Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

låg hastighet vid kopiering till extern hårddisk


Spac3man

Rekommendera Poster

jag kommer inte upp i den hastighet som man ska kunna göra när jag kopierar filer till min externa disk via usb3.

när jag kopierar från min dators disk(sata) så varierar hastigheten mellan 40-60 mb/s, det är sällan det går snabbare.

 

varför går det inte fortare? kan det vara nått med min dator som inte är bra nog?

ska ju kunna gå i 150 mb/s..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du "kopierar filer till min externa disk via usb3".

På vad sätt är det usb 3.0 ?
Är det en port på datorn som enligt specen är usb 3.0 ?

Har den någonsin fungerat fortare än den hastighet du uppmäter idag ?

Det förekommer att usb 3.0 portar i praktiken går endast som usb 2.0 vilket

stämmer med den lägre hastighet du nämner.

Problemet kan ligga i BIOS, chipset och drivrutiner eller usb-styrenheter.

Jag hade själv problem med några portar på min X99-dator som gick i låg usb 2.0 hastighet trots att de

skulle vara usb 3.0. När jag uppgraderade från Windows 7 till Windows 10 kvicknade dessa

portar till eftersom nya drivrutiner laddades ner och de blev usb 3.0.

Vilket OS kör du och har du de senaste drivrutinerna för usb-styrenheter i enhetshanteraren ?

Använder du kabel för usb 3.0 ? Ibland är det denna enkla lösning.

Är den externa disken usb 3.0 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du "kopierar filer till min externa disk via usb3".

På vad sätt är det usb 3.0 ?

Är det en port på datorn som enligt specen är usb 3.0 ?

Har den någonsin fungerat fortare än den hastighet du uppmäter idag ?

Det förekommer att usb 3.0 portar i praktiken går endast som usb 2.0 vilket

stämmer med den lägre hastighet du nämner.

Problemet kan ligga i BIOS, chipset och drivrutiner eller usb-styrenheter.

Jag hade själv problem med några portar på min X99-dator som gick i låg usb 2.0 hastighet trots att de

skulle vara usb 3.0. När jag uppgraderade från Windows 7 till Windows 10 kvicknade dessa

portar till eftersom nya drivrutiner laddades ner och de blev usb 3.0.

Vilket OS kör du och har du de senaste drivrutinerna för usb-styrenheter i enhetshanteraren ?

Använder du kabel för usb 3.0 ? Ibland är det denna enkla lösning.

Är den externa disken usb 3.0 ?

det är usb3 genom ett pcie kort https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/led-belysning/delock-usb-3.0-kort/186449.9345/

när jag startar själv kopieringen så är hastigheten högre men sen rasar den fort ner.

när jag kopierar till usb2-disk (direkt från datorns usb) så blir det samma sak, hög hastighet först sen rasar det.

 

när jag kopplar min usb3 disk på usb2 porten så får jag upp meddelande att disken kan prestera snabbare genom att jag kopplar den till usb3 porten, så då borde ju usb3 porten fungera som den ska.

 

kör windows 7. jag kan ju kolla om jag har de senaste drivrutinerna till usb portarna, men när man kollar det i enhetshanteraren så brukar det ju alltid stå att man har dom senaste drivisarna även om dom är gamla som gatan.

 

ja disken är usb3 och jag har rätt kabel till rätt disk. blå kabel till blått uttag för usb 3 och svart kabel till svart uttag till usb2 disken.

 

jag har win10 på min laptop så jag kan ju också prova att kopiera till usb2 där och se hur snabbt det går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var som jag trodde, det står att jag har senaste drivrutinerna i kontrollpanelen.

 

provade att koppla in en extren usb2 disk på min bärbara med windows10 och det gick tom segare att kopiera till den :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Inget fel på din USB 3.0 så koppla tillbaks denna och fortsätt!

Det du upplever är att vissa filer går fortare eller långsammare.

Det handlar om små och stora data överföringar samt läs och skrivhastighet.

 

Helt normalt!

Du kommer aldrig att få max överföringshastighet på detta, jag skulle tippa att du kommer att kunna ligga på c:a 60-80MB/s läshastighet och rejält lägre på skrivhastighet.

Aldrig fortare. 

Se denna artikel för hur du skall förstå det hela:  http://www.anandtech.com/show/4523/usb-30-flash-drive-roundup/6

Jag har en USB 3.0 Sticka på 32GB och kostar också det dubbla, men max för denna i mina tester är 60MB/s skrivhastighet och c:a 90MB/s läshastighet vid blandade filstorlekar på totalt 20GB och detta går ned rejält vid många blandade filer och filstorlekar - bortåt 30MB/s skriv och 40MB/ läs.

 

Så det är viktigt att förstå vad som händer med filöverföringar, bitar, block och annat och att läsa på i länken ovan, för att inte bli helt överraskad.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

Inget fel på din USB 3.0 så koppla tillbaks denna och fortsätt!

Det du upplever är att vissa filer går fortare eller långsammare.

Det handlar om små och stora data överföringar samt läs och skrivhastighet.

 

Helt normalt!

Du kommer aldrig att få max överföringshastighet på detta, jag skulle tippa att du kommer att kunna ligga på c:a 60-80MB/s läshastighet och rejält lägre på skrivhastighet.

Aldrig fortare. 

Se denna artikel för hur du skall förstå det hela:  http://www.anandtech.com/show/4523/usb-30-flash-drive-roundup/6

Jag har en USB 3.0 Sticka på 32GB och kostar också det dubbla, men max för denna i mina tester är 60MB/s skrivhastighet och c:a 90MB/s läshastighet vid blandade filstorlekar på totalt 20GB och detta går ned rejält vid många blandade filer och filstorlekar - bortåt 30MB/s skriv och 40MB/ läs.

 

Så det är viktigt att förstå vad som händer med filöverföringar, bitar, block och annat och att läsa på i länken ovan, för att inte bli helt överraskad.

Mvh

men inuti usb3-chassit sitter ju en vanlig satadisk och dom har ju en hastighet på 150mb/s, borde ju i alla fall gå i den hastigheten tycker man..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

men inuti usb3-chassit sitter ju en vanlig satadisk och dom har ju en hastighet på 150mb/s, borde ju i alla fall gå i den hastigheten tycker man..

Jag svarar nu på en gammal tråd, eftersom det fortfarande finns bryderier ang detta pga. PM.

 

Ja det kan hända och det spelar ingen som helst roll vad det sitter för grejor i ett USB-kabinett.

Det kan vara världens snabbaste SSD eller HDD, men så länge den i sig skall kommunicera med någon annan enhet tex. via en dators USB-port, en mobiltelefons Usb-port etc. så är det själva gränssnittet mellan hopkopplingarna - i detta fallet USB-standarden (1.0, 1,2, 2,0, 3,0, 3,1) som sätter begränsningarna.

Det har absolut ingen betydelse att det sitter en snabb SSD eller HDD i lådan, om den inte klarar av att skicka eller ta emot datat tillräckligt snabbt. USB-portarna kommer ovillkorligen att sätta begränsningen för detta.

Och även om datorn har stöd för USB 3.0 (för att ta ett exempel) så länge som den externa enheten bara kör på USB 2.0 kommer den långsammaste enheten att sätta max-hastighet

(i praktiken för dataöverföring USB 2.0 mellan 20-30 MB/s).

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...