Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pensionist

Inkrementell backup

Rekommendera Poster

Jag har förstått att detta är en form av successiv backup där endast det som är nytt sedan förra backup en kommer med och läggs till. Man slipper alltså en mängd dubbletter. Men - innebär detta också att de filer som jag tar bort från hårddisken försvinner ur min backup? Vad händer med modifierade filer, finns både ursprungsfilen och den modifierade varianten i backup´en?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt när man använder ett backupprogram så tas första gången en fullbackup, sedan tas det inkrementella backuper, ca 5-6 gånger, innan en ny fullbackup tas, och sedan var 5-6 gång tas en ny fullbackup igen, och så snurrar det på så, det är oftast standard med denna cykel. Ja, tar du bort en fil från hårddisken, så ändras ju backupen för den inkrementella backupen, det är ju meningen så, den känner ju av att du gjort en ändring.

Om både den inkrementella och ursprungliga backupen finns kvar, brukar bero lite på hur man ställer backup-programmet, men i många sådana program brukar det vara standard att dom ligger kvar, man får manuellt rensa ur ibland, så håll koll på var backuperna hamnar. Senaste fullbackupen och två senaste inkrementella brukar vara lagom att spara löpande.

Så sparar jag i alla fall i mitt backupprogram. Två gånger i veckan går min backup på datorerna, nattetid, så slipper man eventuellt bli störd dagtid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...