Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mej genomföra ett köp av grafikkort


habbeli
 Share

Rekommendera Poster

Flyfisherman
Postad (redigerade)
27 minuter sedan, skrev Cecilia:

Se

 

 

Oj det missade jag.

 

Men ändå - jag står fast vid min rekommendation eftersom det är en så gammal och trött maskin och inget att fundera på att köpa nytt grafikkort till.

 

Visst, felet som beskrivs är med största sannolikhet orsakat av felande grafikkrets, möjligen en felande bildskärm.

Och där kan du ju testa med en annan bildskärm: tex. du har kanske en vän du kan få låna en bildskärm bara för att testa?

I så fall avgör det direkt om det är grafikkortet eller bildskärmen.

 

Är det i så fall grafikkortet och du känner för att inte vilja kosta på en uppgradering av datorn; så köp ett begagnat grafikkort på tex. Blocket eller Tradera.

 

Men köp inget värstinggrafikkort avsett för spel - det kommer inte ditt nätaggregat att klara av och du har heller ingen nytta av ett sådant om du inte spelar eller kör beräknigsintensiva CAD-program - men å andra sidan kan du heller inte spela några grafikintensiva krävande spel med den datorn och dess klena processor, moderkort och alldeles för lite minne du har i dag.

Mvh

 

Ps. Jag tror faktisk att jag har några stycken grafikkort liggandes och ett av dessa som du kan få helt gratis mot fraktkostnad. Alltså då på den tiden kraftfulla grafikkort, men då behöver jag veta vad du har för nätaggregat eftersom de grafikkorten jag har kräver en extra PCI-e stömkontakt (12V) som ansluts separat på grafikkortet. Samt vilket chassi du har eller om du mäter på insidan från bakkant och framåt och även höjden i lådan- så att grafikkortet ryms i lådan så att säga.

Redigerad av Flyfisherman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Grafikkortet jag har i åtanke (ifall du är intresserad) kom jag på nu är detta:

Det är relativt litet och det tar upp 2st. PCIE kortplatser, men det är kort och hyfsat lågt.

C:a 20 cm långt och 12 cm högt.

ASUS GeForce GTX 550 Ti 1024MB DirectCU

1 st. HDMI, 1 st. DVI, 1 st. VGA kontakt

Power consumption: Up to 150 W

1 additional 6 pin PCIe power required

 

image.png.0be3dd341a02f6420103b1b85687aa64.png

Som sagt, du får det gratis mot fraktkostnad och inga klagomål ifall det inte fungerar hos dig.

Dock så vet jag att kortet fungerar hos mig.

 

Nvidia grafikdrivrutiner:https://www.nvidia.com/download/index.aspx

Denna då: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/132845/en-us

 

:)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Du har en gammal dator med en en gammal processor Intel Core2 Duo E8400 @ 3.00GHz som släpptes 2008 och 4GB ram minne (du behöver minst 8GB RAM) och där har du flaskhalsen, inte grafikkortet som jag ser det.

 

Vad är det för påhitt?

 

https://support.microsoft.com/en-us/help/11531/internet-explorer-system-requirements

 

Att skänka ett GTX550 Ti mot fraktkostnaden löser inte hastighetsproblemet vid surfning på internet. Jannejannes förslag på ett GT710 räcker mer än väl!

Risken finns att TS måste köpa ett nytt nätaggregat för att kunna använda ett GTX550 Ti och då kommer ändå en kostnad som motsvarar ett nytt GT710 in.

Dessutom förbrukar GTX550 Ti runt 120W medan ett GT710 förbrukar endast 19W.

 

Jag har bestämt mig för att sluta skriva men någon måste ju sätta ned foten när det påstås att mins 8GB internminne och en helt annan CPU krävs för att bara surfa på internet! Se till att ha en snabb uppkoppling så flyter det på, även med en enkel dator!

 

Cecilias inlägg ger klart besked angående grafikkortet:

 

https://eforum.idg.se/topic/351486-hj%C3%A4lp-mej-genomf%C3%B6ra-ett-k%C3%B6p-av-grafikkort/?do=findComment&comment=1714884

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-06-05 på 10:34, skrev Cecilia:

Har du följt temperaturutvecklingen på grafikkortet medan du använder det och tills bilden blir pixlig etc?

 

Man behöver inte så mycket till grafikkort för vanlig användning utan de senaste sju åren har jag inte haft något separat grafikkort utan bara använt den enkla grafik som varit inbyggd i processorn.

 

Nej det har jag inte gjort men det går väl att ordna, fast ibland tar det ju lång tid innan felet uppträder 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har nog en del av er uppfattat mina problem lite fel. 
Jag är inte ute efter en snabbare dator trots att jag tycker den är lite seg ibland, datorn piggnade till ganska rejält efter tipset om att rensa cacheminnet, och det finns kanske fler tips på den linjen vilket jag tacksamt tar emot ? ?

Problemet jag har är ju att datorn fryser ibland med olika utseenden på skärmen och jag hinner ibland se ett felmeddelande om grafiken.
Skärmen har jag uppdaterat efter att problemen började så skärmfel utesluter jag direkt.
Nä ett frächt grafikkort är nog det jag behöver, sen har jag ju länge funderat på en SSD så det blir nog en sån nu tillsammans med ett grafikkort ?
Jag har separat strömmatning till grafikkortet nu så ni vet, samt att nätaggregatet ligger på (om jag nu minns rätt) 500w.

Kör på med tipsen om både grafikkort och en SSD ? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja mitt erbjudande står kvar i fall du är intresserad. Skicka ett PM i så fall och det är först till kvarn som gäller.

Men tydligen gillades inte detta av någon i tråden att man försöker vara hjälpsam.

Alternativt får du köpa ett kort och även där betala frakten, så beslutet är ditt.

 

Förövrigt står jag fast vid att en gammal trött processor, tvåkärnig Intel Core2 Duo E8400 med endast 4GB Ram på ett modernt operativsystem som Windows 10 är helt enkelt för långsam.

Windows 10 64-bitar tar ju redan upp > 2GB av minnet bara av operativsystemet och dessutom tillkommer allting annat på flera hundra MB. När du sedan startar din webbläsare och har ytterligare andra program i gång i bakgrunden så räcker internminnet inte till.

 

Vad som då sker är att Windows växlings-fil måste "swappa" alltså den växlar då viss information emellan primärminnet (ram) och den dolda växlings partitionen på hårddisken just för att kunna fortsätta att fungera.

Och eftersom denna process är extremt långsam; alltså att skriva och läsa mot disk istället för det rejält mycket snabbare ram-minnet så blir datorn väldigt långsam och slö när primärminnet (Ram) tar slut.

 

Detta har ingenting med internetuppkoppling och hastighet där att göra alls.

Men om du känns nöjd med din maskin och du inte har så många minneskrävande program igång i övrigt i bakgrunden och du bara vill ha ett nytt grafikkort så för all del.

Mvh :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev habbeli:


Nä ett frächt grafikkort är nog det jag behöver, sen har jag ju länge funderat på en SSD så det blir nog en sån nu tillsammans med ett grafikkort ?
Jag har separat strömmatning till grafikkortet nu så ni vet, samt att nätaggregatet ligger på (om jag nu minns rätt) 500w.

Kör på med tipsen om både grafikkort och en SSD ? ?

 

Innan du bestämmer dig för att acceptera Flyfishermans erbjudande bör du beakta att GTX 550 Ti lanserades i mars 2011 och ersattes av GTX 600-serien 2012.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...