Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortera tabell efter formel


torgnyb

Rekommendera Poster

Ove Söderlund

Inte vad jag kan se, men jag funderar lite på varför du vill sortera efter formel. Du menar inte att du vill sortera en kolumn med beräknade värden? För det går alldeles utmärkt men du behöver ange vilken kolumn som det ska sorteras efter: Markera en cell i din tabell, gå via menyfliken Data -> Sortera och ange efter vilken kolumn du ska sortera efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det lite mer komplicerat än så. Den kolumn (D) i Ark 1 som jag skulle vilja sortera efter får sina värden från en kolumn ett annat ark, Ark 2 med en formel. Om den får några värden beror på innehållet i en annan kolumn i  Ark 2. När den kolumnen är tom står det inget kolumn D i Ark 1 (mer än formeln).  Jag har fler kolumner i Ark 1 bl a en som innehåller slumptal. Jag har också en knapp med makro som sorterar alla kolumnerna i Ark 1 efter slumptalen när jag trycker på den. Jag vill alltså återställa sorteringen i Ark 1 som den var innan jag tryckte på knappen och då finns ingen annan information att använda än formeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Lite sent svar kanske men om du ändå kör VBA-kod...

 

1: Stoppa in en formel utmed din tabell som har formeln RAD().

2: Med VBA-kod stäng först av alla beräkningar.

3: Sortera sedan efter vad du nu sorterar efter.

4: Gör det du vill med din nu sorterade tabell

5: Sortera tillbaka efter värdena i kolumen där rad() står

6: slå på beräkningarna igen.

 

Alternativt om du inte vill mixtra med beräkningsinställningarna. så låt VBA-koden skriva in tal i ny kolumn, tal som du sedan kan sortera tillbaka efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...