Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

har fått nytt jobb och kan inte tidsrapportera via min nokiatelefon


Spac3man

Rekommendera Poster

på mitt nya jobb så ska man rapportera sina arbetstider på internet. min telefon är en smartphone men det är en äldre model, nokia c7 heter den och jag kan inte logga in på sidan där man rapporterar.

 

jag har kollat i manualen men jag hittar inget som kan hjälpa mig.

jag har wifi anslutet till mobilen men när jag besöker någon sida på internet så ser det väldigt illa ut, man kan inte se nått knappt och som sagt, jag kan inte ens logga in på sidan där jag rapporterar mina arbetstider

 

om någon kunde hjälpa mig med detta så vore jag jätte-tacksam :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog hitta en modernare enhet att sköta tidsrapporterna via. En dator exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog hitta en modernare enhet att sköta tidsrapporterna via. En dator exempelvis.

kan inte ha en dator med till jobbet. har ingenstans att lägga den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller prata med era it-tekniker och se om den kan lägga en veckas arbete på att skapa version som du kan hantera på din relativt gamla telefon. Eller kanske ge dig en ny telefon eftersom det kostar mindre.

 

Jag antar att du tidrapporterar via en webbtjänst och där är det helt enkelt som så att din telefon inte stöder en tillräckligt modern webbstandard, klarar inte av rendera de sidor som ska visas.

 

Spara dina tider på annat sätt och rapportera när du kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

på mitt nya jobb så ska man rapportera sina arbetstider på internet

Nu vet jag ju inte hur anställningsformen ser ut (?) men tycker att detta är en sak för arbetsgivaren att lösa.

 

Inget svar på din konkreta fråga men det torde vara ännu svårare för någon av "oss" att hjälpa till än vad du själv testat.

Detta eftersom vi inte har all info.

Kan du delge sidan där man ska logga in? (Ja givetvis utan inloggningsuppgifterna då)

Om det ex. handlar om Byggdagboken så använder jag den, dock ej från mobilen men kan testa lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller prata med era it-tekniker och se om den kan lägga en veckas arbete på att skapa version som du kan hantera på din relativt gamla telefon. Eller kanske ge dig en ny telefon eftersom det kostar mindre.

 

Jag antar att du tidrapporterar via en webbtjänst och där är det helt enkelt som så att din telefon inte stöder en tillräckligt modern webbstandard, klarar inte av rendera de sidor som ska visas.

 

Spara dina tider på annat sätt och rapportera när du kommer hem.

går inte att rapportera i efterhand. man ska trycka på "starta passet" först och då anges den tid då man trycker på starta så om jag gör det när jag kommer hem så blir det fel.

 

jag lyckades med detta när jag laddade ner och installerade opera mobile.

fast på mitt senaste pass så kunde jag inte utföra vissa av funktionerna. man ska

tex ladda upp en bild och det gick inte, det bara stod still. blev likadant när jag använde mitt wifi hemma så det var inget fel på nätet.

 

Nu vet jag ju inte hur anställningsformen ser ut (?) men tycker att detta är en sak för arbetsgivaren att lösa.

 

Inget svar på din konkreta fråga men det torde vara ännu svårare för nogon av "oss" att hjälpa till än vad du själv testat.

Detta eftersom vi inte har all info.

Kan du delge sidan där man ska logga in? (Ja givetvis utan inloggningsuppgifterna då)

Om det ex. handlar om Byggdagboken så använder jag den, dock ej från mobilen men kan testa lite.

det stod som ett krav i jobbannonsen att man skulle ha en smartphone.

m.srbgruppen.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en då. Du behöver inte den senaste, inte den snabbaste. Dvs du kommer undan med en tusenlapp om du vill men givetvis är en modernare, snabbare telefon lite roligare att ha att göra med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en då. Du behöver inte den senaste, inte den snabbaste. Dvs du kommer undan med en tusenlapp om du vill men givetvis är en modernare, snabbare telefon lite roligare att ha att göra med.

jag har en redan, men den har symbian som os och det funkar inte så bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag kan ju tycka att om arbetsgivaren vill att man ska tidrapportera på ett visst sätt (= det ingår i arbetsuppgifterna), så är det deras ansvar att tillhandahålla arbetsredskap så att man kan göra det. Inget du ska lösa på egen hand. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju tycka att om arbetsgivaren vill att man ska tidrapportera på ett visst sätt (= det ingår i arbetsuppgifterna), så är det deras ansvar att tillhandahålla arbetsredskap så att man kan göra det. Inget du ska lösa på egen hand. 

men nu är det så i alla fall så jag behöver fixa så att den jag har går att använda.

många jobb kräver körkort, man kan ju inte direkt kräva att arbetsgivaren ska betala det till dig för att kunna anställa dig.

har hört att man ska kunna använda "nokia software recovery tool" https://www.microsoft.com/sv-se/mobile/support/faq/?action=singleTopic&topic=FA142987 för att få den senaste och bästa versionen av programvaran till sin telefon om man har strul med uppgradering, vilket jag har.

 

dock så fungerade det hyffsat sist jag använde telen till rapportering, det vara bara bilderna som jag inte kunna ladda upp så det fick jag göra hemma på min vanliga dator i efterhand och spara passen.

 

jag avvaktar nog lite med detta för jag vill inte riskera nått strul och att jag inte kan rapportera alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Om du själv valt att du ska använda egen telefon så är det såklart inget som hindrar dig, men annars är fortfarande arbetsgivaren skyldig att tillhanda hålla arbetsredskap för att man ska kunna utföra sina arbetsuppgifter. 

 

Körkort är inget arbetsredskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du själv valt att du ska använda egen telefon så är det såklart inget som hindrar dig, men annars är fortfarande arbetsgivaren skyldig att tillhanda hålla arbetsredskap för att man ska kunna utföra sina arbetsuppgifter. 

 

Körkort är inget arbetsredskap.

då borde dom ha erbjudit mig en telefon när dom ringde till mig första gången och frågade om jag ville jobba för dom. jag sa att jag hade en smartphone men att jag inte kunde använda internet på den.

 

kökort kanske inte är ett men en bil borde väll vara ett arbetsredskap?

om en elektriker åker och utför ett jobb på ett ställe och sedan åker vidare till nästa plats för att utföra nästa jobb, är inte bilen då ett arbetsredskap?

det finns många jobb där dom kräver tillgång till egen bil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

kökort kanske inte är ett men en bil borde väll vara ett arbetsredskap?

om en elektriker åker och utför ett jobb på ett ställe och sedan åker vidare till nästa plats för att utföra nästa jobb, är inte bilen då ett arbetsredskap?

 

Körkort räknas väl mer som bevis på en viss utbildning.

Ja, och kanske bevis på att du är så skötsam att du har körkortet kvar.

 

Elektrikerns bil är en form av arbetsredskap, ett arbetsfordon. Som arbetsgivaren tillhandahåller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

då borde dom ha erbjudit mig en telefon när dom ringde till mig första gången och frågade om jag ville jobba för dom. 

 

Ja, eller egentligen vilket redskap som helst som uppfyller behovet, dvs att kunna använda den tidredovisning som de har. Alternativet är att du gör tidredovisningen på annat sätt med motiveringen att du saknar rätt arbetsredskap. De kommer bli lite sura, men du kommer få rätt om du drvier frågan vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FUNDERSAMMAN

Jag håller med ovanstående kommentarer .Den som har en web sida brukar ha vissa krav .Tex vissa program. För att sida ska fungera bra. Klara den av opera mobil tex ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...