Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Astronomi eller Geografi?


hup151_t

Rekommendera Poster

Titta vilken konstig kondensstrimma säger någon i Sthlm och pekar givetvis då uppåt. Men så görs även i en motsvarande situation av boenden i Sydney - alltså uppåt. Men egentligen står de med fotsulorna mot varandra  Finns nåt som bestämmer vad som verkligen är sant upp eller ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så är det logiskt  att mitt "ner" är riktningen mot jordens mittpunkt, har ju med gravitationen att göra, att allt strävar nedåt mot just mittpunkten oavsett var på jordklotet jag  befinner mig. Upp är då den omvända riktningen. Att jag alltid har fötterna nedåt mot mittpunkten. Och huvudet uppåt var jag än står på jorden.

Att vi sedan tycker att vi som bor upptill på jorden och att invånarna som bor ”på andra sidan jorden där under” kan ju vara att vi är vana vid att se världskartor och jordglober med norr uppåt. Det var ju de europeiska sjöfararna som använde polstjärnan och kompassen som navigationshjälpmedel, då föll det sig naturligt att låta norr vara uppåt när de ritade sina kartor på den tiden. Sedan har ju detta sätt att se på världen blivit det som följt med fram i vår tid idag.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...