Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utsatt för Phishing!


Tomahawk203

Rekommendera Poster

Vilken bank har du ?!

För säkerheten verkar ju si så där !

Hur kan man ta ut pengar från dig i Indien !

 

Om du inte dagligen gör affärer i Indien !

För då blir det ju en annan sak.

 

Jag har ICA-banken och har normalt Internet och alla länder utanför Norden spärrade.

Öppnar vid resor.

Och tillfälligt om jag ska handla nåt över internet.

Men köp i Norden från hemsidor.se går ju normalt via kort + dosa.

SK MasterCard Secure Code

Så då behöver jag inte öppna.

 

JAG KAN LÄGGA TILL:

I många länder och med många banker, Tex Nordea, har det räckt med att  ha kortuppgifterna, dvs Namn, kortnummer, giltighetstid och säkerhetskod för att kunna ta ut / överföra pengar från mitt Nordeakonto till deras konto.

För innan jag blev faktura kund hos ett litet teknikföretag betalade jag på det här sättet, de fick mina kortuppgifter. Och så drogs pengarna från mitt Nordeakonto.

(Farligt jag vet det, men har aldrig några större summor på det Nordeakontot)

Har du iPhone? För i så fall när det gäller betalning för appar så kan "läckan" vara att du har ditt bankkort registrerat hos Apple. Och dina uppgifter har kommit ut.

Precis samma gäller givetvis för Android och Google.

Ytterligare en möjlighet är att man kommit över dina kortuppgifter när du använt kortet nån gång, dessa har sålts och sedan utnyttjats av bedragarna till att föreställa betalningar för appköp.

Påminner om det gamla knepet när bedragaren besökte ett kontor och såg ett tomt skrivbord med en telefon, ringer upp ett nummer som kostar 19:70 minuten och lägger av luren.

Bland det fiffigaste jag läst om var ett litet företag i Skåne som inte hade en kortterminal. De hade en skimmningsterminal.

Så när "Man" betalade kopierade de kortuppgifterna för att sedan ta ut pengar från kontot.

De tog alltså inte betalt. Och det fanns alltså inga spår av dem. På kontoutdragen. Vilket gjorde att polisens vanliga metod när man får in sånt här. Jämföra kontoutdragen från ett antal utsatta offer.

För att hitta ett gemensamt "företag" inte funkade.

De åkte fast för en dansk kom ihåg var han använt kortet vid besöket i Skåne.

post-42633-0-79409700-1460245707_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Tomahawk203

Hej,

Tack för era synpunkter och hjälp. Ville bara uppdatera er att jag har haft kontakt med Swedbank som för övrigt inte verkar bry sig alls om mitt problem.

De "ville" inte eller "kunde" inte ge mer information än att det verkar vara skimming det handlar om - då pengarna har sannolikt dragits från bankomat i Indien. 

Därav finns det inget de kan göra, utan bad mig göra en polisanmälan och en reklamation till Swedbank. Återstår att se om jag får mina pengar tillbaka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...