Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förlorade e-mail under komprimering (OBS ! gäller Outlook Express)


Håkan J-son

Rekommendera Poster

Håkan J-son

Hej !

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med råd angående möjligheten att återfå e-mail som jag tappat under en komprimering av e-mailbrevlådorna ? Jag har Windows XP Home, Service Pack 3.0  (Version 5.1.2600)
med Outlook Express 6 (obs, ej Outlook) som e-mailklient.

När jag i morse skulle stänga programmet (Outlook Express) för att stänga av PC:n svarade jag "JA" på frågan om jag ville komprimera e-mailbrevlådorna. (Hade fått frågan under ett tag men ditintills svarat "NEJ"). Det hör till saken att "Inkorgen" var väldigt stor, och innehöll många tusen e-mail. Totalt i Outlook Express hade jag säkert hundra tusen sparade e-mail.


Komprimeringen hakade upp sig när den kommit till (eller en bit in i) komprimeringen av "Inkorgen", allt stannade. Jag  fick inte ens tillgång till Aktivitetshanteraren. Allting var låst. Efter uppemot en timme gav jag upp och stängde, efter långt övervägande pga rädsla för konsekvenserna, till slut av PC:n med strömbrytaren.


Det visade sig nu när jag startade Outlook Express igen att min rädsla var befogad, "Inkorgen" var helt tom på e-mail, förutom dagens inkomna e-mail.

E-mailen finns ju där nånstans, de har naturligtvis inte bara gått upp i rök, men länkar har väl blivit trasiga då jag stängde av datorn mitt i en pågående komprimeringsprocess.

Nu undrar jag, kan någon ge mig tips om det går att backa tillbaka till en punkt innan komprimeringen, eller på något sätt reparera detta (länkningen ?) och få igen alla förlorade e-mail som låg i Inkorgen ? Ska väl samtidigt påpeka att alla övriga brevlådor nog är intakta. Så ser det åtminstone ut, och det var ju också medan Inkorgen komprimerades som "olyckan" hände och komprimeringsprocessen hakade upp sig.

Ska tillägga att jag tyvärr inte säkerhetskopierat PC:n sedan 26 juni 2015. Detta pga att jag haft som avsikt att överföra allt till en ny PC med Windows10, men att det överföringsarbetet "dag för dag" blivit framskjutet och som resultat rejält försenat. Så att läsa in en gammal säkerhetskopia av alla e-mail är inte aktuellt, däremot skulle jag i värsta fall, om inget annat fungerar, naturligtvis kunna tänka mig att kopiera enbart Inkorgen ifrån sommarens säkerhetskopia. Men att jag då kommer att tappa många för mig oerhört värdefulla e-mail som aldrig lästs / hanterats / åtgärdats / insorterats i dina egna brevlådor.


MVH Håkan
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör först kopiera undan alla dina *.dbx i din användarprofil.

Och sen kopiera dem en gång till, till annan plats.

(Murpys lag)

 

Om du sedan gör en Google-sökning på .dbx kan då få diverse sökträffar som visar hur man konverterar och reparerar osv.

Jag hittar på rak arm ingen klockren lösning men jag har för mig att e-postklienten Thunderbird kunde användas i något läge.

 

Men alltså först kopiera undan ifall en ev. återställning sabbar ännu mer.

 

Tillägg:

Se länkarna i den fastnålade tråden här på eforum

//eforum.idg.se/topic/326802-guide-flytta-och-s%C3%A4kerhetskopiera-epost/

 

 

Tillägg2:

Det kan vara så att mailen finns där men det är OE som inte kan hitta dem.

Något hände mig för länge sedan som gjorde att en sökning i OE inte hittade vissa mail. Som kom-i-håg hade jag skapat en tom mapp som hette typ "Sökning funkar ej använd cds"

cds var http://www.copernic.com/en/products/desktop-search/

 

Jag kunde alltså söka med ett externt verktyg, få träff och öppna mailet jag sökte.

 

Tillägg3:

Det enklaste torde nog vara att installera Thunderbird och se om dess automatiska import tar med de saknade mailen eller ej.

Funkar det så funkar det och du har då möjlighet att hantera detta vidare. Du slipper i så fall leta andra alternativ som att försöka extrahera mail ur dbx-filen, med ev. konstigheter med ÅÄÖ osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan J-son

Hej Mikael63,

och stort tack för ditt svar, och dina tips som jag kommer att gå vidare med.

Jag har faktiskt aldrig använt andra e-postklienter än Output Express, har aldrig känt behovet, därför visste jag inte ens om att man kan ha flera e-postklienter installerade på samma PC.

Måste därför fråga, bör jag vidta några försiktighetsåtgärder innan jag installerar Thunderbird ?
Jag förstår av dig att det är säkrast att jag kopierar alla e-postfilerna till säkert ställe ? Något annat ? Kan jag låta Outlook Express vara helt "orörd" ? Skulle det tex fungera rent praktiskt att använda ena e-postklienten ena dagen och den andra klienten andra dagen, och att de bägge arbetar mot samma lagrade e-postdata.

De  *bak-filer som nu ligger i Papperskorgen, dvs sen komprimeringsprocessen startades, gissar jag är e-postmappar innan komprimering, dvs de mappar som hann komprimeras innan hela komprimeringsprocessen hängde sig ? Där ligger tyvärr inte "Inkorgen" m fl mappar. Lyckan hade ju varit fullkomlig ifall alla e-postmappar "säkerhetskopierats" till Papperskorgen innan själva komprimeringen inleddes, men det verkar tyvärr inte fungera så. Jag antar att dessa *bak-filerna inte är till någon nytta för mig ?

Det har som sagt aldrig tidigare varit aktuellt för mg att lära mig mer om alternativa sätt att hantera mina e-mail, då jag hitintills enbart hanterat dem på min (gamla) PC. Men jag har förutom en ny PC med Windows10 nyligen även köpt en smartphone (min första) med Windows Phone och en surfplatta (också min första) med Android som operativsystem. Så jag står m a o just i begrepp att läsa på och lära mig mer om e-mailhantering, för att kunna hitta ett för mig optimalt sätt med mina tre nya device.

Återigen, jättetack för dina goda råd !

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste därför fråga, bör jag vidta några försiktighetsåtgärder innan jag installerar Thunderbird ?

Jag förstår av dig att det är säkrast att jag kopierar alla e-postfilerna till säkert ställe ? Något annat ? Kan jag låta Outlook Express vara helt "orörd" ? Skulle det tex fungera rent praktiskt att använda ena e-postklienten ena dagen och den andra klienten andra dagen, och att de bägge arbetar mot samma lagrade e-postdata.

 

Thunderbird sabbar ingenting för Outlook Express. Det går att använda båda klienterna samtidigt.

Men man måste ta hänsyn till vilka inställningar man valt, om post ska raderas från servern eller ej.

Tanken med att installera Thunderbird var - i detta fall - inte att du ska byta klient utan mest ett sätt att se om du kommer åt dina saknade mail.

Och sedan ta nästa steg.

 

Dock är ju Thunderbird en trevlig e-postklient som används av många, inte minst här på eforum.

Du är ju på gång att byta till Windows 10 så du behöver ju ändå lära dig en ny e-postklient och då är det kanske lika gott att det blir just Thunderbird?

 

Svärfar fick svårt att hantera e-post i Windows 10 (det gick inte att se kontakter och sedan välja in som mottagare) och där blev det Thunderbird. Inga klagomål än så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan J-son

Jättetack för ditt svar Mikael !

Jag kommer att följa ditt råd, och ge feed-back (här i tråden) om hur det går för mig. Det kan dock dröja några dagar innan jag har tid och möjlighet. Men tills dess kommer jag enbart att hantera e-posten i Webmail-servern, och inte läsa ner någon ytterligare e-post till PC:n, för att minska risken att den e-post jag försöker återvinna skrivs över av ny e-post.

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...