Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mej genomföra ett köp av grafikkort


habbeli
 Share

Rekommendera Poster

Absolut. Och jag kan säga direkt att det har ingen som helst betydelse, oavsett rensning.

Därmed; jag föreslår att du avinstallerar alla sådana rensninsprogram till att börja med.

Dessa tillför absolut inget, men dom får en att tro att nu är det guld och gröna skogar.

Nix, väck med alla sådana.

 

Resning av ett Windows system skall och bör enbart göras via Windows inbyggda verktyg Diskrensning.

Start > skriv bara rakt av disk > i lisatan som kommer upp högerklickar du och väljer:  'Kör som administratör' > bocka i alla rutorna utom Miniatyrer >  sedan klicka fliken 'Fler alternativ' ovan > under där det står Systemåterställning och skuggkopior > klicka Rensa > klicka Ta bort Ok > kicka ta bort filer' => Starta om datorn.

 

Ps. Malwarebytes MBam är i en klass för sig och detta kan du behålla, men absolut se till att i dess inställningar att det inte har Autostart på, som gör att detta också arbetar i bakgrunden tillsammans med ditt vanliga antivirusprogram-skanning, huga då kan det bli en trött affär av det hela...

 

Okej, du är den första som säger det, alla pratar ju så gott om dom rensprogrammen... Jaja, okej, jag litar på dej  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej igen, jag uppdaterar min gamla tråd här ?
Jo nu är jag less att starta om datorn i tid och otid, jag har samma fel kvar som tidigare och nu SKA jag ha ett nytt grafikkort.
Frågan återkommer då efter en lång tid, vad tycker ni att jag ska beställa för kort?
Budgeten har väl ökat nu så upp till 2.000:- kan jag nog stå ut med ? 
Inget annat nytt i burken sen tidigare, så skumma igenom tråden och tipsa mej sen om ett bra kort.
Vill ni veta mera om datorn först så skriv en rad så ska jag försöka svara ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev habbeli:

Namnlös 3.png

 

Jo jag har haft hit en bekant för en tid sedan som såg detta, vad gör jag åt dom här problemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni att jag behöver uppgradera datorn? Kör inga spel eller krävande såna applikationer, mest bara slösurf på nätet ?  
Jag tycker det tar onödigt lång tid att öppna sidor på nätet och jag får meddelandet "väntar på casherminnet" ( undrar om jag stavade rätt ? ) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev habbeli:

Tycker ni att jag behöver uppgradera datorn? Kör inga spel eller krävande såna applikationer, mest bara slösurf på nätet ?  
Jag tycker det tar onödigt lång tid att öppna sidor på nätet och jag får meddelandet "väntar på casherminnet" ( undrar om jag stavade rätt ? ) 

 

Namnlös.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, skrev habbeli:

Jag tycker det tar onödigt lång tid att öppna sidor på nätet och jag får meddelandet "väntar på casherminnet" ( undrar om jag stavade rätt ? ) 

Det stavas cacheminnet. Jag antar att du fortfarande använder Google Chrome för där måste man rensa cacheminnet med jämna mellanrum. Gör man inte det så blir det som du har beskrivit.

 

Klicka på Meny-ikonen, de tre lodräta punkterna längst upp till höger > klicka på Inställningar > Skrolla ner till Avancerat och klicka på den nedåtpekande triangeln bredvid. Då öppnas  Sekretess och säkerhet > Rensa webbinformation  (Rensa historik, cookies, cacheminne m m) Klicka på pilen bredvid.

650195711_Chromerensawebbinfo.png.8f51901868cc5b79b6c136db896f0847.png

Här kan du välja vilket tidsintervall du vill städa bort: Senaste timmen, Senaste 24 timmarna, Senaste sju dagarna, Senaste fyra veckorna, Genom tiderna. Klicka på Rensa data. Därefter bör du kunna surfa snabbare. Som du ser har jag själv valt  "Senaste 24 timmarna" och eftersom jag rensar Chrome varje dag har jag bara 4, 2 MB i bild- och filcachen. Det tycker jag är lagom.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset mbgtmari, nu har jag rensat cacheminnet och datorn piggnade till betydligt. Tror inte jag har rensat någon gång vad jag kan komma ihåg så det var nog behövligt, det tog en jäkla tid men verkar ha gjort stor nytta ☺️
Nu var det bara att hitta ett vettigt grafikkort till burken också ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev mbgtmari:

där måste man rensa cacheminnet med jämna mellanrum.

Vilket bök!?

Finns inget tillägg eller liknande som hanterar detta?

(Använder dock själv Chromium och har inget problem med varken seghet eller att behöva rensa)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget bök! Det går jättesnabbt. Jag tar bort historik och cacheminne i Firefox också.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Vilket bök!?

Finns inget tillägg eller liknande som hanterar detta?

(Använder dock själv Chromium och har inget problem med varken seghet eller att behöva rensa)

 

Tycker du den är bättre än vanliga Crome på nåt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev habbeli:

Nu var det bara att hitta ett vettigt grafikkort till burken också ?

Men är det verkligen grafikkortet som gör att du upplever datorn som långsam när du surfar?

Jag har inte läst hela tråden igen men hur har du kommit fram till det?

 

Jag ser att det gäller en dator med Windows 7 och supporten med säkerhetsuppdateringar av det upphör i början av nästa år. Efter det bör man inte använda Windows 7 längre. Har du funderat något på det?

Jag menar det är ju tråkigt att köpa ett grafikkort nu och sen tänker du köpa en ny dator om mindre än ett år.

 

Annars är ju en SSD ett mycket bra sätt att pigga upp en gammal dator så en kombination av SSD och en licens för Windows 10 är ju en möjlighet.

 

Sen ska man inte glömma att en ominstallation av Windows 7 ofta brukar göra datorn betydligt piggare också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Men är det verkligen grafikkortet som gör att du upplever datorn som långsam när du surfar?

Jag har inte läst hela tråden igen men hur har du kommit fram till det?

 

Jag ser att det gäller en dator med Windows 7 och supporten med säkerhetsuppdateringar av det upphör i början av nästa år. Efter det bör man inte använda Windows 7 längre. Har du funderat något på det?

Jag menar det är ju tråkigt att köpa ett grafikkort nu och sen tänker du köpa en ny dator om mindre än ett år.

 

Annars är ju en SSD ett mycket bra sätt att pigga upp en gammal dator så en kombination av SSD och en licens för Windows 10 är ju en möjlighet.

 

Sen ska man inte glömma att en ominstallation av Windows 7 ofta brukar göra datorn betydligt piggare också.

Hej Cilla min klippa ?
Nej det handlar inte om slöheten, problemet är att skärmen blir vit - blå - randig - rutig eller pixlig och fryser/låser.
Ibland hinner jag se ett felmeddelande att det handlar om grafiken, kortet eller drivrutinen. 
Drivrutin har jag provat ladda ner olika som jag har hittat men samma problem finns hela tiden. Ibland tar det veckor innan det händer men det kan även komma flera gånger på en kväll.
Jag har liksom själv konstaterat att det måste vara fel i grafikkortet ☺️
Jo en SSD har jag haft stora funderingar på, kan du rekomendera nåt speciellt när det gäller såna eller är det bara storleken  man ska gå efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej :D

 

Har du mätt temperaturen på grafikkortet med något program?

Ibland kan sådana där problem uppstå därför att det har samlats damm i grafikkortets fläkt så den blir överhettad efter ett tag.

Bland annat Speccy kan visa temperaturer men det finns ju flera sådana program så du kanske redan har ett.

https://www.ccleaner.com/speccy/builds Portable packar du själv upp i en mapp som du skapar medan Installer är ett vanligt installationsprogram där du kan behöva välja att du inte vill ha något annat program installerat också.

 

Visst finns det vissa hastighetsskillnader mellan olika SSD:er men i en gammal dator tror jag inte att det spelar någon större roll utan även en lite sämre SSD ger ju så kraftig förbättring jämfört med en traditionell hårddisk att det nästan känns som ett mirakel (har gjort det bytet själv i förra datorn). Det viktiga är att Windows plus lite till får plats på SSD:n medan man kan ha sina filer lagrade på den gamla hårddisken och där kan man också installera programmen om SSD:n är liten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det här grafikkortet skulle kanske får plats i ditt datorchassi ? Tar två platser med passiv kylning.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=3518620

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Hej :D

 

Har du mätt temperaturen på grafikkortet med något program?

Ibland kan sådana där problem uppstå därför att det har samlats damm i grafikkortets fläkt så den blir överhettad efter ett tag.

Bland annat Speccy kan visa temperaturer men det finns ju flera sådana program så du kanske redan har ett.

https://www.ccleaner.com/speccy/builds Portable packar du själv upp i en mapp som du skapar medan Installer är ett vanligt installationsprogram där du kan behöva välja att du inte vill ha något annat program installerat också.

 

Visst finns det vissa hastighetsskillnader mellan olika SSD:er men i en gammal dator tror jag inte att det spelar någon större roll utan även en lite sämre SSD ger ju så kraftig förbättring jämfört med en traditionell hårddisk att det nästan känns som ett mirakel (har gjort det bytet själv i förra datorn). Det viktiga är att Windows plus lite till får plats på SSD:n medan man kan ha sina filer lagrade på den gamla hårddisken och där kan man också installera programmen om SSD:n är liten.


Jo jag har Speccy i datorn och här ovanför har jag nyss lagt ut skärmdumpar från det programmet. 
Jag tycker inte att det verkar vara nåt värmeproblem och jag blåser ur datorn lite då och då med tryckluft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev jannejanne:

Det här grafikkortet skulle kanske får plats i ditt datorchassi ? Tar två platser med passiv kylning.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=3518620


Nu fattar jag inte mycket när det gäller grafikkort men är inte det här kortet ganska "klent" då det gäller prestandan jämfört med det jag har nu?
Annars var det ju billigt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du följt temperaturutvecklingen på grafikkortet medan du använder det och tills bilden blir pixlig etc?

 

Man behöver inte så mycket till grafikkort för vanlig användning utan de senaste sju åren har jag inte haft något separat grafikkort utan bara använt den enkla grafik som varit inbyggd i processorn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Postad (redigerade)

Du skriver: Nu fattar jag inte mycket när det gäller grafikkort men är inte det här kortet ganska "klent" då det gäller prestandan jämfört med det jag har nu?
Annars var det ju billigt ?

 

Och du skrev en gång 20160325: Behöver inte alls vara nåt avancerat då jag t.ex. aldrig kör nåt större/krävande spel.
500:- tänkte jag får räcka om ni inte tycker det är helt åt skogen för lite 

Så jag trodde det var rätt prisnivå.....mitt fel.

 

Men mellan 600 - 1000kr fick det här bäst betyg på prisjakt

http://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4329315

och mellan 1000kr och 1500kr väljer jag det här

http://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4058960

(för XFX och Sapphire är på min svarta lista, köper aldrig mer själv)

Men om du har plats för grafikkorten ovan i ditt chassi och om du har tillräckligt med ström för att driva grafikkorten måste du kontrollera själv. Inget jag åtar mig.

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja till att börja med: vad har du för bildskärm?

 

För enligt din information tidigare kör du med en bildskärm som endast klarar 1680x1050 upplösning och inte 1920x1080?

Stämmer detta?

I så fall är det ingen större vits med att lägga pengar på ett värre grafikkort, som heller inte kommer att ge ökad prestanda.

 

Men oavsett detta:

Du har en gammal dator med en en gammal processor Intel Core2 Duo E8400 @ 3.00GHz som släpptes 2008 och 4GB ram minne (du behöver minst 8GB RAM) och där har du flaskhalsen, inte grafikkortet som jag ser det.

Se här var din processor hamnar i listan jämfört med top 10 och den får rejält låga poäng: https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core2+Duo+E8400+%40+3.00GHz&id=955

 

Absolut ingenting att satsa på m.a.o.

Uppgradera hela datorn, men köp inte enbart ett nytt grafikkort och tro att det skall bli bättre - för det kommer det inte att bli!

 

Om du inte spelar så kan du istället köpa ett moderkort med processor med inbyggd grafik tex. ett sk. uppgraderings-paket (kit) där Inet, Webbhallen,  Komplett med flera tagit fram moderkort, processor samt minnen som är garanterade att passa i hop och till bra pris.

Förutsatt att du har ett datorchassi med nätaggregat som klarar av att byta upp dig på detta.

 

Det är mitt råd.

Mvh :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

I så fall är det ingen större vits med att lägga pengar på ett värre grafikkort, som heller inte kommer att ge ökad prestanda.

Se

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...