Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är vädertätad kamera?


Sture888

Rekommendera Poster

Jag tycker det är väldigt tvetydigt vad som är "vädertätad kamera" då min Sony NEX-3 har klarat sig i lite regn och snö.

 

Ändå står det i manualen att kameran inte tål vatten. Det framkommer inte hur stor mängd som inte är rekommenderat. Men då finns det inget att gå på

 

Hur ska du som konsument ta ställning till vad "vädertätad" innebär då övriga kameror klarar sig i lite regn och snö?

 

Det spöregnar på en MC-utställning och folk fotar med sina billiga kompaktkameror. Det verkar vara sällsynt att någons kamera går sönder när ingen reagerar konstigt.

 

Så har vi ett kollektivt bevis på att begreppet "vädertätad" helt tappat sin betydelse. Över flera hundra billiga kameror på en MC-utställning som inte gått sönder,, vem kan förklara detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert inom detta område men jag har en teori...

 

"Vädertätade kameror" är just kameror där tillverkaren lagt ner lite extra energi på just tätningen och anser att de utan risk för haveri kan användas under svåra väderförhållanden. Med detta inte sagt att en väderskyddad kamera exempelvis kan brukas under vatten men ett störtregn anses den nog kunna tåla. En normal kamera skulle antagligen också överleva men handen på hjärtat, nog känns det bättre med en "tåligare" kamera om man nu ska ut och fotografera i snö, hagel och drivis. Inte för att jag önskar jämföra äpplen och päron men för ett par år sedan vad det en svensk tidsskrift som testade "extremt tåliga" USB-minnen och som referens tog man med ett par vanliga minnen också. I slutänden var båda lika bra vilket man kan dra sina egna slutsatser av.

 

Att saluföra en produkt som speciellt tålig medger naturligtvis också att ett högre pris tas ut av konsument. Tillverkarna tjänar pengar på konsumentens rädsla att saker kan gå sönder och anpassar sig till det.

 

Ja, det är min teori. Tag den eller lämna den därhän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DePhaz beskriver det väldigt bra.

Vädertätade kameror har en förbättrad packning mellan de olika chassidelarna, gummitätningar för kontaktanslutningar och något robustare hölje.

De står emot sand och vatten bättre än normalt.

Men precis som DePhaz skriver så är de ingalunda vattentäta eller täta mot intrång av damm eller sand. De står emot bättre men bör ändå hanteras så att de inte i onödan utsätts för sådant.
Jag har en vädertätad kamera och ser skillnaden mellan den och min särbos, som inte är vädertätad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till. Det finns ingen standard för vad en vädertätad kamera eller objektiv ska klara. Gummikrans vid objektivbajonetten och det är vädertätat, till en viss del. Vissa objektiv kräver filter för att vara tätare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vädertätad kamera som fuktskadats repareras EJ på garanti.

Ingen kamera som fuktskadats lagas på garanti om det inte uttryckligen står att kameran skall klara fukt/väta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert inom detta område men jag har en teori...

 

"Vädertätade kameror" är just kameror där tillverkaren lagt ner lite extra energi på just tätningen och anser att de utan risk för haveri kan användas under svåra väderförhållanden. Med detta inte sagt att en väderskyddad kamera exempelvis kan brukas under vatten men ett störtregn anses den nog kunna tåla. En normal kamera skulle antagligen också överleva men handen på hjärtat, nog känns det bättre med en "tåligare" kamera om man nu ska ut och fotografera i snö, hagel och drivis. Inte för att jag önskar jämföra äpplen och päron men för ett par år sedan vad det en svensk tidsskrift som testade "extremt tåliga" USB-minnen och som referens tog man med ett par vanliga minnen också. I slutänden var båda lika bra vilket man kan dra sina egna slutsatser av.

 

Att saluföra en produkt som speciellt tålig medger naturligtvis också att ett högre pris tas ut av konsument. Tillverkarna tjänar pengar på konsumentens rädsla att saker kan gå sönder och anpassar sig till det.

 

Ja, det är min teori. Tag den eller lämna den därhän.

 

Så det är dyra kameror som säljs i tropiska länder som har fuktigt hela tiden och mycket regn? Där kan ju det inte vara rekommenderat att sälja billiga kameror som här?

 

Där är det meningen att vara ute i fukt och väta hela dagarna. Kameror som inte kan vara ute i fukt mer än sju timmar kan ju inte vara rekommenderat,, det är ju meningen att vara beredd med kameran. Opraktiskt att ha den nerstoppad i en väska.

 

Där säljs det väl bara vädertäta och vattentäta kameror? Sonys kompaktsystem säljs inte där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...