Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felskruvad - går laptopen ändå att använda


Radagast den brune

Rekommendera Poster

Radagast den brune

Hej undrar om någon har svar på en kort fråga.

Bakgrund

Tänkte rensa min laptop (en tunn lenovo g - [oklart just nu vilken i serien] på damm - skruvade upp alla skruvar på den , märkte att jag inte kunde öppna den av någon anledning. Började att skruva igen den. Jag hade varit noga med att hålla isär de olika skruvarna. Tillslut hade jag bara ett vanligt skruvhål och ett litet, som jag antar [på basis av pictogrammet] håller fast tangentbordet. Jag råkade här använda den "stora" skruven som skulle gå till det övriga underredet. Den fastande men sitter lite löst - hade tänkt att använda en skruvdragare för att få upp den (är det en bra idé?)  har just nu inte tillgång till en lämplig skruvdragare.

Frågan

Jag har inte använt min laptop sedan denna incident (lördag ca 22.00) men undrar om den går att använda trots allt. Jag använder min systers dator just nu men skulle underlätta im jag kunde använda min egen dator. återigen situationen är nedkokat denna: En skruv sitter fel och ett hål förblir oskruvat - kan jag använda min laptop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en skruv saknas är nog inget problem. Men om du har dragit in en för lång skruv så kan den i värsta fall orsaka en kortslutning eller så kanske den kapade något.

 

Du kanske borde ta med dator till en reparationsfirma och be dom plocka ut skruven åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radagast den brune

Tack för svar

skruven tror jag var för tjock snarare än för lång. Vidare blev den inte fullständigt inskruvad utan är vickbar. Men du har nog rätt i att jag borde ta den till en reparatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Jag råkade här använda den "stora" skruven som skulle gå till det övriga underredet. Den fastande men sitter lite löst - hade tänkt att använda en skruvdragare för att få upp den (är det en bra idé?)  har just nu inte tillgång till en lämplig skruvdragare.

Oj, Det var bland det sämsta och jag skulle absolut inte använda denna metod i det skicket.

 

För det första - absolut inga skruvdragare!

För det andra - skruvens längd och diameter måste passa!

För det tredje: Man försiktigt passar in skruven, manuellt drar så pass man känner att den får fäste, sedan tar man ett verktyg och drar manuellt åt, utan övervåld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Radagast den brune

Tack för tips , tog den till en reparatör eftersom jag insåg att det kanske inte var så bra exprimentera. Men varför ingen skruvdragare ? Antar att det är friktionen som är farlig - eller ? För övrigt såg jag tipset på en internethjälpsida - förvisso inte den säkraste källan för kunskap men för flera av medlemmarna tycktes metoden fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad det är för skruvdragare, är det en liten under 10 V så hade inte jag varit speciellt orolig för att använda den på en bärbar dator. En stor på 12 V och större hade jag inte använt. Det viktigaste av allt, använd rätt bits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...