Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag hoppas att Windows 7 Premium 64 bitar försvinner


MariaE

Rekommendera Poster

Jag hoppas att Windows premium 64 bitar försvinner om jag följer detta tips...

 

http://davidvielmetter.com/tricks/delete-efi-partition-in-windows-7/

 

Min svarta Hp-dator står just nu bara och samlar damm... Jag vet dock inte om jag ska installera Windows 7 Ultimate 32 bitar eller nån Linuxversion på datorn... Men det kanske blir Linux för Windows 7 Ultimate kan jag väl inte aktivera längre ? Jag har redan två datorer med Linux...

Det mesta som jag har på datorn har jag kopierat till Nas. 

 

Men först måste datorn ha ett ny strömsladd. Jag ska ringa Hp och be dem skicka en till mej... Det är ju speciella sladdar till Hp-datorer. 

/Maria

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad för sorts svar och diskussion har du tänkt ska följa på ditt inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men först måste datorn ha ett ny strömsladd. Jag ska ringa Hp och be dem skicka en till mej... Det är ju speciella sladdar till Hp-datorer. 

/Maria

Min stationära HP-dator har precis samma sladd som alla andra stationära datorer jag varit i närheten av de senaste 10 åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall du ta bort Windows 64 Premium?

Orsaken till att jag vill ha bort Windows 64 bitar är att datorn låter !!

Jag är tyvärr inte döv. Det är inte jag som har bestämt att Windows 7 64 bitar ska vara installerad på den datorn. Jag har försökt att både installera Windows 7 32 bitar och försökt att installera Linux 32 bitar men det funkade inte eftersom jag inte visste hur jag skulle göra för att få bort Windows 7 när datorn var formaterad med EFI eller hur jag ska uttrycka det. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min stationära HP-dator har precis samma sladd som alla andra stationära datorer jag varit i närheten av de senaste 10 åren.

Jag ska ringa till Hp och be dem skicka en sladd till mej. Sladden ser inte ut som en vanlig strömsladd till datorer. Sladden ser ut som en sladd till en batterieliminator. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FUNDERSAMMAN

Om det som låter är fläkten . Samma fläkt även om det blir ett nytt System !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det som låter är fläkten . Samma fläkt även om det blir ett nytt System !

Men om jag installerar Windows med 32 bitar behöver inte datorn jobba så mycket och inte fläkten heller...  Min blå dator som jag hade Windows  7 64  bitar på en gång i tiden lät mycket. När jag installerade Windows  7 32 bitar på den blev den tyst. Men jag registrerade aldrig Windows 7 32 bitar därför funkade det inte. Nu har jag Linux Mint Olivia 32 bitar på den och den är tyst nu. Den datorn surfar jag inte på längre. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FUNDERSAMMAN

 Det är en grattis uppgradera till Windows 10 Ännu några månader om man har Windows 7 eller 8 .Windows 10 ska vara mer lätt drivet än 7 an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Det är en grattis uppgradera till Windows 10 Ännu några månader om man har Windows 7 eller 8 .Windows 10 ska vara mer lätt drivet än 7 an.

Min dator är för gammal för Windows 10. Windows kunde inte installeras  det laddades bara ner till hälften.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FUNDERSAMMAN

Jag har gjort en fabriks återställning av en Windows 7 dator HP  /  64 bit till Windows 7 / 64 bit .Det bliv en stor skillnad i snabbhet och lätt drivenhet.

Genom att felaktigheter i systemet rättas till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en fabriks återställning av en Windows 7 dator HP  /  64 bit till Windows 7 / 64 bit .Det bliv en stor skillnad i snabbhet och lätt drivenhet.

Genom att felaktigheter i systemet rättas till

Blev datorn tyst när du gjorde det??

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss en gång för alla konstatera att det inte spelar roll om det är Windows 32-bitars- eller 64-bitars-version som gör att datorn låter mer eller mindre.

Det har inget med antalet bitar att göra.

Du har något annat fel på din dator eller gör något med dem.

 

Detta har tagits upp gång på gång i dina trådar. Jag har kört både 32-bitars- och 64-bitars-versioner i alla mina datorer.

Ljud från dem (som inte har med ljud från högtalarna att göra) har varit densamma.

Det spelar således ingen som helst roll om man använder 32-bitars- eller 64-bitars- Windowsversioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en gammal dator så byt fläktar och damma ur datorn om du vill få den tystare. Många datorer är nästan ljudlösa när de är nya men när fläktarna snurrat ett antal år så slits lager så de börjar låta lite mer, fläktarna snurrar med högre hastighet eftersom kylningen blivit sämre pga dammlager på kylflänsar och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en gammal dator så byt fläktar och damma ur datorn om du vill få den tystare. Många datorer är nästan ljudlösa när de är nya men när fläktarna snurrat ett antal år så slits lager så de börjar låta lite mer, fläktarna snurrar med högre hastighet eftersom kylningen blivit sämre pga dammlager på kylflänsar och annat.

Nej datorn är ganska ny . Den lät även när den var nyköpt.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej datorn är ganska ny . Den lät även när den var nyköpt.

/Maria

Som flera skriver här så blir inte datorn tystare med att annat operativsystem, det är fläktarna som låter och de är de samma oavsett operativsystem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej datorn är ganska ny . Den lät även när den var nyköpt.

/Maria

Du säger i tidigare inlägg att du inte kan lägga in Windows 10, men det går normalt att installera Win 10 även om en dator är upp mot en fem år gammal.

Men visst kan man ha kvar Win 7 ännu i flera år, men förstår inte varför du vill installera om Windows 7 till en sämre version, förstår inte hur du tänker.

Men du har ju blivit expert på detta med att installera om operativ, så du vet ju hur man gör, valet är ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger i tidigare inlägg att du inte kan lägga in Windows 10, men det går normalt att installera Win 10 även om en dator är upp mot en fem år gammal.

Men visst kan man ha kvar Win 7 ännu i flera år, men förstår inte varför du vill installera om Windows 7 till en sämre version, förstår inte hur du tänker.

Men du har ju blivit expert på detta med att installera om operativ, så du vet ju hur man gör, valet är ditt.

Vad bra äntligen en som inte försöker konfigurera om mej ! :)

Windows 7 Ultimate 32 bitar är tyst. Det gick inte att ladda net Windows 10 tyvärr... Det laddades ner till hälften bara när jag försökte ladda ner det på datorn som jag har Windows 7 Premium 64 bitar på... 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EN gång för alla, du har en felaktig förväntan på vad ett byte till 32 bit ska göra för dig.

I praktiken enda skillnaden mellan 32 och 64 bitars system är mängden minne de kan använda/använder. Hur mycket processorn arbetar, hur varm datorn blir har i sig inget med operativet att göra.

 

Visst, installerar du ett ytterst lättviktigt linux-system kan du säkert få datorn att mer eller mindre gå i vila.

 

Vill du få in Win7 32 bit på den då måste du dock köpa en/äga en licens för Win7 32 bit. Har du det är det vara att blåsa rent datorn och installera det du vill ha.

 

Windows 10. Ladda ned manuellt, för över på USB-sticka, starta uppdatering från USB-stickan.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ladda ned verktyget för att skapa installationsmedia och följ instruktionerna.

Men dock, du får 64 bit Windows....

 

Strömkabel. Är det en stationär? Då är det ingen speciell kabel. Är det en laptop då är det lite mer kinkigt. Dvs om stationär kan du ta vilken kabel du vill som passar.

Om en vanlig stationär utan externt nätagg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EN gång för alla, du har en felaktig förväntan på vad ett byte till 32 bit ska göra för dig.

I praktiken enda skillnaden mellan 32 och 64 bitars system är mängden minne de kan använda/använder. Hur mycket processorn arbetar, hur varm datorn blir har i sig inget med operativet att göra.

 

Visst, installerar du ett ytterst lättviktigt linux-system kan du säkert få datorn att mer eller mindre gå i vila.

 

Vill du få in Win7 32 bit på den då måste du dock köpa en/äga en licens för Win7 32 bit. Har du det är det vara att blåsa rent datorn och installera det du vill ha.

 

Windows 10. Ladda ned manuellt, för över på USB-sticka, starta uppdatering från USB-stickan.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ladda ned verktyget för att skapa installationsmedia och följ instruktionerna.

Men dock, du får 64 bit Windows....

 

Strömkabel. Är det en stationär? Då är det ingen speciell kabel. Är det en laptop då är det lite mer kinkigt. Dvs om stationär kan du ta vilken kabel du vill som passar.

Om en vanlig stationär utan externt nätagg.

Strömkabeln ser ut som en batterielininator. Jag ska ringa Hp och be att de skickar en ny. Ladda ner manuellt? Du menar till USB-minne direkt ? Men jag tror inte det blir bättre för det. Det är ju fortfarande 64 bitar och det går inte att instalera. Då blir väl resultatet att skärmen bara står och blinkar? Det blev så när jag blev lurad att installera Windows 7 64 bitar på datorn som jag nu har Linux Mint Olivia på. Min blå dator är gjord för Windows XP. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 64-bitars- eller 32-bitarsprocessor (CPU). Du skapar antingen 64-bitars- eller 32-bitarsversionen av Windows 10, den som är lämplig för din processor. Om du vill kontrollera detta går du till Datorinfo i datorinställningarna eller System på Kontrollpanelen och tittar efter Systemtyp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömkabeln ser ut som en batterielininator. Jag ska ringa Hp och be att de skickar en ny. Ladda ner manuellt? Du menar till USB-minne direkt ? Men jag tror inte det blir bättre för det. Det är ju fortfarande 64 bitar och det går inte att instalera. Då blir väl resultatet att skärmen bara står och blinkar? Det blev så när jag blev lurad att installera Windows 7 64 bitar på datorn som jag nu har Linux Mint Olivia på. Min blå dator är gjord för Windows XP. 

/Maria

 

Jo jag lovar, det går bättre.

Om du har Win7 64 bit kan du uppgradera kostnadsfritt till Win10.

Om det är problem via normala automatiska uppdateringen brukar det fungera att gå via USB-minne eller en DVD-skiva och installera från detta media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömkabeln ser ut som en batterielininator. Jag ska ringa Hp och be att de skickar en ny.

Det finns i och för sig en kontakttyp som är vanlig att köpa, men inte är så vanlig att använda i ett nätaggregat, och som inte brukar räknas som första standard, inte här i Sverige.

 

Kan det vara denna som övre bilden visar?

 

post-13429-0-82528900-1459588665.png

 

 

Den som undre bilden visar, är annars den som brukar vara absolut standard när man pratar strömkabel till nätaggregat i en stationär dator.

 

post-13429-0-13387900-1459588680.png

 

 

 

Bägge finns att köpa att köpa i dom flesta affärer som säljer kablar/tillbehör till datorer, kostar max 50 kr styck.

 

Sedan blir jag lite nyfiken om denna tråd om dator handlar om den Blåa dator du säger att du har?

Du säger att den inte är så gammal , den är rätt ny, men samtidigt säger du att den kom med Windows XP?? Då är den INTE ny, utan äldre än tio år, och kommer inte att fungera med Windows 10 speciellt bra. Kanske därför som du har problem med att ladda ner Windows 10, eller så har du slö internetuppkoppling, men det är också så fiffigt gjort från Microsoft, att deras servrar känner av om ens dator kan använda Windows 10, är datorn eller någon viktig komponent i datorn för gammal för Windows 10, så går det inte att ladda ner Windows 10 från denna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag lovar, det går bättre.

Om du har Win7 64 bit kan du uppgradera kostnadsfritt till Win10.

Om det är problem via normala automatiska uppdateringen brukar det fungera att gå via USB-minne eller en DVD-skiva och installera från detta media.

Jag ska testa om det går att ladda ner Windows 10 till USB-minne ... Det går iallafall inte att ladda ner till datorn. Men om det bara kommer med 64 bitar så vill jag inte ha det. Då blir det Windows 7 Ultimate 32 bitar istället. Då är datorn tyst. Men först måste datorn ha en ny strömkabel.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...