Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Sture888

Den svikande lagen?

Rekommendera Poster

Idag är det vanligt att folk får skadestånd på grund av näthat. Så länge du inte försöker dölja dig så blir du lätt hittad.

Men hur tryggt är det om du får samma elaka meddelanden i pappersbrev utan avsändare?

Inget IP-nummer. Ingen exakt adress var det kommer ifrån.

Våga du kränka folk utan att bli tagen JAVISST det finns inga spår som leder till dig.

Jurister är maktlösa när skadeståndet inte kan levereras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det rätt (utgående från din rubrik) anser du att en lag är felaktig. Hur tycker du att lagen ska ändras och vilken lag?

Att skicka pappersbrev utan avsändare och utan fingeravtryck är väl att dölja sig på samma sätt som att skicka mejl eller skriva foruminlägg/kommentarer med dold avsändare, t ex via proxy, så jag förstår inte varför det skulle vara skillnad på de två fallen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Lagen" är generellt sett teknikoberoende, inte minst brottsbalken. När det t.ex. handlar om ärekränkning (enl. 5 kap. BrB) eller olaga hot/ofredande (enl. 4 kap. BrB) så är det lika olagligt att begå dessa handlingar oavsett om det görs digitalt eller analogt.

Att det sedan är svårare för polisen att säkra spår eller för en åklagare att bevisa (utom rimligt tvivel) är faktiskt en helt annan diskussion som ej har med de specifika paragrafernas utformning eller tolkning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag förstår det rätt (utgående från din rubrik) anser du att en lag är felaktig. Hur tycker du att lagen ska ändras och vilken lag?

Att skicka pappersbrev utan avsändare och utan fingeravtryck är väl att dölja sig på samma sätt som att skicka mejl eller skriva foruminlägg/kommentarer med dold avsändare, t ex via proxy, så jag förstår inte varför det skulle vara skillnad på de två fallen.

Man måste finnas med i brottsregistret om fingeravtryck ska vara till nån hjälp.

1 På vilket sätt anser du att man döljer sig när man inte står med i brottsregistret?

2 På vilket sätt menar du att man anstränger sig att döljas att skippa avsändare? Det är ju ingen stor procedur jämfört på nätet.

Det är många som kör med oregistrerat kontantkort. Menar du att de avsiktligt döljer sin identitet? Ett anonymt IP-nummer hittar polisen.

Säljs det oregistrerade kontantkort med avsliten att folk lätt ska kunna näthata utan att spåras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 På vilket sätt anser du att man döljer sig när man inte står med i brottsregistret?

Det anser jag inte. Hitta inte på saker som jag inte har skrivit.

2 På vilket sätt menar du att man anstränger sig att döljas att skippa avsändare?

Jag har inte skrivit något om att man anstränger sig att döljas genom skippa avsändare när man skickar brev. Det är ingen ansträngning alls. Det är ingen ansträngning att koppla upp sig via en proxy heller utan lätt.

Ett anonymt IP-nummer hittar polisen.

Nej, kör man genom en proxy i ett annat land har den svenska polisen inte en chans att spåra en. Du behöver nog läsa på vad proxy och VPN är för det har inget med oregistrerade kontantkort att göra.

Håll dig till det ämne du själv har bestämt och börja inte diskutera annat.

Vad är det för lag som sviker (vad det nu innebär)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste finnas med i brottsregistret om fingeravtryck ska vara till nån hjälp.

Nej, man måste inte finnas i ett sådant register, ens fingeravtryck kan ju finnas registrerade ändå, helt naturligt och normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, man måste inte finnas i ett sådant register, ens fingeravtryck kan ju finnas registrerade ändå, helt naturligt och normalt.

Om du aldrig gjort ett fingeravtryck som ska läggas i nåt register så saknar polisen ditt fingeravtryck. Jag t.ex har aldrig gjort fingeravtryck i nåt sammanhang

Så i vilket annat sammanhang skulle fingeravtrycket hamnat i registret, det berättar du inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett om, hur eller var fingeravtryck (eller andra fysiska/digitala spår) registreras så säger som sagt det inte någonting om hur väl lagen är utformad.

Det handlar ju, återigen, mer om hur bra utredningen lyckas hitta en gärningsperson, kan binda denne till brottet samt hur väl åklagaren i rätten slutligen kan anses bevisa detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du aldrig gjort ett fingeravtryck som ska läggas i nåt register så saknar polisen ditt fingeravtryck. Jag t.ex har aldrig gjort fingeravtryck i nåt sammanhang

Så i vilket annat sammanhang skulle fingeravtrycket hamnat i registret, det berättar du inte.

Bara kommenterade ditt påstående enligt inlägg #4 och citat i inlägg #6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några irrelevanta inlägg borttagna som inte har med trådrubriken att göra.

Laso - Moderator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...