Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mej genomföra ett köp av grafikkort


habbeli
 Share

Rekommendera Poster

Inte mycket. Det är betydligt sämre än det du har nu.

Aj då,,, ja då blir det inget av det då  :( 

Tack för svaret vertpre  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hur har det gått?

Bara nyfiken och om du lyckats hitta en värdig ersättare till ditt nuvarande grafikkort.

Glöm inte vad jag skrev i inlägg #17

och som både Åge och vertpre gett dig goda tips om och där jag håller med båda 100%

Mvh

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur har det gått?

Bara nyfiken och om du lyckats hitta en värdig ersättare till ditt nuvarande grafikkort.

Glöm inte vad jag skrev i inlägg #17

och som både Åge och vertpre gett dig goda tips om och där jag håller med båda 100%

Mvh

Tack för omtanken men något köp har det inte blivit än. Jag har lånat kortet av grannen och som det ser ut hitills så fungerar datorgrafiken nu. Det är klart märkbar skillnad till det sämre men jag låter den gå ett tag till så jag kan vara säker på att det är mitt gamla grafikkort som spökar  :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Ja nu är det väl konstaterat att jag har fel i mitt gamla grafikkort, jag har haft i grannens kort sen jag skrev här sist och datorn har inte haft några hyss för sej  :) 
Nååå,,, ska jag handla nåt av korten ni har tipsat om här ovan eller har det kommit nytt på marknaden som är bättre för låt säga max 1000:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både AMD och nVidia har lanserat nya grafikkretsar. Än så länge i ett betydligt dyrare skikt än den prislapp du tänkt dig.

De har också visat upp kretsar med lite lägre prestanda men ingen än som hamnar runt 1000 kronor eller lägre.

 

Det skulle förvåna mig om de inte lanserar "enklare" kretsar senare i år eller i början av nästa år. Det finns möjligheter för dem att förnya även segmenten runt 1000 kronor och under.

Har du inte bråttom med nytt grafikkort kanske du skall hålla dig lite lugn fram till jul och se vad som händer.

Prisfallet på de tidigare grafikkorten i de högre segmenten har varit kraftfullt efter lanseringen av de nya kretsarna.

 

Det här kortet föll över 1000 kronor när GTX1070, efterträdaren, lanserades tidigare i år.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3270723

 

Så stort prisfall i kronor räknat skall du inte räkna med för kort som ligger runt 1000 kronor eller lägre. Men ett prisfall kan ske om AMD och/eller nVidia kommer med enklare kretsar också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon Åge N  :) 
Ja det är ju ingen panik nu heller så jag kanske väntar och ser vad som händer efter nyår, det är ju inte så långt dit  ;)  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra grafikkort med hyfsat pris ur budgetsegmentet (strax under mellansegmentet) fast inga så billiga som tusenlappen på dessa:

AMD Radeon RX 460 släpptes för några månader sedan http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2610

Nvidia Geforce GTX 1050 och Geforce GTX 1050 Ti (släpps senare i oktober) för att kriga med AMDs Radeon RX 460 och RX 470 när det gäller prestanda/krona http://www.nordichardware.se/nyheter/geforce-gtx-1050-ti-pris-och-lanseringsdatum-lackta.html

 

Om Nvidia:s nya budgetsatsningar kan mäta mig med kort så som RX 470 och RX 460 från AMD när det gäller prestanda per krona återstår att se. Speciellt efter att AMD gick ut med att RX 470 skulle få en smärre prisjustering just för att försöka ge AMD en fördel i fajten i budgetsegmentet.

Geforce GTX 1050 och GTX 1050 Ti lanseras den 25:e oktober.

 

Korten klarar det mesta, men inte dom mest krävande FPS-spelen med höga grafikinställningar samt heller inte VR: //eforum.idg.se/topic/350181-virtual-reality-vr-basics/

Det beror på lite vilka krav du har också.

Mvh

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korten klarar det mesta, men inte dom mest krävande FPS-spelen med höga grafikinställningar samt heller inte VR: //eforum.idg.se/topic/350181-virtual-reality-vr-basics/

Det beror på lite vilka krav du har också.

Mvh

Så här skrev habbeli i trådstarten:

 

Behöver inte alls vara nåt avancerat då jag t.ex. aldrig kör nåt större/krävande spel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har nVidia lanserat lite billigare kretsar, GTX1050 och GTX1050 Ti,

De är tänkta att ersätta GTX750 och GTX750 Ti, vilket i sin tur pressar ned priserna på grafikkort med just dessa kretsar.

 

Nu går det att få ett riktigt bra GTX750 Ti med 2GB GDDR5-minne för under 1000 kronor.

Kortet presterar betydligt bättre än vad du egentligen behöver men är nu nere på den prisnivå som du tänkt dig som mest, 1000 kronor.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2511291

 

Det är Inet som säljer Asuskortet för 999 kronor.

 

Med bakgrund till detta finns det nog möjligheter att fler butiker sänker priset på grafikkort med GTX750 och GTX750 Ti när väl korten med GTX1050 och GTX1050Ti hittar ut.

 

Med lite is i magen kanske du kan komma över ett GTX750-kort av något slag för ännu billigare peng.

 

Se detta inlägg som en uppdatering bara på att "enklare" kretsar nu är på väg i den nya serien och prispressen börjat på de äldre versionerna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon vertpre, jag avvaktar till efter jul/nyår och återkommer om hur jag tänker då  :thumbsup:

Ha lite koll på den 25 november också!

Då är det "Black Friday" och det kan komma bra erbjudanden på grafikkort. ;)

 

P.S. Redigering är byte av smiley. D.S.

Redigerad av Åge N
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Hallå grabbar och tjejer, det är bara jag igen  ;) 
Jag står och stampar på samma ställe, jag kör med grannens kort ännu och det är ju inget vidare. 
En fråga till er som har koll på grafikkort och sånt, när jag nu skrollar neråt i någon lång tråd, låt säga en köp&sälj-sida på Facebook, då blir datorn mer och mer seg och bilden börjar hacka sej fram ju längre neråt jag skrollar, ibland fryser skärmen någon tiondels sekund. Har det här (som jag tror) med grafikkortets prestanda och minne att göra?
Men annars står frågan kvar som i början av tråden här, vad har ni för tips på ett vettigt g-kort till min burk och för runt 1000-lappen?  :)
Glöm det jag skrev först att jag har grannens g-kort i burken,,, jag har ju bytt tillbaka och nu kom problemen tillbaka så nog har jag fel i g-kortet alltid ;-)

post-56414-0-70098000-1508604413_thumb.jpg

Redigerad av habbeli
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ni less på mitt velande eller vad  ;)

 

Nej, jag har helt enkelt inget kort jag kan rekommendera i den prisnivån. Har för dålig koll på dessa korten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte precis upp mig till ett GTX 1080 och har ett Nitro+ Sapphire RX 580 över i en låda hemma. Admin får ta bort mitt inlägg om det anses vara mot regler. Jag säljer det gärna till dig om du så önskar. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara så du vet habbeli. Ett Nitro+ Sapphire RX 580 kostar runt 2800-3100 kr nytt. Men det är klart att kan du köpa det för 1000 kr får du ett riktigt bra kort.

 

Kontrollera en sak först. Rekommenderat nätaggregat för det kortet är 500W med två PCIe strömkablar. Du kanske åker på att köpa nytt nätaggregat.

 

Eftersom du inte spelar finns det ingen anledning att köpa ett så kraftigt kort. Ta istället en titt på GT 1030.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå grabbar och tjejer, det är bara jag igen  ;) 

Jag står och stampar på samma ställe, jag kör med grannens kort ännu och det är ju inget vidare. 

En fråga till er som har koll på grafikkort och sånt, när jag nu skrollar neråt i någon lång tråd, låt säga en köp&sälj-sida på Facebook, då blir datorn mer och mer seg och bilden börjar hacka sej fram ju längre neråt jag skrollar, ibland fryser skärmen någon tiondels sekund. Har det här (som jag tror) med grafikkortets prestanda och minne att göra?

Men annars står frågan kvar som i början av tråden här, vad har ni för tips på ett vettigt g-kort till min burk och för runt 1000-lappen?  :)

Glöm det jag skrev först att jag har grannens g-kort i burken,,, jag har ju bytt tillbaka och nu kom problemen tillbaka så nog har jag fel i g-kortet alltid ;-)

Nej detta har absolut ingenting att göra med grafikkortet - som jag ser det.

Grafiken från FB och alla andra sajter inkl. Youtube klarar nästan vilken grafikkrets som helst av.

Du skall inte behöva köpa ett nytt dyrt grafikkort om du inte spelar, det är åtminstone min tanke

 

Det handlar antingen om din processorstyrka (CPU), mängden installerat minne (RAM) eller din webbläsare.

Jag föreslår att du ser till att du har senaste versionen om det är Firefox V. 56.02 tex. https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/new/

Om inte du vill köra med Firefox, se till att rensa din nuvarnde webbläsares sk. "cache", samt att återställa denna  - viktigt är att du markerar att bibehålla alla sparade lösenord och annat viktigt.

 

Mvh

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej detta har absolut ingenting att göra med grafikkortet - som jag ser det.

Grafiken från FB och alla andra sajter inkl. Youtube klarar nästan vilken grafikkrets som helst av.

Du skall inte behöva köpa ett nytt dyrt grafikkort om du inte spelar, det är åtminstone min tanke

 

Det handlar antingen om din processorstyrka (CPU), mängden installerat minne (RAM) eller din webbläsare.

Jag föreslår att du ser till att du har senaste versionen om det är Firefox V. 56.02 tex. https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/new/

Om inte du vill köra med Firefox, se till att rensa din nuvarnde webbläsares sk. "cache", samt att återställa denna  - viktigt är att du markerar att bibehålla alla sparade lösenord och annat viktigt.

 

Mvh

 

 

Du ser ju vad jag har i burken så vad skulle du rekommendera att göra?

Bättre CPU, mera minne eller slänga skiten i sjön  ;) 

Skulle du sen idas guida mej igenom en ordentlig rensning/städning för att se om det blir bättre, jag kör Crome samt att jag använder mej av CCleaner, Revo Uninstaller och Malwarebytes med jämna mellanrum  :)

Redigerad av habbeli
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ju vad jag har i burken så vad skulle du rekommendera att göra?

Bättre CPU, mera minne eller slänga skiten i sjön  ;) 

Skulle du sen idas guida mej igenom en ordentlig rensning/städning för att se om det blir bättre, jag kör Crome samt att jag använder mej av CCleaner, Revo Uninstaller och Malwarebytes med jämna mellanrum  :)

Hej min vän.

Jag vet inte riktigt vad du vill.

 

Är det en dator för spel, eller en dator för att kunna surfa runt, liksom en kontorsdar?

Mvh,

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du sen idas guida mej igenom en ordentlig rensning/städning för att se om det blir bättre, jag kör Crome samt att jag använder mej av CCleaner, Revo Uninstaller och Malwarebytes med jämna mellanrum

Absolut. Och jag kan säga direkt att det har ingen som helst betydelse, oavsett rensning.

Därmed; jag föreslår att du avinstallerar alla sådana rensninsprogram till att börja med.

Dessa tillför absolut inget, men dom får en att tro att nu är det guld och gröna skogar.

Nix, väck med alla sådana.

 

Resning av ett Windows system skall och bör enbart göras via Windows inbyggda verktyg Diskrensning.

Start > skriv bara rakt av disk > i lisatan som kommer upp högerklickar du och väljer:  'Kör som administratör' > bocka i alla rutorna utom Miniatyrer >  sedan klicka fliken 'Fler alternativ' ovan > under där det står Systemåterställning och skuggkopior > klicka Rensa > klicka Ta bort Ok > kicka ta bort filer' => Starta om datorn.

 

Ps. Malwarebytes MBam är i en klass för sig och detta kan du behålla, men absolut se till att i dess inställningar att det inte har Autostart på, som gör att detta också arbetar i bakgrunden tillsammans med ditt vanliga antivirusprogram-skanning, huga då kan det bli en trött affär av det hela...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej min vän.

Jag vet inte riktigt vad du vill.

 

Är det en dator för spel, eller en dator för att kunna surfa runt, liksom en kontorsdar?

Mvh,

Jag vill ha en dator som inte blir seg och trött då jag t.ex. kollar igenom en lång tråd som exempelvis en till salu-tråd på FaceBook som jag skrev här ovan.

Jag vet inte alls vad det kan bero på, samma sak händer i andra långa trådar på andra sidor/forum.

Jag använder inte datorn till annat än nätsurf, inget spelande eller så  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...