Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubletter


MariaE

Rekommendera Poster

Här är ett bra program för att hitta dubbletter om man använder Linux. Men det verkar inte funka att hitta dubbletter på Nas  :angry:

 

Här är finns program för att hitta dubbletter i Windows.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/871101-program-for-att-hitta-dubletter

 

http://www.digitalvolcano.co.uk/duplicatecleaner.html

Jag vet dock inte om sidorna är virusfria...

 

 

Om ni hittar filer som slutar på konstiga tillägg ta inte bort dem då   funkar inte Windows t.e.x.  filer som har tillägg  *.dll *.ini och andra udda tillägg.

 

/Maria

post-120863-0-81501100-1458817177_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet dock inte om sidorna är virusfria...

I Eforum får du inte länka till sidor som sprider virus, dvs du får bara länka till sidor om du vet att de inte sprider virus.

Jag vill inte vara tvungen att hålla på och kontrollera länkar i dina inlägg.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att rensa bort dubbletter är inte så enkelt, om man inte vet vad fil-ändelserna betyder.

Speciellt gäller det om försöker göra detta manuellt.

 

Bättre att försöka ta hjälp av ett specifikt program för detta, men inte ens detta är helt säkert, så är man osäker, låt dessa dubbletter vara.

 

Och är du själv osäker på om dina länkar du vill bifoga är okej, låt bli att publicera dom då.

 

Att inte få dubbletter på din NAS, kan du ju enkelt styra själv, du vet ju förhoppningsvis vad du lägger in där?

 

 

 

Tre stycken program för att rensa bort dubbletter från en Windows-dator.

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.653474/sa-hittar-du-och-tar-bort-dubbletter-pa-din-harddisk/sida/1/doublekiller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att rensa bort dubbletter är inte så enkelt, om man inte vet vad fil-ändelserna betyder.

Speciellt gäller det om försöker göra detta manuellt.

 

Bättre att försöka ta hjälp av ett specifikt program för detta, men inte ens detta är helt säkert, så är man osäker, låt dessa dubbletter vara.

 

Och är du själv osäker på om dina länkar du vill bifoga är okej, låt bli att publicera dom då.

 

Att inte få dubbletter på din NAS, kan du ju enkelt styra själv, du vet ju förhoppningsvis vad du lägger in där?

 

 

 

Tre stycken program för att rensa bort dubbletter från en Windows-dator.

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.653474/sa-hittar-du-och-tar-bort-dubbletter-pa-din-harddisk/sida/1/doublekiller

Jag kan inte se vilka länkar som är virusfria nu när jag surfar med Linux datorn. Någon skrev att det skulle stå något om ett program som hette Wot eller nåt liknande på sidan om det var ok. Detta kanske bara visas för de som använder Windows. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om man redan har CCleaner installerat kan det kännas onödigt att installera ytterligare ett program på datorn, särskilt som det är snabbt som attan.

I vänstra menyn > Verktyg > Dubblettsökare

 

Visst, det kanske inte har alla finesser och avancerade möjligheter som programmen som Laso länkade till ovan, men det fungerar och gör det bra utan mankemang och det finns faktiskt en hel del inställningar att göra.

 

post-73434-0-54130100-1459104101_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man redan har CCleaner installerat kan det kännas onödigt att installera ytterligare ett program på datorn, särskilt som det är snabbt som attan.

I vänstra menyn > Verktyg > Dublettsökare

 

Visst, det kanske inte har alla finesser och avancerade möjligheter som programmen som Laso länkade till ovan, men det fungerar och gör det bra utan mankemang och det finns faktiskt en hel del inställningar att göra.

 

attachicon.gifCCleaner_ dublettsökare.PNG

Detta program kan ta bort för mycket också om man inte är van vid datorer....

 

Här är ett program som tidningen PC för Alla rekomenderar den sidan borde vara virusfri...

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.653474/sa-hittar-du-och-tar-bort-dubbletter-pa-din-harddisk/sida/2/dupeguru-picture-edition

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Alla sk. städningsprogram kan alltid ta bort för mycket, det gäller även dubblettsökar-program, men i det här fallet på exemplet jag visade på ovan med CCleaner så sker ingen automatisk borttagning av dubbletterna,.

När man gjort sina val i menyn, klickar man sökning och sedan måste man manuellt klicka i varje ruta för den filen som sedan skall rensas.

 

Och det kan bli lite jobbigt om man har tusentals dubbletter eller tripletter eller flera, å andra sidan har man hela tiden ett eget val för varje fil och sökvägarna står också där.

Dessutom kan man aldrig bocka i alla filer av exakt samma karaktär - en skyddsfunktion för att man inte skall ta bort alla filer av exakt samma.

Mvh

 

post-73434-0-99805700-1459104691_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla sk. städningsprogram kan alltid ta bort för mycket, det gäller även dubblettsökar-program, men i det här fallet på exemplet jag visade på ovan med CCleaner så sker ingen automatisk borttagning av dubbletterna,.

När man gjort sina val i menyn, klickar man sökning och sedan måste man manuellt klicka i varje ruta för den filen som sedan skall rensas.

 

Och det kan bli lite jobbigt om man har tusentals dubbletter eller tripletter eller flera, å andra sidan har man hela tiden ett eget val för varje fil och sökvägarna står också där.

Dessutom kan man aldrig bocka i alla filer av exakt samma karaktär - en skyddsfunktion för att man inte skall ta bort alla filer av exakt samma.

Mvh

 

attachicon.gifCCleaner_ dublettsökare. 2.PNG

Jaha iså fall var det ett bra program... Jag hoppas det finns ett liknande för Linux eller att Fdupes funkar på liknande sätt. Jag ska testa det programmet nu... Men vissa filer ska inte tas bort då kan program sluta att funka och det är filer med tillägg dll, exe com , bat och ini... Det finns 3 sorters användare här... De som kan alldeles för mycket om datorer och det som bara kan några saker om datorer och de som knappt kan något alls... De måste man också tänka på... Vilka program och filer man inte ska rensa bort i Linux vet jag inte  men jag antar att det gäller alla filer som finns i andra mappar än i mappen home eller hemma som  den kanske heter i den svenskspråkiga versionen efter att man har gjort backup på de som man vill ha kvar.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja som huvudregel - städa aldrig bort något i systemmapparna oavsett Windows eller Linux och även om där skulle råka finnas femhundra dubbletter så är storleken dessa tar upp inget att bekymra sig om, risken är större att man ställer till något så inte datorn fungerar som den skall.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande dubbletter så tar jag aldrig bort några bilddubbletter, alltså dubbletter av alla filändelser som har med bilder att göra.

 

Beroende på att jag vill ha koll på vilka som är originalet och inte.

Raderingen av bilder sköter jag om via bildredigeringsprogrammet jag använder.

 

För övrigt håller jag med föregående talare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...