Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reparation av Windows 10 ?


reso

Rekommendera Poster

Någon som vet hur man reparerar windows 10

Man har ju ingen win10 skiva

utan man fick den nerladdad och installerad då det var gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan skapa en reparationsskiva (eller USB-minne) från Windows... men annars är väl enklaste vägen, om man inte har det, att ladda ned Win10 till USB-minne och köra en reparation från detta. Borde gå utmärkt.

 

Söker du på nätet hittar du nog bra guider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Prova starta win 10 i felsäkert med F8, det kan dyka upp ett alternativ som heter reparera windows. Om det dyker upp valmöjilgheter, välj i så fall alternativet "behåll mina filer och inställningar".

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan skapa en reparationsskiva (eller USB-minne) från Windows... men annars är väl enklaste vägen, om man inte har det, att ladda ned Win10 till USB-minne och köra en reparation från detta. Borde gå utmärkt.

 

Söker du på nätet hittar du nog bra guider.

Enklast är nog så här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Man kan skapa en systemavbild när man har ett fungerande windows, den filen blir dock ganska stor. I mitt fall 91GB. och det beror alla installerade program. I mitt fall har jag operativet på C: och en separat hårddisk där allt annat sparas och det är C som är på 96 GB.

Man får upp tre olika val att spara filen, på hårddisken D, DVD eller nätverskplats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran

 

När jag nu har laddat ner uppdateringen till mitt USB minne

och skall köra därifrån,  händer det inget med själva datorn då ?

 

Var hittar man produktnyckeln ?

 

JAG HAR HITTAT NYCKELN.

------------------------------------------------------------

 

Men..Jag har nerladdningen på USB

Installerar den windows på minnet ?

post-33172-0-20629600-1458375462_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vist ord innan du gör något: Gör en backup på din hårddisk innan du börjar reparationen, dvs i bästa av världar gör en avbild av hela hårddisken till en annan.

I näst bästa av världar kopiera ut allt som du inte vill förlora.

 

Men till saken,

du har provat F8 vid start av datorn?

Inget händer? Du får inte på startväxlarna för Windows? Dvs möjligheten att starta reparation den vägen?

 

USB-minnet. Det är samma som om du bränt ut det på en skiva.

Och nej, du behöver ingen produktnyckel. Windows licensen är redan kopplad till din datorn.

Exakt vad som sker under uppstart från USB-minnet nu vet inte jag men du borde presenteras med valet att reparerar befintlig installation och/eller ominstallation. Inget kommer att ske om du inte väljer det, dvs Windows kommer inte installeras utan att du aktivt väljer det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vist ord innan du gör något: Gör en backup på din hårddisk innan du börjar reparationen, dvs i bästa av världar gör en avbild av hela hårddisken till en annan.

I näst bästa av världar kopiera ut allt som du inte vill förlora.

 

Men till saken,

du har provat F8 vid start av datorn?

Inget händer? Du får inte på startväxlarna för Windows? Dvs möjligheten att starta reparation den vägen?

 

USB-minnet. Det är samma som om du bränt ut det på en skiva.

Och nej, du behöver ingen produktnyckel. Windows licensen är redan kopplad till din datorn.

Exakt vad som sker under uppstart från USB-minnet nu vet inte jag men du borde presenteras med valet att reparerar befintlig installation och/eller ominstallation. Inget kommer att ske om du inte väljer det, dvs Windows kommer inte installeras utan att du aktivt väljer det.

Halloj Monshi

 

Ja jag försökte F8 men det gick inte

jag fick inte fram felsäkert läge.

 

Om jag nu skall kopiera allt på  hårddisken

Vilket är det bästa sättet.

Jag har en stor extern hårddisk med 764 Gb ledigt utrymme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget vid F8?

mmh. Bästa är givetvis om du har ett program du känner till redan. Jag har använt Clonezilla med framgång tidigare, gratis och enkelt men inte så polerat som kommersiella alternativ. Kan du ladda hem och lägga på USB-minne.

http://clonezilla.org/liveusb.php

starta upp och klona.

 

MEN först fundera på hur/varför Windows inte startar. Vad får du för meddelande vid start av datorn? Jag undrar om du inte ska undersöka om hårddisken är frisk innan du försöker dig på en reparation (men efter du gjort backup).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget vid F8?

mmh. Bästa är givetvis om du har ett program du känner till redan. Jag har använt Clonezilla med framgång tidigare, gratis och enkelt men inte så polerat som kommersiella alternativ. Kan du ladda hem och lägga på USB-minne.

http://clonezilla.org/liveusb.php

starta upp och klona.

 

MEN först fundera på hur/varför Windows inte startar. Vad får du för meddelande vid start av datorn? Jag undrar om du inte ska undersöka om hårddisken är frisk innan du försöker dig på en reparation (men efter du gjort backup).

Tack Monshi

Jag laddar ner och gör ett försök

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget vid F8?

mmh. Bästa är givetvis om du har ett program du känner till redan. Jag har använt Clonezilla med framgång tidigare, gratis och enkelt men inte så polerat som kommersiella alternativ. Kan du ladda hem och lägga på USB-minne.

http://clonezilla.org/liveusb.php

starta upp och klona.

 

MEN först fundera på hur/varför Windows inte startar. Vad får du för meddelande vid start av datorn? Jag undrar om du inte ska undersöka om hårddisken är frisk innan du försöker dig på en reparation (men efter du gjort backup).

Nu blev jag vilsen när jag kom till den sidan du länkade till

Vad är det jag skall ladda ner. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Windows på datorn du laddar ned det till, alternativ A, tuxboot eller alternativ D.

 

Ladda hem ISO-filen

http://clonezilla.org/downloads.php

och använd någon av de två metoderna för att skapa ditt USB-minne, dvs i praktiken kopiera över ISO-filen till USB och göra minnet bootbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Windows på datorn du laddar ned det till, alternativ A, tuxboot eller alternativ D.

 

Ladda hem ISO-filen

http://clonezilla.org/downloads.php

och använd någon av de två metoderna för att skapa ditt USB-minne, dvs i praktiken kopiera över ISO-filen till USB och göra minnet bootbart.

Ursäkta att jag är så dum....

men jag har aldrig gjort något så här förut.

När jag klickade på filen,  så kom jag till en sida med ett antal alternativ

då blev jag ändå mer förvillad.

 

Visa mig vilken fil jag skall ladda ner till mitt tomma usb på 4 gb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stable releases - 2.4.5-23

 

Och sen får du välja

1. 64 eller 32 bitar beroende på vilken CPU-typ du har.

(amd64 resp. i686)

2. Filtyp: ISO Tillägg: enligt sidan är det ZIP för USB

3. auto

 

Och du ska inte ladda ner till ditt 4 GB minne.

Du laddar hem filen och sparar den på valfri plats.

Sedan använder du verktyg som beskrivits ovan för att "lägga över" ISO,n till minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Prova starta win 10 i felsäkert med F8, det kan dyka upp ett alternativ som heter reparera windows. Om det dyker upp valmöjilgheter, välj i så fall alternativet "behåll mina filer och inställningar".

 

/ Jari

Microsoft har tagit bort valet att starta Windows i Felsäkert läge med hjälp av F8 för Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om du kan få igång datorn att starta så rekommenderar jag å andra sidan att göra så här:

Du skapar ett Windows10 media med verktyget i länken på antingen DVD eller USB sticka, det spelar ingen roll.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Sedan startar du upp ditt Windows, därefter stoppar in DVD eller USB stickan och öppnar och kör från Utforskaren Setup.exe (eller om den Autostartas).  Du skall alltså inte "Boota" upp datorn från detta.

 

Då gör du helt enkelt en Uppgradering - viktigt - och väljer att behålla alla egna filer, program och appar.

Det betyder att det blir i allt allt väsentligt en ominstallation via uppgraderingsalternativet, med den skillnaden att alla dina program och filer blir kvar och att Windows systemfiler blir totalt utbytta.

 

Sedan skall du efter alla omstarter köra Windows update: Start > Inställningar > Säkerhet och uppdatering > Windows update > omstart

Repetera detta tills det inte finns fler uppdateringar.

 

Man kan alltså reparera sitt Windows via denna metod 'Uppgraderingsaltenativet' och det gäller även Windows 7/8

Och givetvis ta backup på viktiga filer innan.

Mvh

 

Ps. För att starta datorn i Felsäkerläge i Windows 10 se denna guide punkt 1-8 //eforum.idg.se/topic/349512-guide-systemfilechecker-sfc-i-fels%C3%A4kertl%C3%A4ge-p%C3%A5-windows/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...