Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommenderat med uppladdningsbara batterier...


Sture888

Rekommendera Poster

än att slänga batterier efter en gång?

 

Ser det ut som det när butiker har så lite av uppladdningsbara batterier. Är det på bensinmackar folk måste köpa uppladdningsbara batterier? Om man mest observerat uppladdningsbara batterier på Preem så är det väl dit man går?

 

Har Willys uppladdningsbara batterier? Har inte sett.

Har Lidl det? Har inte heller sett.

 

Copp har uppladdningsbara batterier periodvis.

 

Märkligt resonemang när butiker inte är med på noterna?

Vem kan förklara fenomenet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är väl ekonomi, utbud  och efterfrågan?

 

Uppladdningsbara batterier har främst varit någon om teknikaffärer hållit, som Elgiganten, Teknikmagasinet, Kjell&Co, Clas Ohlson osv.

Matbutiker, bensinmackar är inte ställen där man brukar finna dem även om, på senare år, så har IKEA, Coop och säkert några till lanserat egna märken, tagit in något märke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På IKEA verkar det vara tvärtom nu. Jag såg bara (gröna) uppladdningsbara batterier i storlek R6 och R03.

Inga gula batterier (eget märke) och "ännu mindre" några R14 som jag behövde..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IKEA har som du märkt Mikael63 helt gått över till enbart laddningsbara, det var för något år sedan. Precis som att de idag enbart har LED-lampor i alla sin armatur (och försäljning av lampor)

 

Ett miljöval av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är väl ekonomi, utbud  och efterfrågan?

 

Uppladdningsbara batterier har främst varit någon om teknikaffärer hållit, som Elgiganten, Teknikmagasinet, Kjell&Co, Clas Ohlson osv.

Matbutiker, bensinmackar är inte ställen där man brukar finna dem även om, på senare år, så har IKEA, Coop och säkert några till lanserat egna märken, tagit in något märke.

 

Lika bra att skaffa en laddare som kan ladda vanliga batterier men de försvann för många år sen som hette "Battery Wizard"

 

Återanvända vanliga batterier är väl bättre när det är stört volym av sånt i butiker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, ladda icke uppladdningsbara batterier är inte att rekommendera. Finns onödiga risker förknippade med det. Att få tag på riktiga uppladdningsbara är ju inte något problem vad jag kan se. Finns att köpa på många ställen. Både ute på gatan och via webbutik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, ladda icke uppladdningsbara batterier är inte att rekommendera. Finns onödiga risker förknippade med det. Att få tag på riktiga uppladdningsbara är ju inte något problem vad jag kan se. Finns att köpa på många ställen. Både ute på gatan och via webbutik.

 

Du har missförstått, Jag omnämnde taddare som kan ladda vanliga batterier och laddaren typ heter "Battery Wizard" som var populärt för några år sen.

 

https://www.google.se/search?q=Battery+Wizard&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivi-3DgOHLAhXEDSwKHfyUBnIQ_AUIBygB&biw=1087&bih=541#imgrc=_

 

Så din  kommentar är inadekvat att kunna ha nåt med mitt tidigare inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo jag vet att det finns/fanns laddare för vanliga alkaliska batterier, att det går att återladda med viss framgång men det är inte något jag rekommenderar.

Det var det jag ville förmedla.

 

Men visst kan du hitta laddare som säger sig ladda alkaliska batterier:

https://www.batteries-online.se/aa-aaa-batterier/alkaliskt-batteriladdare-inklusive-4-aa-alkaliska-batterier.html

Bättre att beställa exempelvis

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batteriladdare/nimh-nicd/gp-recyko-h500-batteriladdare-p44843

imho

 

Svårt att få tag på laddningsbara batterier? Nej!

Och alternativ finns

http://www.usbcell.com/

 

eller än bättre?

http://www.pcworld.com/article/3020072/hardware/the-eco-usbcell-is-the-slickest-rechargeable-aa-battery-youve-ever-seen.html

https://www.usbcell.com/product/12

Li-ion batteri, dvs högre kapacitet än NiMH exempelvis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst kvalité på uppladdningsbara batterier och laddare hittar man troligtvis i rc butiker som säljer kvalitétsmärken, alltså inte butiker som säljer noname kinaimporterade billiga modeller. Samtidigt vet försäljarna vad de pratar om eftersom det inte är ovanligt att de själva flyger/kör rc modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo jag vet att det finns/fanns laddare för vanliga alkaliska batterier, att det går att återladda med viss framgång men det är inte något jag rekommenderar.

Det var det jag ville förmedla.

 

Men visst kan du hitta laddare som säger sig ladda alkaliska batterier:

https://www.batteries-online.se/aa-aaa-batterier/alkaliskt-batteriladdare-inklusive-4-aa-alkaliska-batterier.html

Bättre att beställa exempelvis

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batteriladdare/nimh-nicd/gp-recyko-h500-batteriladdare-p44843

imho

 

Svårt att få tag på laddningsbara batterier? Nej!

Och alternativ finns

http://www.usbcell.com/

 

eller än bättre?

http://www.pcworld.com/article/3020072/hardware/the-eco-usbcell-is-the-slickest-rechargeable-aa-battery-youve-ever-seen.html

https://www.usbcell.com/product/12

Li-ion batteri, dvs högre kapacitet än NiMH exempelvis

 

Nu byter du ämne som börjar fokuserar dig på vad som inte är rekommenderat. Du förklarar inte heller varför då det var så populärt runt 2009.

 

Var finns olycksfallsstatistiken? Hur många batterier har exploderat?

 

Det är väl upp till var och en hur de nöjer sig,,, så att föreläsa nackdelar är inte aktuellt.

 

Matbutiker säljer alkaliska batterier. Varför vill inte matbutiker förebygga miljöförstöring. istället föreslår matbutiker massutskick av slängda batterier som förorenar.

 

En knäpp uppfinning som trådlös mus som går på vanligt batteri. Uppladdningsbara batterier är sällsynta i butiker så folk köper vanligtvis alkaliska batterier.

 

Så har vi det märkliga som batteri i mobiltelefon. Det stå i manualen att man inte behöver oroa sig om batteriet är tomt, den förstörs inte.

 

WOW,, varför tillverkas inte såna som AA och AAA?

 

Batterier till andra grejer har helt annan skötsel, så märkligt! :o

Batteriet till min Sony NEX-3 funkar utmärkt sen den lanserades 2010.

 

Ett annat batteri funkar utmärkt till en äldre HD-filmkamera.

 

Är samma teknik så dryg att få plats som ett AA och AAA?

Men spionpenna med HD-filmkamera det lyckas man med.=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu byter du ämne som börjar fokuserar dig på vad som inte är rekommenderat. Du förklarar inte heller varför då det var så populärt runt 2009.

 

Var finns olycksfallsstatistiken? Hur många batterier har exploderat?

 

Det är väl upp till var och en hur de nöjer sig,,, så att föreläsa nackdelar är inte aktuellt.

 

Matbutiker säljer alkaliska batterier. Varför vill inte matbutiker förebygga miljöförstöring. istället föreslår matbutiker massutskick av slängda batterier som förorenar.

 

En knäpp uppfinning som trådlös mus som går på vanligt batteri. Uppladdningsbara batterier är sällsynta i butiker så folk köper vanligtvis alkaliska batterier.

 

Så har vi det märkliga som batteri i mobiltelefon. Det stå i manualen att man inte behöver oroa sig om batteriet är tomt, den förstörs inte.

 

WOW,, varför tillverkas inte såna som AA och AAA?

 

Batterier till andra grejer har helt annan skötsel, så märkligt! :o

Batteriet till min Sony NEX-3 funkar utmärkt sen den lanserades 2010.

 

Ett annat batteri funkar utmärkt till en äldre HD-filmkamera.

 

Är samma teknik så dryg att få plats som ett AA och AAA?

Men spionpenna med HD-filmkamera det lyckas man med.=

Jag ser inget hinder i att avråda från att ladda alkaliska batteriet. eForum vänder sig till alla och det är inte alla som känner sig säkra med att ladda alkaliska batterier.

Att det finns laddare för sådana på marknaden spelar ingen roll. Alkaliska batterier är inte ämnade för laddning.

 

Det finns däremot en typ av alkaliska batterier som också är ämnade för uppladdning, Alkaline Manganese.

Du kan läsa om dem här:

 

https://www.pssurvival.com/PS/Batteries/Alkaline/Rechargeable_Alkaline_Manganese_Dioxide_RAM_Cell_Chemistry_1998.pdf

 

Varför inte fråga matbutikerna du handlar hos varför de inte säljer laddningsbara batterier? Sannolikt är chansen att du får svar betydligt högre hos dem än att få ett svar här.

 

Om jag skall framföra en teori om varför matbutiker inte säljer laddningsbara batterier kan jag finna två.

Den första teorin är att de som handlar batterier i en matbutik gör det för att de behöver batterier här och nu. De har inte för avsikt att ta hem dem och ladda dem först under några timmar. Behovet av batterier är redan där.

Den andra teorin är att laddningsbara batterier håller en spänning om 1,2 Volt medan alkaliska batteriet har en spänning om 1,5 Volt.

En trådlös mus drivs sannolikt med två stycken batterier. Två laddningsbara batterier ger en spänning på 2,4 V medan två alkaliska batterier ger en spänning på 3 V. Det är inte alla möss som fungerar normalt med en spänning på 2,4 V. Det är 20% spänningsbortfall redan från start mot vad alkaliska batterier ger.

 

Väggklockor som drivs med ett eller två batterier håller inte hastigheten (sackar eller går för fort) med laddningsbara batterier. Det gör mina två väggklockor så jag använder enbart alkaliska batterier till dem.

Det finns flera andra elektroniska apparater som inte fungerar normalt med laddningsbara batterier av det enkla skälet att spänningen är för låg med laddningsbara AA eller AAA-batterier.

En produkt som skall ha 3 stycken AA eller AAA-batterier får en spänning på 4,5V med alkaliska batterier medan laddningsbara batterier ger en spänning på 3,6V. Det är ett spänningstapp på nästan 1V, vilket kan ha en mycket negativ effekt på produktens funktion.

 

Ställ dig frågan varför de som tillverkar produkterna inte tillverkar dem så de kan användas med batterier, som AA eller AAA, som ger en spänning på 1,2V per styck.

Ställ frågan till butiken varför de inte säljer färdigladdade uppladdningsbara batterier tillsammans med en laddare. Ett sådant paket innebär att kunden kan använda batterierna direkt efter köp, på samma sätt som med alkaliska batterier.

Tyvärr kvarstår problemet med den betydligt lägre spänningen, som i många fall innebär problem,

 

Eftersom ingen på eForum sannolikt tillverkar batterier är det bäst att du ställer frågor kring dem till de som tillverkar batterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge

Två svar direkt på ditt inlägg.

De flesta uppladdningsbara som säljs idag är laddade från start. De senaste NiMH-batterierna håller laddningen bra. Fast inte lika bra som alkaliska.

 

Spänning. Ett alkaliskt batteri tappar spänning till under 1,2 V relativt snabbt. Om man ser till hela livslängden på ett batteri, tills dess att det är urladdat, håller ett NiMH högre spänning än alkaliskt.

De produkter som inte fungerar med laddningsbara batterier är dåligt konstruerade vill jag påstå. Ivartfall vardagsprodukter, de ska fungera med spänning under 1,2 V per cell.

Dvs spänningsproblemet är inte så stort som du vill påskinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju den aspekten om att det också finns många tillverkare av uppladdningsbara som är av dålig kvalité, batterierna håller bara upp till ca 4 tim, sedan är det dags att byta ut mot nyladdade, som är lika dåliga, håller bara max 4 timmar.

 

Har under åren slängt ganska många sådana, som bara blivit laddade 3-6 ggr i batteriholken, dom är oanvändbara.

 

Att många mataffärer inte säljer/vill sälja dessa typer av batterier, brukar bero på att dom inte vill ta in för mycket av andra produkter, dom vill sälja mat och sådant, inte speciella batterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Monshi.

 

Det är ett tag sedan jag köpte laddningsbara AA- och AAA-batterier. De var inte laddade när jag köpte dem.

I somras köpte både min särbo och jag nya kameror. Vi köpte ett extrabatteri till dem (original).

Inget av batterierna var laddade till mer än högst 30% vid köpet och behövde laddas.

 

Mina två väggklockor måste vara av dåligt kvalitet då de sackar rejält med laddningsbara AA-batterier. Jag har provat ett par olika fabrikat och det är samma sak, oavsett vilket jag använder.

Kör alkaliska batterier eftersom klockorna fungerar bra med sådana.

En teori, angående klockorna, kan vara att de drar väldigt lite ström. De belastar inte batterierna nämnvärt vilket gör att spänningen inte faller särskilt snabbt vid belastningen. Spänningsskillnaden mellan alkaliska och laddningsbara blir således avgörande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Glöm inte att det fortfarande finns mycket äldre elektronik som förväntar sig 1,5V på varje enskilt batteri och att säga att elektronik skall klara celler med laddningsspänning under 1,2V ? Var kommer detta ifrån?

 

Det finns i dag ingen standard som specificerar annat än +/- 10% på hemelektronik och det gäller 230V A/C dessutom är det inte ens en standard som är vedertagen i hela världen, ens i hela Europa.

 

Fungerar inte denna apparat med säg 1,0 V celler delvis urladdade ja då är det inget fel på prylen eller konstruktionen utan laddspänningen som skall mata denna.

Det är istället tillverkarna som specificerar vilken spänning produkten skall matas med för att fungera och dom har ofta också +/-10% och t.o.m. ibland +/-5%

M.a.o. har Eco-utvecklingen gått snabbare fram än vad som finns i våra byrolådor och ofta fortfarande går att köpa på vilken butik som helst.

 

NiMh har just 1,2V per cell medan alkaliska celler i regel har 1,5V (som exempel) och det är en hel generationsväxling som skall till innan allt är på plats.

En ficklampa tex. som skall ha två AA 1,5V batterier kommer inte att lysa nåt vidare med två NiMh 1,2V batterier...

http://michaelbluejay.com/batteries/rechargeable.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som jag har förstått det så gäller bara 1,5 V från ett alkaliskt batteri så länge som det är obelastat, så fort man börjar dra ström ur det så sjunker spänningsnivån.

 

The effective zero-load voltage of a non discharged alkaline battery varies from 1.50 to 1.65 V, depending on the purity of the manganese (IV) oxide used and the contents of zinc oxide in the electrolyte. The average voltage under load depends on level of discharge and the amount of current being drawn, varying from 1.1 to 1.3 V. The fully discharged cell has a remaining voltage in the range of 0.8 to 1.0 V.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alkaline_battery

 

Det var därför det i de flesta fall passar bra att ersätta 1,5 V alkaliska batterier med 1,2 V uppladdningsbara batterier som håller den spänningsnivån även under belastning.

 

Vi har uppladdningsbara batterier i en Led-lampa med rörelsesensor, smala ficklampor, två klockor och i fjärrkontrollerna utan att få några problem. Led-lampan kom med alkaliska batterier och med dem fick man ett lustigt fenomen när de började ta slut, för då räckte inte spänningsnivån till rörelsesensorn men till lysdioderna, vilket medförde att lysdioderna lös hela tiden i 2 dygn. Det slipper vi med uppladdningsbara batterier eftersom de tar slut mer tvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska lägga till att NiMh presterar utmärkt i applikationer med stora strömmar, som kameror, radiostyrda bilar, cykellampor och liknande.

 

Små strömmar, som i en klocka, fjärrkontroll, batterivarnare(!) är de inte lika "duktiga" på, sker större interna förluster har jag för mig. Fungerar gör de men är inte helt optimala.

 

Batterivarnare är typiskt ställe där uppladdningsbara batterier inte är att rekommendera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...