Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips av program för tillverkning av hemsida?


Mollan

Rekommendera Poster

Frågor

Vill göra en Hemsida för lägga in gamla bilder på, historiska från 1900-talet.

Foton på idag ej levande personer och på gamla företeelser. Släkt-album.

Inskannade foton, vad är lämpligt format på bilder för webb?

Fråga 1:

- Kan man göra en sådan hemsida? Vad säger lagen?

Fråga 2:

Hemsidan - Vad behövs - t.ex. programvara, webbhotell?

Ska finnas plats lägga in foton med kommentarruta/rutor och möjlighet skicka kommentar på bild så jag kan korrigera data om fotot. T.ex en epostadress.

Fråga 3:

PRIS

- Webbsidan bör vara billig (helt idéellt arbete) men rymma åtminstone 200 bilder. Mest svart-vita. Tänkt finnas kortare tid, t.ex. 1-2 år.

 

Syfte: fä hjälp identifiera bilderna, sprida dem till nu levande släktingar.

 - Kan man göra en hemsida med begränsat tillträde? Typ endast släkten.

Är nybörjare som aldrig gjort hemsida, ej haft behovet. (det märks väl)

 

Jag lyckades inte finna någonstans öppna nytt inlägg - hakar därför på ovanstående. Vill ju ha tips på webbhotell och program (svenskt helst). Gärna gratis. Som passar foto-album enligt ovan.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mollan,

 

Svar fråga 1

 

Jag skulle inte säga att det är olagligt - vem skulle i så fall anmäla/stämma dig? Är korten tagna av dig eller fotograf? Är det en fotograf, kontrollera då att hen ej har rättighet till bilderna. Annars (enligt mig) så ska det inte vara några problem.

 

Svar fråga 2

 

Vad du nämner så behöver du ett webbpubliceringssystem + domännamn (exempel: www.dindomän.se). Ett populärt där kommentarsfält, förminskning av bilder (om man vill) samt andra bra funktioner finner du i wordpress.org.Till detta behöver du ett webbhotell. Jag skulle tipsa som webbdo som har automatisk installation av wordpress samt så ingår domännamn för en billig slant.

 

Svar fråga 3

 

Webbpubliceringssystem = 0 kr om du använder wordpress.

Webbhotell - 298 kr för 1 år om du väljer webbdo.

Domännamn - 0 kronor för 1 år om du väljer ovanstående företag.

 

Total kostnad 1 år = 298 kr.

 

Du kan givetvis välja ett annat webbhotell samt publiceringssystem. Men wordpress är enkelt samt så finns det på svenska språket och stöd för lösenordskydda inlägg/sidor så att endast behöriga personer har tillgång som du önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor

Vill göra en Hemsida för lägga in gamla bilder på, historiska från 1900-talet.

Foton på idag ej levande personer och på gamla företeelser. Släkt-album.

Inskannade foton, vad är lämpligt format på bilder för webb?

Fråga 1:

- Kan man göra en sådan hemsida? Vad säger lagen?

Fråga 2:

Hemsidan - Vad behövs - t.ex. programvara, webbhotell?

Ska finnas plats lägga in foton med kommentarruta/rutor och möjlighet skicka kommentar på bild så jag kan korrigera data om fotot. T.ex en epostadress.

Fråga 3:

PRIS

- Webbsidan bör vara billig (helt idéellt arbete) men rymma åtminstone 200 bilder. Mest svart-vita. Tänkt finnas kortare tid, t.ex. 1-2 år.

 

Syfte: fä hjälp identifiera bilderna, sprida dem till nu levande släktingar.

 - Kan man göra en hemsida med begränsat tillträde? Typ endast släkten.

Är nybörjare som aldrig gjort hemsida, ej haft behovet. (det märks väl)

 

Jag lyckades inte finna någonstans öppna nytt inlägg - hakar därför på ovanstående. Vill ju ha tips på webbhotell och program (svenskt helst). Gärna gratis. Som passar foto-album enligt ovan.

 

MVH

 

Eftersom det verkar vara en väldigt enkel sida med bara ett antal foton och vidhängande kommentarer samt helst för bara inbjudna personer kan du ju pröva om det inte räcker med ett fotoalbumstjänst som är gjort för att just dela foton med andra. Då behöver du inte göra några webbsidor alls. Jag har inte använt något sådant men Google Photos är en sån webbplats: https://www.google.com/photos/about/

 

Även Facebook kan tänkas fungera om du ställer in att bara vänner ska se bilderna, kräver dock att alla som ska kunna se bilderna skaffar ett Facebook-konto.

 

När endast inbjudna kan se bilderna så blir ju upphovsrätten till fotona mindre intressant.

 

Observera att Vippens äger Webbdo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack detsamma!

 

Kom gärna tillbaks och berätta vad du testar och vad du tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...