Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ta bort fil efter upplåsning - ej heller ändra behörighet


JohnRick

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Försöker ta bort en mapp som innehåller an avbildningsfil (ISO) som ligger på skrivbordet. Får konstant felmeddelande som hävdar:

 

"Det går inte att slutföra åtgärden eftersom mappen eller en fil i den är öppen i ett annat program"

 

alternativt - vid försök till borttagning av ISO-filen i mappen:

 

"Det går inte att slutföra åtgärden eftersom filen är öppen i System".

 

 

Samtliga skivavbildningsprogram är tömda, allt utmatat, datorn har startats om ett flertal gånger och ingenting i tjänstemenyn/öppna processer som indikerar något. Har även provat åtgärder i följande tråd:

 


 

 

- Att byta visningläge är inte aktuellt då mappen ligger på skrivbordet

- Omstarter har gjorts in absurdum

- Har även skapat olika dokument i mappen, tagit bort dem och uppdaterat mapp för att ta bort huvudfil, utan framgång

- Skapande av en ny mapp i med tanken att försöka flytta över raderingsobjektet till denna och sedan radera hela paketet har heller ingen verkan (funkar ej).

- Har även olika shredalternativ från vissa IO-bitsviter. De kan inte göra ett skvatt så länge filen tror att den är öppen någonstans.

 

 

 

..efter många om och men funkade det med IObit Unlocker, så nu är själva filen upplåst. Nu kan jag fortfarande inte ta bort den då jag inte har behörighet att ta bort filen. Så jag högerklickar->egenskaper->säkerhet->avancerat, och där får jag bara besked att jag inte kan granska, ändra eller läsa ett skvatt.

 

Jag kan heller inte ange ny ägare.

 

 

Input? Eller måste det bli Mac till sist, efter 20 år med PC?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här händer mig varje dag, i Windowsmiljö.
Att någon mapp är låst.
Lockhunter fixar det 95 % av gångerna.

5 % kräver omstart.

 

I det här fallet verkar det ju vara knepigare än så och de gånger jag råkat ut för detta har det berott på antingen:

1. Mapp- eller filnamnet innehåller ett (eller flera) för Windows ogiltigt tecken.

2. Mappen eller filen är skadad.

 

Lösningen, som redan nämnts, har då varit Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input.

 

Har sett trådarna tidigare och provade nu även Lockhunter (som upplåsningsprogram nummer 3). Funkade inte heller, varken direkt eller efter omstart. I bästa fall låses filen upp, men kan ändå inte tas bort då den kräver behörighet från datorns administratör för att ta bort filen. Denna admin är jag. Ändring av ägare går inte heller, och de ägare som finns har alla fullständig behörighet. 

 

Windows 7 f.ö. 

 

Någon ominstallation är otänkbar då jag har enorma mängder musikproduktionsprogram, pluggar, VST:s, videoproduktionsprogram, samt CAT tools och tighta deadlines. Jag har gjort det en gång tidigare för några år sedan och det blev väl en vecka dygnet runt. 

 

Andra lösningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man. 

 

OK - som grön på Linux Mint så laddar jag nu ner detta. Tanken är alltså att installera OS på USB och sedan navigera till mappen för borttagning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, man behöver inte installera på USB.

Det räcker om man med ett lämpligt verktyg, som ex. Rufus, lägger över den nerladdade ISO,n.

 

Tillägg:

 

OK - som grön på Linux Mint

blev ju riktigt fyndigt ju :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, man behöver inte installera på USB.

Det räcker om man med ett lämpligt verktyg, som ex. Rufus, lägger över den nerladdade ISO,n.

 

Tillägg:

blev ju riktigt fyndigt ju :D

 

 

Kanske tänker fel. Menar inte att installera OS på USB, utan göra en bootbar avbildning på USB (USB-toFlash e.d.) som jag sedan trycker in i burken.

 

Eller din nämnda Rufus förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright - lade över Linux på USB och bootade upp burken med denna.

 

Alla filer kan ses, utom just den mapp jag försöker ta bort. Öppnar fönster och ser över strukturen.

Alla övriga filer och diskar med respektive innehåll ses. Mappen med innehållet som jag vill radera, som ligger på Desktop, 

syns inte hur jag än gör och således inget att ta bort. Har även visat dolda filer och lite övrigt.

 

Vad blir nästa steg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: tar filen i verkligheten upp något utrymme? Eller är det en rest, en filnotis om bara finnas där?

2: Om du startar datorn i felsäkert läge, loggar in som admin, kan du nå filen då?

3: testa skapa ny användare med admin-rättigheter. Starta om datorn, logga in som denna.

 

4: Gå runt problemet, låt den ligga där (den gör ingen skada). Om du inte kan godta att se den, skapa ny användare och flytta över resten av dina filer till denna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som ligger på Desktop

Du menar väl nu inte den desktop som tillhör Linux?

 

Har du kollat i alla användarprofilers desktop på systemdisken?

 

Tillägg/OT:

 

Kanske tänker fel. Menar inte att installera OS på USB, utan göra en bootbar avbildning på USB (USB-toFlash e.d.) som jag sedan trycker in i burken.

 

Rätt. Varför jag kommenterade det är för att man faktiskt även kan installera på ett USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

1) Linux har inte burit frukt då filen inte syns till. Nej, jag kollar inte Linux egen desktop.

2) Har startat i felsäkert läge med admin-rättigheter (alltid inloggad som admin i övrigt). Ingen skillnad. Kan fortfarande låsa upp iso-filen i mappen med IO-bits unlocker, inte Lockhunter eller övriga, men i dessa fall, när jag väl låst upp och försöker ta bort filen, avkrävs jag behörighet från min egen användare, vilken jag redan är. Kan heller inte ändra behörighet/ägare, som beskrivet i tidigare inlägg.

 

Andra inpass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskkollar gör jag då och då. Även HD Sentinel liggandes som jag drar igång ett par gånger i veckan.

De är fullt friska.

 

Problemet med en mapp innehållandes en ISO-fil som inte går att ta bort kvarstår alltså, efter LINUX-testet, start i felsäkert läge, tre av varandra oberoende filupplåsningsverktyg, samt försök till att ändra behörighet/ägare utan framgång. Alltid admin som sagt.

 

Förblir olöst således. Tack för input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Som jag nämnde tidigare fixade IO-Bit unlock själv upplåsningsbiten både för ISO-filen och mappen den låg i temporärt. Efter upplåsning går den fortfarande inte att ta bort då den kräver adminbehörighet av mig (datorn), som är inloggad som admin. Kan ej heller ändra behörighet eller ägare under properties-säkerhet-avancerat-behörigheter. Strax därefter är filen låst igen.  

 

Varken fil eller mapp har en låsikon, och den "avblockera"-ruta som faktiskt finns under egenskaper för ISO:n är åtgärdad. Utan resultat givetvis. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jo jag läste detta men du säger inte om du testat dom förslag jag gav ovan, särskilt den sista länken?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Smärre uppdatering: Filen är givetvis fortfarande kvar och kan inte tas bort på något sätt, med något upplåsningsprogram, systemstart, re-OS-ande, re-adminande etc. Allt ovan har inte genererat någon lösning. Tack för input. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att starta i "Felsäkert läge med kommandotolk" och sen från kommandotolken prövat med att ta bort filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...