Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn dör under spel


monken

Rekommendera Poster

Tack för tipset, inte alls ett långskott men jag har testat installera om grafikkortet, har även formaterat datorn och installkerat grafikkorret enl din beskrivning utan framgång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Skulle du kunna tänka dig att stresstesta grafikkortet för att se om det är grafikkortet som genererar problemet (även om det kan finnas en annan komponent i datorn är är själva felet)?

Om så är fallet, hämta FurMark GPU Stress test och kör programmet.

 

http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

 

Programmet kommer att stressa grafikkortet genom att simulera spelande.

Återkom med resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Efter att du fölt Åges tips ovan kontrollera detta också:
 

Vet ej om det finns något mer som spelar in men fråga isåfall, Har haft datorn i flera år och har fungerat utan några problem. 
Dock nu sista dagarna så dog den när jag började spela ett nytt spel (Just Cause 3) utan blåruta etc, precis som om någon drog ut sladden.

Kan du kontrollera att inställningarna är satta till att skapa en Dumpning av Kernelminnet när problem uppstår?
Högerklicka på Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > System > i vänstra panelen 'Avancerade systeminställningar' > nytt fönster öppnas fliken Avancerat > i rutan "Start och återställningar" klicka 'Inställningar' =>  Se till så att valet "Skriv felsökningsinformation" är satt till: Dumpning av kernelminnet
 
post-73434-0-18885600-1458514924_thumb.png
post-73434-0-58339600-1458514923_thumb.png

 

Och sedan hämtar du och installerar gratis Nirsoft BlueScreenView

Sedan nästa gång datorn "kraschar" så efter att du fått i gång den igen kör BlueScreenView

Då hämtar detta program automatiskt upp senaste Memory Dump File och då kanske vi se vad som pågår hos dig - möjligen....

Du kan då skriva av eller posta BlueScreenViews loggfil genom att klicka i filmenyn eller så tar du ett skärmklipp och bifogar..

 

Felkoden som egentligen är intressant där heter Bug Check Code samt Parameter 1. Ta en skärmdump eller skriv av ev. fel (error) kod - Förutsatt att datumet och klockslaget stämmer och att det verkligen skapats en sådan.

 

Under tiden kan du ha Hardware Monitor igång för att se om det händer något onormalt med spänningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa fin text :)

 

 

 

Tack så mycket för svaren! Jag har testat bägge nu (ursäkta att jag är så seg) Men det kom inget felmedelande ändå :/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Har du alltså fått problem igen, exakt vad hände då och kom det upp något meddelande på skärmen?

För Windows måste ha kraschat eller fått en sk. BSOD innan det kan bli en minnesdump-fil som kan läsas in med BlueScreenView programmet och att stressa datorn med spel eller med tipset i Åges inlägg ovan kan ju då hjälpa till att framkalla en sådan krasch - om det nu är det som sker hos dig?

 

Hur ser det ut i Enhetshanteraren, inga konstgheter med gula eller röda symboler med frågetecken där?

Högerklicka på Start > Enhetshanteraren

 

Efter att du formaterade om så ominstallerade du ditt Windows 10 eller hur gjorde du?

Har du kört Windows update och om det finns uppdateringar installera dessa och starta om datorn, därefter repetera detta tills det inte finns fler uppdateringar:

  • Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Har du hämtat hem och installerat senaste drivrutiner för ditt moderkort Gigabyte P67A-D3-B3?

Nu finns det två versioner av detta moderkort Gigabyte P67A-D3-B3 ver. 1.0 och Gigabyte P67A-D3-B3 ver. 2.0

När det gäller drivrutinerna så kvittar det nog, för dessa verkar vara samma till båda men bäst är att få till rätt modell i alla fall.

Du måste nog välja Windows 8.1 64 bit och hoppa över Intel Management Engine Interface samt Intel INF installation - dessa två tar du istället från Windows 10 64 bit nedladdning (det är dom enda som finns för Windows 10 och är nyare).

Efteråt startar du om datorn och kör Windows update igen.

 

Däremot när det gäller BIOS uppdatering så skiljer det, det är helt olika BIOS så det är viktigt att kontrollera vilket moderkort du har ver. 1.0 eller 2.0

Den mesta viktiga informationen för ditt moderkort bör du kunna se med gratis CPU-Z

Under fliken Mainboard står moderkortets namn och version samt BIOS version.

Du hämtar CPU-Z här http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/cpu-z_1.75-en.exe och kom ihåg att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen som du inte vill ha på din dator.

 

Det är lite speciellt att tänka på om du har ver. 2.0 och ev. skall uppdatera till UEFI BIOS (vilket du inte behöver) information om detta står där i högra kolumnen och måste följas, då kan du istället ta näst senaste versionen FE - om du har moderkortet ver. 2.0 beroende på vilken BIOS version du har i dag.

 

Från ditt första inlägg:

När det hände första gången öppnade jag chassit och upptäckte att fläkten till CPUn stog stilla(Låg en kabel i)
misstänkte att det var felet och köpte en annan värre och hoppades på det bästa. bytte även ut andra fläktar så den har MAX blivit 41Grader efter bytet. Gpun låg lite högre men ökade fläkten på den så det har inte överstigit 50grader medans jag testat.
Men problemet kvarstår, datorn dör rätt var det är.

Så, Har CPUN gett upp? eller vad kan det vara? mycket tacksam för svar

Annars känns det ju relaterat till att CPU-fläkten stått stilla. ;)

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se här!:)

Svarar lite på telefonen här men:

Samma problem kvarstår ja, och fortfarande inga fel fedelanden :( allt är uppdaterat och installerat correkt(och felet kom ju plötsligt efter arr h fungerat klockrent i flera år, sen kvarstog det efter om insatallation an w10)

Bioset är rätt uppdaterat och även testar återställa, uppdatera etc!

 

Mina 10kr går till att det ändå är hårdvaruproblem, men ja, vet ej :/ får nog testa köpa ett nätagg!

 

Ja tror du cpun kan ha tagit skada och orsakar problemet?:)

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja då kan du köra en stresstest för både CPU och minnena med Intels LinPack och du kör då denna specialversion: LinX för Windows eller LinX för Linux

Programmet gör mer än så:

LinX is designed to be a simple interface for Intel Linpack Benchmark. It checks stability of the system and can detect hardware errors. The main point of Linpack is to solve systems of linear equations. It is designed as a benchmark to test the performance of a system in GFlops - billions of floating point operation per second.

But it is also the most stressful CPU testing program to date and is a great tool to determine CPU stability.

LinX is software which can benchmark CPU speed.

 

Obs! Kom ihåg att att ha ett temperaturprogram som tex. HWMonitor igång. För LinPack kommer att stressa processor och minnen utöver det vanliga och jag vill varna för att LinX kan faktiskt köra sönder grejorna...

 

Har du ett fel på CPU eller minnena så kommer detta troligen att visas - och det rätt omgående.

  • Sedan du hämtat och packat upp programmet (behövs ingen installation) så stäng av datorn helt, vänta minst 10 sek och starta datorn, vänta 3-5 min så att alla processer och tjänster har startat och alla kontroller efter uppdateringar etc. är avslutade ex. Antivirus uppdateringar och liknande.
     
  • Starta temperaturprogrammet och gör ordning rutan så du kan se denna, starta LinX.exe och ställ in enligt följande och jag visar som exempel på en Intel Core i7 2600K och där tog det för 4GB minne c:a 22 min och för 8GB c:a 50 min vid 20ggr. test. och det är gamla bilder, men senaste versionen av LinX har likadana menyer:

Ställ in 32 eller 64 beroende på vilket operativsystem hur många bitar du kör på.
Ställ in Number of Threads till 4 (tex. men har man en processor med 8 trådar så kan man köra på det istället).

post-73434-0-49788600-1322591032.png

 

 

Ställ in Memory:All (du klickar på All) - den kör då på allt kvarvarande minne som inte är ockuperat.
Ställ in run: 20 gånger. Detta är det minsta antal ggr. som skall köras.

post-73434-0-86683400-1322591076.png

 

Går testen bra så skall det se ut som på inringade Residual (norm) till höger där alla värden är identiska efter varann. Klaras inte ett av testerna så stoppar körningen med Error.
Benchmark visar också GFlops.

  • Under tiden detta körs så gör ingenting med datorn annat än att lite grann röra musen ifall LCD skärmen släcks pga. energiinställningar.
  • Kolla temperaturerna hela tiden första 5 min. sedan med jämna mellanrum, skenar dessa iväg så avbryt körningen.

Mvh

 

[Edit] Förövrigt är detta en bra test att köra vid nybygge eller om man har uppgraderat sin dator med moderkort, processor eller minnen etc. och givetvis om man har överklockat sitt system för ett se att allting fungerar och är stabilt, samt vid felsökning om man misstänker problem.

Det fungerar även på AMD datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, 

 

Tack för du tar dig tid och gör så bra förklaringar än en gång!! :)

 

Körde testet efter dina rek, och detta blev resultatet!

 

Har du en aning om vad det är för fel? förstår inte var man läser ur felkoden? :)

post-137745-0-41727200-1459018839_thumb.jpg

post-137745-0-43447700-1459018938_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag ännu mer fundersam ;p körde testen en gång till och fick detta resultatet.. hur läser man ut vad som är fel?:D 

 

Tack

post-137745-0-65259800-1459025396_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.

Bra att vi lyckats hitta nånting där och detta ställer till med allting.

Verkar vara minnena.
 

Checksummorna stämmer inte överens och således stoppar det hela med röd error-kod.

I detta fallet spelar det stor roll om det är processorn eller minnena som krånglar och nu gäller det att bryta ned det hela till rotorsaken.

Det verkar som det är nån av dina minnesstickor som ställer till allting?

 

Vi fortsätter med att testa minnena eftersom det kan vara nåt av dessa som spökar, men jag säger inte att annat påverkar..

Kör en minnestest enligt denna Guide - Minnestest

Återkom med resultatet..

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! 

Har provat att byta ut RAM minnena och körde "LinX"  

 

Denna gång fick alla "Pass"! :) Testade starta spelet och vips så dog datorn igen :(

Så, Nya ramminnen i och samma fel kvarstår  :thumbsdown:

 

Nån aning om vad man bör gå vidare med? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ågr för tipset, får dock inte igång programmet, bara blinkar till sen händer inget.. Provat ladda ner på olika ställen, startar om datorn, i "kompatibelt med windows 8/7" läge, som administratör osv men får fan inte igång det?:/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig!

 

Du måste ha dessa program installerade för att kunna köra programmet (utgår från att du kör Windows 64-bitarssystem):

 

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=13523

 

https://www.microsoft.com/sv-SE/download/details.aspx?id=25

 

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3102436

 

 

Du kan också prova att köra IntelBurnTest som du kan hämta här:

 

https://www.xgamingstudio.com/files/IntelBurnTest.zip

 

Alternativt kan du testa O.C.C.T., som är kostnadsfritt för personligt bruk.

Du hämtar det här:

 

http://www.ocbase.com/index.php/44-occt-4-4-1-available

 

 

 

Redigering är ändring av länk 2 så den går till den svenska versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig!

 

Du måste ha dessa program installerade för att kunna köra programmet (utgår från att du kör Windows 64-bitarssystem):

 

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=13523

 

https://www.microsoft.com/sv-SE/download/details.aspx?id=25

 

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3102436

 

 

Du kan också prova att köra IntelBurnTest som du kan hämta här:

 

https://www.xgamingstudio.com/files/IntelBurnTest.zip

 

Alternativt kan du testa O.C.C.T., som är kostnadsfritt för personligt bruk.

Du hämtar det här:

 

http://www.ocbase.com/index.php/44-occt-4-4-1-available

 

 

 

Redigering är ändring av länk 2 så den går till den svenska versionen.

 

 

Du ska verkligen inte be om ursäkt, är återigen tacksam för era snälla och givande svar! 

Jag laddade ner allt det översta men fick att jag hadde för dåligt minne för att installera det i mitten? Så hoppade över det och gick på det andra programmet.. ska testa lite och se om jag förstår mig på detta :) Tack för svar! jag återkommer 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite framsteg? :) Kört testet åge N tipsade mig om(O.C.C.T.) några gånger nu.. och varje gång jag kör testet jag tog printscreen på (i det läget) Klickade i "Samtliga logiska kärnor" och körde då dör datorn nästan omgående (på samma sätt som innan, stendör bara som nån drar ur sladden) 

Är det nätagget? (Power supply) 

Står så jäkla konstigt där nere på "CPU  "Aktuellet"  " nuvarande "klockning"  Men det ändrar sig hela tiden så antar att det är normalt att det använder inte mer än vad som behövs eller nått?:) 

 

 

Sjukt tacksam för alla givande svar, och ett riktigt bra forum! 

post-137745-0-02800600-1459528012_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant bild du bifogat!

Det som jag förundras över är CPU VCORE, är spänningarna +12V och -12V.

Enligt OCCT har du +0,58V när CPUn är obelastad och +3,7V när den belastas till 100%.

-12V är på -4,85V obelastad och -3,41V belastad.

 

-5V visar sig vara -6,1V 0ch +5V ligger på +2,84V.

 

Det här är mycket märkliga värden. CPUn skall inte ha varken +12V eller -12V.

-5V och +5V är inget som jag heller kan finna att CPUn skall ha.

 

Vad händer när du kör OCCT och testet CPU: OCCT ?

 

 

 

Redigering är felstavning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe nu är du långt utanför min kunskap här, bilden e tagen direkt efter datorn dog och jag startat igen och slått på programmet:)

Jag har inte kört det sålänge (1-1.5timmar max) och då hände inget. Har testat alla alla i drygt den tiden och endast när ja körde den sista dog datorn direkt varje gång!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj sitter i bilen så ursäkta dom velande svaren!:)

Alltså det jag skickade bild på är det enda som datorn dör när man kör, alla andra test verkar funka bra.. Utom "power supply" då dör datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej,

 

Det testet kör både grafikkort och CPU samtidigt. Du belastar nätaggregatet maximalt.

 

Om CPU-testet inte gör att datorn stänger ned, liksom GPU-testet (grafikkortet) inte heller orsakar att datorn stänger av men test av PSU gör det tyder det på att du kan ha problem med nätaggregatet.

 

Om jag förstår dig rätt så går datorn utan problem när du kör CPU:OCCT- eller GPU:3D - testerna men inte när du kör Power Supply-testet.

 

Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer!;) har kört dom andra i 1.5timmar styck ungefär utan att något händer, och power supply testet går i 10sec till en en minut sen dör datorn!:)

Nytt nätagg o testa blir det!!!!;) tacktack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om datorn dör när du kör Power Supply-testet, som belastar både CPU och grafikkort (GPU) samtidigt tyder mycket på att nätaggregatet inte orkar.

Eftersom stresstest av CPU och GPU individuellt inte orsakar "datordöd" är det sannolikt inga problem med dem.

 

Enligt uppgifter jag fått fram lämnar Fractal Design 5 års garanti på det nätaggregat du har.

Hur längre har du haft det? Du kanske kan få ett nytt på garanti?

 

Har du möjlighet att låna ett nätaggregat att prova med först är det alltid en fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge n ska kolla upp detta!:) men e ju inga pengar i det o börjar tröttna så inni på detta!:) har tyvärr ingen o prova med! Lite osäker på ålder, sent 2012 tror jag så får väll kolla men brukar ta sån tid och man måste skicka till komplett osv!:) men ska höra med dom!:)

 

 

 

nordicone tack för tipset! Dock tycler ja det är konstigt för felet kom plötsligt, sen bytte ja kylaren (med bra pasta) och samma felkvarstår. Har även haft borta kylaren efter och torkat rent och haft på ny pasta!:) så det är Redan gjort och tempen rär ju stabil!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...