Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk


tjollavippan

Rekommendera Poster

tjollavippan

Min externa hårddisk tas ej emot av min dator längre förutom att det låter som den får kontakt men vi hittar den ej sen på datorn. Finns det nåt att göra? Eller är den helt trasig. Nån som vet. MVH Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har du provat olika usb-uttag. 

Har du provat om dina usb-uttag fungerar med något annat usb?

 

Kan du inte testa hårddisken i annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig handlar det oftast om att i Diskhantering, där disken dyker upp men utan enhetsbeteckning, tilldela disken en ny enhetsbeteckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjollavippan

Har provat ett usb minne och det fungerar helt perfekt.

 

Är dålig på datorer men hittar nåt jag tror är enhetshanteraren. Där syns min externa hårddisk ( my passport) När jag klickar på den så kommer det fram att den fungerar helt perfekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att disken syns i Enhetshanteraren och då är nästa steg att kolla i Diskhantering (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering - Diskhantering i Windows 7).

 

Om den syns där ta en skärmbild, t ex med Skärmklippverktyget, och ladda upp den med ditt svar här. Tryck på knappen "Använd fullständig editor" för att se hur du laddar upp filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjollavippan

Bra att disken syns i Enhetshanteraren och då är nästa steg att kolla i Diskhantering (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering - Diskhantering i Windows 7).

 

Om den syns där ta en skärmbild, t ex med Skärmklippverktyget, och ladda upp den med ditt svar här. Tryck på knappen "Använd fullständig editor" för att se hur du laddar upp filer.

Tror jag sagt fel. Gick in i kontrollpanelen och klickade där det stod "visa enheter och skrivare" Där finns my passport med men vet ej om det är enhetshanteraren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag sagt fel. Gick in i kontrollpanelen och klickade där det stod "visa enheter och skrivare" Där finns my passport med men vet ej om det är enhetshanteraren

 

Ja, det är fel. Cecilia har tydligt förklarat vilken väg du ska gå och det är inte Enheter och Skrivare. Du kan också klicka på Windows ikonen längst ner till höger och skriva Dator. Sedan klickar du på Datorhantering och Diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjollavippan

Ja, det är fel. Cecilia har tydligt förklarat vilken väg du ska gå och det är inte Enheter och Skrivare. Du kan också klicka på Windows ikonen längst ner till höger och skriva Dator. Sedan klickar du på Datorhantering och Diskhantering.

Märker att det lätt blir missuppfattningar , det var inte enhetshanteraren hon skrev om utan om jag redan hittat enhetshanteraren och hur jag då skulle gå vidare, eller jag fattat fel? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjollavippan

Bra att disken syns i Enhetshanteraren och då är nästa steg att kolla i Diskhantering (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering - Diskhantering i Windows 7).

 

Om den syns där ta en skärmbild, t ex med Skärmklippverktyget, och ladda upp den med ditt svar här. Tryck på knappen "Använd fullständig editor" för att se hur du laddar upp filer.

Verkar finnas en disk som är okänd , och ej initerad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas en disk som är okänd , och ej initerad

 

Har du hittat Diskhantering? Ta i så fall en skärmbild och lägg in i ditt nästa svar. Vad som är intressant att se, är vad det står under Filsystem.

 

De problem du har kan uppkomma om man inte använder sig av "säker borttagning" av externa enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjollavippan

post-138067-0-08248300-1459625873_thumb.jpg

Har du hittat Diskhantering? Ta i så fall en skärmbild och lägg in i ditt nästa svar. Vad som är intressant att se, är vad det står under Filsystem.

 

De problem du har kan uppkomma om man inte använder sig av "säker borttagning" av externa enheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjollavippan

Har du hittat Diskhantering? Ta i så fall en skärmbild och lägg in i ditt nästa svar. Vad som är intressant att se, är vad det står under Filsystem.

 

De problem du har kan uppkomma om man inte använder sig av "säker borttagning" av externa enheter.

Syns jätte dåligt vertpre , ser du nåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att filsystemet på den externa disken har blivit skadat. Det kan hända om man har för vana att bara drar ur sladden utan att använda sig av "Säker borttagning".

 

Det finns en del program du kan testa och se om något av dessa kan hitta disken. Fungerar det, kan du försöka återställa den skadade partitionen eller spara filerna som finns där till en annan disk. Om du lyckas hitta och spara filerna, behöver du sedan formatera om disken för att kunna använda den igen.

 

Finns det inget som du behöver på disken, formaterar du om den direkt.

 

http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

http://www.easeus.com/mac-data-recovery-software/drw-mac-free.htm

 

Det finns fler program, med liknande funktioner. Sök på Recovery på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjollavippan

Jag gissar på att filsystemet på den externa disken har blivit skadat. Det kan hända om man har för vana att bara drar ur sladden utan att använda sig av "Säker borttagning".

 

Det finns en del program du kan testa och se om något av dessa kan hitta disken. Fungerar det, kan du försöka återställa den skadade partitionen eller spara filerna som finns där till en annan disk. Om du lyckas hitta och spara filerna, behöver du sedan formatera om disken för att kunna använda den igen.

 

Finns det inget som du behöver på disken, formaterar du om den direkt.

 

http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

http://www.easeus.com/mac-data-recovery-software/drw-mac-free.htm

 

Det finns fler program, med liknande funktioner. Sök på Recovery på nätet.

Tack vertpre, får hitta nån som kan hjälpa mig testa det d u skriver. Hur menar du med säker borttagning? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara det som gör att disken inte går att läsa men helt säkert är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du viktiga filer på disken skall du först göra en avbild av disken med lämpligen ddrescue, som ingår i SystemRescueCD. Alla försök att återskapa filerna bör göras från en avbild. Förslag på program för att återvinna filer har du redan fått några. SystemRescueCD innehåller också några återvinnings- och kriminaltekniskaprogram.

 

https://www.system-rescue-cd.org/SystemRescueCd_Homepage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...