Osäker på om det gick att rädda mappar med undermappar och alla filer i undermapparna också.

Som redan skrivits, helst ska man kopiera över de gamla hårddiskarna till en ny hårddisk och sedan göra räddningen från den nya hårddisken. För att köra den gamla hårddisken så lite som möjligt. Men hur detta går till i Windows får andra beskriva.

Eftersom jag användt linux och dd själv till sånt här.

Och det var länge sedan jag behövde så drastisk filräddning som filräddningsprogram.

Jag hade ju turen att klara mig med metoden beskriven i mitt 1a inlägg senast.

 

Bara sätta in den gamla skadade hårddisken (i den gamla datorn med en ny hårddisk med installerat Windows och Linux (på olika partitioner))

Och sedan kunde jag komma år partitionerna på den gamla hårddisken och kopiera över mappar och filer till en ny hårddisk.

Skadorna innebar att vissa program strulade på den gamla hårddisken. Men andra program fungerade så det var "bara" småskador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag har inte haft några problem med att föra över innehållet i diskar som windows inte hittade till till annan dator med hjälp av Ubuntu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Precis. När man tar bort filer är det bara adresserna som ryker. Dvs ungefär som du plockar bort alla namnskyltarna i en trappuppgång. All möbler finns ju kvar i lägenheterna. Gör man en snabbformatering så raderas alla namnskyltarna. Men allt finns kvar.

Och det är just detta sådan här program kan göra, gå in och hitta filerna. När jag först började använda den här typen avprogramm så kunde jag bara rädda en fil i taget.

Men när jag kom på tekniken. Så kunde jag med det programmet rädda mappar med alla filer i mappen i en räddningsomgång. Osäker på om det gick att rädda mappar med undermappar och alla filer i undermapparna också.

Som redan skrivits, helst ska man kopiera över de gamla hårddiskarna till en ny hårddisk och sedan göra räddningen från den nya hårddisken. För att köra den gamla hårddisken så lite som möjligt. Men hur detta går till i Windows får andra beskriva.

Eftersom jag användt linux och dd själv till sånt här.

Och det var länge sedan jag behövde så drastisk filräddning som filräddningsprogram.

Jag hade ju turen att klara mig med metoden beskriven i mitt 1a inlägg senast.

 

Bara sätta in den gamla skadade hårddisken (i den gamla datorn med en ny hårddisk med installerat Windows och Linux (på olika partitioner))

Och sedan kunde jag komma år partitionerna på den gamla hårddisken och kopiera över mappar och filer till en ny hårddisk.

Skadorna innebar att vissa program strulade på den gamla hårddisken. Men andra program fungerade så det var "bara" småskador.

 

Tack Janne för ditt svar, och information. Det inger verkligen hopp för mig. Jag hoppas du har rätt.

 

För enligt andra går detta inte. Jag skickade den frågan till ett antal företag både i Sverige och i USA, och fick lite olika svar, jag citerar svaren nedan:

 

- ”Det beror på om disken har fyllt helt eller inte. Så länge inte disken hunnit bli överskriven med ny data finns alltid en möjlighet att få tillbaka filer.”

 

- ”Vi kan hjälpa dig med att återställa data efter en formatering. Det som inte har skrivits över med ny data kan i regel återställas med gott resultat. Men har det gått lång tid sedan hårddisken formaterades är prognosen inte så bra.”

 

- ”Om datorn både formaterats, installerats om och dessutom använts så finns det tyvärr inget hopp.”

 

- ”Our program cannot recreate files.  It can find old files as long as they have not been overwritten.”

 

- ”Our iCare Data Recovery Pro often helps recover data from computer hard drives that are still recognizable on a computer or PC. If your drive is completely physically damaged and cannot be detected on any computer or machine, you’d better go ask some experts for help. And what you can do now is only plunge this drive to your PC and go start iCare software to see whether it can help detect your drive and restore lost information.”

 

- ”Was there anything written to the drive after the data was moved off of it? If there was absolutely nothing written to the drive after the data was moved off of that drive, you may have good chances of recovering the data.”

 

 

 

Så tyvärr verkar det som om man har formaterat om datorn och börjat fylla den på nytt, under en längre tid, då nog det mesta om inte alla de gamla filerna har skrivits över.

 

Men du menar alltså att de har fel som svarar så där? Och att det är endast adresserna som rykt och att filerna som tex dokument, bilder m.m. fortfarande finns kvar och kan återställas alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket tacksam till er alla som kommit med olika förslag på lösningar som kan hjälpa mig.

Jag undrar dock vad som skulle kunna tänkas vara enklast för en som mig som inte är så datorkunnig? Att lämna in den till något expert företeg vore nog det bästa, men som jag förstått det går det ofta på flera, flera tusen kronor, vilket jag inte har råd med, så får försöka med att klara det själv.

Men av de alternativ som ni rekommenderat, som jag förstått det har jag att välja mellan dessa:

- Klona hårddisken och sedan arbeta med kopian och rädda filerna. Med hjälp av ett program söka rätt och försöka rädda filer.

- Att koppla hårddisken till en helt annan dator. Kopiera över filer till den nya datorn.

- Använda Linux, och kopiera filerna till. Linux är oftast bättre på att rädda data på gamla hårddiskar än Windows.

- Klona den gamla hårddisken med Clonezilla.


Vad tror ni kan vara det enklaste att prova först?

 

Ni vet inte av några bra och pedagogiska steg för steg,  video tutorials som ni kan rekommendera att jag kollar och lär mig från som tar upp det ni föreslagit?

 

Tackar.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste betyder ju inte riktigt samma sak som det säkraste.

Oavsett vad du gör får du räkna med total dataförlust, alltså vara beredd på det värsta.

Men om du klonar disken så kan du testa diverse åtgärder med kopian och ändå ha, minst, ett original kvar, som du kanske behöver klona igen om den första åtgärden förvärrade allt.

Men kanske själva kloningsprocessen i sig sliter på den gamla disken. Bäst då om du klonar original en gång till en disk som du inte testar något med och därefter klonar kopian en gång till en disk du kan testa med.

 

SEN kan man fundera på vad som är enklast och vad som är enklast för mig är kanske inte samma som enklast för dig.

 

Tillägg:

Eftersom jag normalt använder Linux och även enkelt kan skapa boot-bara USB att starta dator med så skulle jag nog

1. testa, på en kopia, att ansluta disken till min stationära dator med Linux, via en adapter som jag ändå har. Detta eftersom jag ju klonat disken till en "lös" disk. (Om jag inte prövar att jobba med en sk. image-fil av disken men...)

2. Om jag inte hade Linux redan skulle jag ansluta lika 1. men starta upp med Linux på ett USB.

3. Testa med AOMEI från en Windowsdator, om det "bara" räcker att initiera disken utan att behöva "rädda" enskilda filer. Detta eftersom AOMEI är ett kompetent program. Dock har jag, i skrivande stund, ingen koll på vad programmets "Free" vs. "Pro" (eller vad de heter) hanterar olika saker, jag har troligen använt mig av "Pro" tidigare.

 

Ytterligare tillägg, kanske:

Om detta hänt mig på en disk som normalt är i bruk och inte har jätteviktig data skulle jag testa alternativ 1 & 2 utan att klona. Jag alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd ddrescue för att klona disken. Bästa linux-distribution för ändamålet är SystenRescueCD. Den innehåller just de program, som behövs  för att rädda system och data och inget onödigt. Ddrescue ingår. Om filsystemet är allvarligt skadat kan du behöva ett kriminaltekniskt program för att återfå filerna. Sådana är t.ex: photorec och foremost.

https://www.system-rescue-cd.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...