Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag hoppas att Windows 7 Premium 64 bitar försvinner


MariaE

Rekommendera Poster

Det finns i och för sig en kontakttyp som inte är så vanlig, och som inte räknas som standard, inte här i Sverige.

 

Kan det vara denna som övre bilden visar?

 

attachicon.gifsshot-25.png

 

 

Den som undre bilden visar, är annars den som är absolut standard när man pratar strömkabel till nätaggregat i en stationär dator.

 

attachicon.gifsshot-24.png

 

 

 

Bägge finns att köpa att köpa i dom flesta affärer som säljer kablar/tillbehör till datorer, kostar max 50 kr styck.

 

Sedan blir jag lite nyfiken om denna tråd om dator handlar om den Blåa dator du säger att du har?

Du säger att den inte är så gammal , den är rätt ny, men samtidigt säger du att den kom med Windows XP?? Då är den INTE ny, utan äldre än tio år, och kommer inte att fungera med Windows 10 speciellt bra. Kanske därför som du har problem med att ladda ner Windows 10, eller så har du slö internetuppkoppling, men det är också så fiffigt gjort från Microsoft, att deras servrar känner av om ens dator kan använda Windows 10, är datorn eller någon viktig komponent i datorn för gammal för Windows 10, så går det inte att ladda ner Windows 10 från denna dator.

Den kontakten ser inte ut som en batterieliminator. Det är inte en sån kontakt. Det handlar inte om min blå datorn. Jag bara tog den som exempel på att en datorn med 32 bitars operativsystem oftast blir tyst. Den hade Windows Xp med 64 bitar när jag köpte den.  Då lät den mycket... Synd att jag inte är döv...

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kontakten ser inte ut som en batterieliminator. Det är inte en sån kontakt.

/Maria

Nu är vi flera stycken som är nyfikna om vad du har för specialkontakt i din blåa stationära HP dator, som det borde sitta ett vanligt normalt strömaggregat i??

Du får nog fixa en bild på hur denna dator ser ut på baksidan, speciellt hur det ser ut där du ska stoppa i denna speciella nätströmkabel??

Annars har i alla fall jag ingen som helst aning om hur denna kabel ser ut, eller hur baksidan på nätaggregatet ser ut??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EN gång för alla, du har en felaktig förväntan på vad ett byte till 32 bit ska göra för dig.

I praktiken enda skillnaden mellan 32 och 64 bitars system är mängden minne de kan använda/använder. Hur mycket processorn arbetar, hur varm datorn blir har i sig inget med operativet att göra.

 

Visst, installerar du ett ytterst lättviktigt linux-system kan du säkert få datorn att mer eller mindre gå i vila.

 

Vill du få in Win7 32 bit på den då måste du dock köpa en/äga en licens för Win7 32 bit. Har du det är det vara att blåsa rent datorn och installera det du vill ha.

 

Windows 10. Ladda ned manuellt, för över på USB-sticka, starta uppdatering från USB-stickan.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ladda ned verktyget för att skapa installationsmedia och följ instruktionerna.

Men dock, du får 64 bit Windows....

 

Strömkabel. Är det en stationär? Då är det ingen speciell kabel. Är det en laptop då är det lite mer kinkigt. Dvs om stationär kan du ta vilken kabel du vill som passar.

Om en vanlig stationär utan externt nätagg.

Det är en sån här kontakt fast jag vet nte om det är just denna kontakt...

http://www.equipit.se/hp-compaq-datorladdare/61-laddare-185v-342a-65w-74x50mm.html?gclid=CPuz8a7V78sCFWJ5cgodXqcFZg

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi flera stycken som är nyfikna om vad du har för specialkontakt i din blåa stationära HP dator, som det borde sitta ett vanligt normalt strömaggregat i??

Du får nog fixa en bild på hur denna dator ser ut på baksidan, speciellt hur det ser ut där du ska stoppa i denna speciella nätströmkabel??

Annars har i alla fall jag ingen som helst aning om hur denna kabel ser ut, eller hur baksidan på nätaggregatet ser ut??

Det är en sån här kontakt men jag vet inte om det är just denna kontakt...

 

http://www.equipit.se/hp-compaq-datorladdare/61-laddare-185v-342a-65w-74x50mm.html?gclid=CPuz8a7V78sCFWJ5cgodXqcFZg

 

Datorn är tyvärr inte blå. Den är svart.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan kontakt du visar bild på har man INTE till ett vanligt nätaggregat som man använder för en stationär dator, alltså en dator med vanligt plåtchassi.

 

Det är typiskt till en bärbar dator att använda en kabel som hör ihop med en batteriadapter/eliminator.

 

Bifoga som sagt gärna en bild på baksidan på datorn du behöver ha ny strömkabel till.

 

Är det en hopplockad dator, eller en märkesdator, vad heter den i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn heter Hp Compaq CQ2000  Det fanns andra siffror där också men det är jobbigt att skriva av dessa nummer. Min kamera har jag på ett annat ställe just nu och har inga batterier för tillfället så jag kan inte ta ett kort på baksidan av datorn.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, där har du rätt. Den datorn är en stationär med ett externt nätagg.

Vill, enligt HP, ha DC 18.5 V  till 19 V in. Hur många W den önskar hittar jag inte direkt.

http://support.hp.com/us-en/product/compaq-cq2000-desktop-pc-series/3832626/manuals

 

Om du nu inte hittar din adapater är enklaste att antingen prata med HP eller närmsta datorbutik som säkert kan ta hem rätt adapter till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Faktum är att Maria har rätt. Det är en liknande anslutning och det står DC Inn 18,5-19V och på bilden är det en sådan kontakt som hon beskriver.

Det har jag aldrig sett förut på en stationär dator. Frågan är då om inte någon av hennes nätaggregat passar. Det handlar ju om kontakten och hur många volt den levererar.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03262410

 

Här blev det dubbelsvar samtidigt

 

65 watt verkar vara standarden på denna modell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att Maria har rätt. Det är en liknande anslutning och det står DC Inn 18,5-19V och på bilden är det en sådan kontakt som hon beskriver.

Det har jag aldrig sett förut på en stationär dator. Frågan är då om inte någon av hennes nätaggregat passar. Det handlar ju om kontakten och hur många volt den levererar.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03262410

 

Här blev det dubbelsvar samtidigt

 

65 watt verkar vara standarden på denna modell

Det är till det lilla hålet längst ner som jag saknar en kontakt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då fortsätter vi tjattra och säger leta leta. Är ju liksom inte kabel som man tar med sig, slänger eller tappar bort, inte en dator man släpar med sig så nog borde den finns någonstans där du kan finna den. Eller så får du punga ut med 300-500 kr, gissar jag, för en ny från HP. Lite billigare om du hittar en som fungerar på annat håll troligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

HP har haft några modeller av stationära datorer där de plockat in moderkortet från en laptop med inte i mitt tycke lyckat resultat. De strömförsörjs med en laddare till en laptop. Prestanda på dessa maskiner är inte så lysande.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då fortsätter vi tjattra och säger leta leta. Är ju liksom inte kabel som man tar med sig, slänger eller tappar bort, inte en dator man släpar med sig så nog borde den finns någonstans där du kan finna den. Eller så får du punga ut med 300-500 kr, gissar jag, för en ny från HP. Lite billigare om du hittar en som fungerar på annat håll troligen.

Eftersom den ser annorlunda ut än alla andra kontakter som jag har till datorn så är det mycket möjligt att den har försvunnit tyvärr...   :angry: Jag tog bort alla kontakter till datorn när jag flyttade den för att få plats med min nya Linuxdator. Alla andra kontakter la jag i en låda. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Det finns adaptrar att köpa som passar till olika uttag. Googla så kanse du kan hitta detta. Just nu har jag inte tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns adaptrar att köpa som passar till olika uttag. Googla så kanse du kan hitta detta. Just nu har jag inte tid

Jag ska ringa till Hp och fråga vilken det ska vara så det inte blir fel. Jag har tyvärr köpt fel datatillbehör tidigare.

 

Nu har jag en kontakt till datorn. Den funkar perfekt. Det är en LHP09005 Laptop adapter 90W 19V 4.74A HPP 7.4*5.0 Blueparts. Nu gäller det bara att leta fram skivan med Windows 7 Ultimate 32 bitar och installera det efter att jag har gjort backup på det som jag inte har kopierat till Nas ännu. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...