Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är Windows 10 självsvåldigt och bångstyrigt?


Torsten27

Rekommendera Poster

Är Windows 10 självsvåldigt och bångstyrigt?

Windows 10 har överraskat mig. Har systemet någon
inbyggd automatik? Efter det att jag lämnat Windows 7
och övergått till Windows 10 har följande oväntade
händelser inträffat.


A. Kopiering av foton
Systemet, Windows 10, har utan min medverkan kopierat
alla de foton jag haft införda i ”Foton”, en av mig skapad mapp
med ett stort antal undermappar och foton.

När min dator gått över i vänteläge, alltså påslagen
men inte använd, har den från diverse mappar plockat fram
bilder och lagt ut dem på skärmen, både heltäckande bilder
och mindre bilder. I det senare fallet har det till och med
kunnat bli fråga om åtta bilder intill varandra. Bland bilderna
har det till och med kommit med scannade ännu inte
redigerade bilder.


 

Varför beter sig Windows 10 på detta sätt?
 

Ett plusvärde åtföljer emellertid bildvisningen:
datum
och klockslag visas på skärmen.
 

(Så länge jag använde Windows 7 hade jag särskilt utvalda
bilder i en särskild mapp, en portfölj. Genom att högerklicka
när skrivbordet var i fokus och därefter klicka på
Anpassa
fick jag fram mina bilder snyggt uppradade och kunde
markera de jag ville ha som skrivbordsbakgrund för visning
i vald takt. Tidsintervallet för växling mellan bilderna
gick att välja. Motsvarande facilitet ha jag inte hittat i

Windows 10.)
 

B. Inskrift av text
Ytterligare ett fenomen har nyligen dykt upp och etablerat sig
i min dator.
  På skärmen visar sig vid nämnd bildvisning
orden
Gillar du bilden? Detta är ord jag inte skrivit in.


Varifrån kommer frågan?

Inte från ”sociala media”. Dem besöker jag aldrig.

Tack och lov har jag nu fått bort den malplacerade frågan.

C. Kalkylator  utan funktion
Plötsligt en morgon har kalkylatorn upphört att fungera.
Det har 
 såvitt jag kan förstå skett utan min förskyllan.

Klickar jag på symbolen för kalkylatorn framträder texten
 
”Ta bort det här programmet från Aktivitetsfältet”. Den
möjligheten vill jag avstå ifrån.
Jag har inte lyckats
få kalkylatorn att fungera.


Hur ska jag bära mig åt?

D. Microsoft Solitaire Collection
Jag når inte längre de patienser jag tidigare kunde utnyttja.
Klickar jag på kvadraten med spelkort kommer ingen patiens
fram men jag ges en del val:


                                   -Ta bort från Start
                                   - Ändra storlek
                                   - Stäng av levande panel
                                   - Avinstallera

 

 Hur ska jag kunna komma åt patienserna?

E. Avslutande frågor

Hur många procent av dem som tidigare använt
Windows 7 har gått över till Windows 10?

 

Har du som läser mina frågor haft likande problem som jag?

 

Torsten27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Till att börja med rekommenderar jag att du kör Windows update igen och startar om datorn

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Jag kan inte nog stressa att detta är viktigt, särskilt efter uppgradering, då måste man absolut repetera!

 

C: Kalkylatorn skall därefter fungera: Start > skriv bara rakt av kal  (automatisk sökning sker) > i listan som kommer upp => klicka 'Kalkylatorn' 

E: Nix Absolut inga som helst problem! Förresten, jag vet faktiskt inte siffrorna på antalet men dessa är stora och huvuddelen av alla har (verkar det som) varit nöjda.

Om man tar i den bemärkelsen att det är c:a 110 miljoner eller därikring system som blivit uppgraderade till Windows 10 och om då mindre än en promille av alla dessa haft regelrätta stora problem...så måste man säga att - ja det har varit en succé för Microsoft. http://www.cnet.com/news/microsoft-by-the-numbers/

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Hej

Känner inte igen problemen.

 

Bildvisning kan du göra på samma sätt nu. Högerklicka och anpassa.

 

Beträffande A. Har datorn verkligen gjort kopior av allt och var har den sparat dessa bilder.

Det du beskriver ang vänteläget. Är det då inte skärmsläckarfunktionen som trätt i kraft och där du då har ställt in visning av fotogalleriet?

 

Patienserna har jag för mig att man får ladda ned manuellt från Store

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur stor del av Windows 7 användarna som gått över till Win 10 men om man läser andra forum som tex Sweclockers så verkar många vilja vara kvar i Win 7 om man inte är ute efter extrem spelprestanda och DX12. Jag kör både Win 7 och 10 och tycker inte att Win 10 tillför något som jag saknat i Win 7. Win 10 är logogiskt, inkonsekvent och rörigt jämfört med Win 7.

Om du inte är nöjd med din uppgradering då kan du återgå till Win 7 inom 30 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag vet inte hur stor del av Windows 7 användarna som gått över till Win 10 men om man läser andra forum som tex Sweclockers så verkar många vilja vara kvar i Win 7 om man inte är ute efter extrem spelprestanda och DX12. Jag kör både Win 7 och 10 och tycker inte att Win 10 tillför något som jag saknat i Win 7. Win 10 är logogiskt, inkonsekvent och rörigt jämfört med Win 7.

Om du inte är nöjd med din uppgradering då kan du återgå till Win 7 inom 30 dagar.

På Sweclockers är det en ojämn grupp att ta fakta från. Åldersgrupp, intressegrupp och annat, därför ger denna Sweclockers jämförelse eller hänvisning en totalt snedvriden bild av hur många som gått över till Windows 10 eller som gjort detta utan stora problem.

Det blir som att säga på Eforums Windows 10 underforum att det är många som har problem, medan det är c:a 80 000 medlemmar på Eforum totalt och av alla dessa med Windows 10 har då dom absolut flesta inte inte dessa problem eller önskan om att återgå till Windows 7.

 

Retorisk fråga: Är det då flest människor beroende på Swecklockers eller Eforum som vill ha kvar Windows 7?

M.a.o. är det ingen statistisk jämförbar grupp av människor i samhället i stort.

 

Och i mina ögon är det precis tvärtom:

Jag anser att Windows 10 har tillfört en massa trevliga saker gentemot ett gammalt och föråldrat operativsystem som Windows 7.

Jag har egentligen svårt att förstå varför man skall hänga kvar vid det gamla, när utvecklingen går framåt?

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P

 

På Sweclockers är det en ojämn grupp att ta fakta från. Åldersgrupp, intressegrupp och annat, därför ger denna Sweclockers jämförelse eller hänvisning en totalt snedvriden bild av hur många som gått över till Windows 10 eller som gjort detta utan stora problem.

Det blir som att säga på Eforums Windows 10 underforum att det är många som har problem, medan det är c:a 80 000 medlemmar på Eforum totalt och av alla dessa med Windows 10 har då dom absolut flesta inte inte dessa problem eller önskan om att återgå till Windows 7.

 

Retorisk fråga: Är det då flest människor beroende på Swecklockers eller Eforum som vill ha kvar Windows 7?

M.a.o. är det ingen statistisk jämförbar grupp av människor i samhället i stort.

 

Och i mina ögon är det precis tvärtom:

Jag anser att Windows 10 har tillfört en massa trevliga saker gentemot ett gammalt och föråldrat operativsystem som Windows 7.

Jag har egentligen svårt att förstå varför man skall hänga kvar vid det gamla, när utvecklingen går framåt?

Mvh :)

Åå Sweclockers är det helt klart en annan typ av besökare än på Eforum. Sweclockers besökare är yngre, mer spelintresserade och early adopters. Ändå finns det många där som inte vill ha Windows 10.

 

Går utvecklingen framåt för användarna med både kontrollpanel och inställningar och när avinstallerade appar ominstalleras utan min vetskap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

P

 

Åå Sweclockers är det helt klart en annan typ av besökare än på Eforum. Sweclockers besökare är yngre, mer spelintresserade och early adopters. Ändå finns det många där som inte vill ha Windows 10.

 

Går utvecklingen framåt för användarna med både kontrollpanel och inställningar och när avinstallerade appar ominstalleras utan min vetskap?

Hänger inte med. avinstallerade appar som ominstalleras? Ehh..

Har jag inget som helst problem med och ang Kontrollpanelen - vad är problemet? Den är i dag exakt likadan som den alltid varit.

 

Faktiskt så har Startmenyn blivit ännu bättre än den tidigare varit på både Windows Vista och Windows 7

Tex. nu högerklickar man på denna och får direktåtkomst till en massa saker som tidigare krävde omvägar.

 

Så jag förstår egentligen inte kritiken mot Windows 10 eller för den delen att folk skall envisas med att stoppa in olika 3:e partsprogram som Stardock etc. för att få tillbaks den gamla fruktansvärt värdelösa Startmenyn som det var på Windows 7?

 

Men detta är ju en diskussion som inte har med TS ämne att göra, fast ändå något litet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C & D

Jag använder inte själv Windows 10 (jag föredrar Linux Mint) men jag tycker det "låter" som alternativ när man använder höger musknapp.

Har funktionen blivit växlad? Långsökt då det skulle visa sig i alla andra sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller helt förtjust i Windows 10. Utan tvekan finner jag gränssnittet i Windows 7 betydligt enklare och trevligare.

Inställningar i Windows 10 är knöligare att hitta än i Windows 7.

Kontrollpanelen, så som den ser ut i Windows 7, får man leta efter i Windows 10.

Windows 10 är en klar förbättring från Windows 8 och en förbättring från Windows 8.1. Men Windows 7 gränssnitt tilltalar mig betydligt mer än Windows 10.

Jag tycker att funktionen som finns i tidigare Windows-versioner, där det går att styra över uppdateringar är mycket bättre än som det är i Windows 10.

 

Min bärbara dator har två grafikkort, dels det integrerade i CPUn dels ett dedikerat. Det dedikerade används vid grafikkrävande applikationer medan det integrerade används när sådant inte körs. Det gör också att energiförbrukningen blir lägre.

Tyvärr har nVidia skippat funktionen som växlar grafikkorten i de senare drivrutinsversionerna. När sådana installeras blir skärmen svart vid en start/omstart. För att få bild igen måste jag få igång "Felsäkert läge", avinstallera drivrutinen och sedan starta om datorn igen för att få skärmbild.

 

Jag har gjort alla inställningar som går för att begränsa Windows 10 från att uppdatera sig, bl.a. genom att installera "Windows Update Show Hide".

Trots detta uppdaterar Windows 10 drivrutinen ibland för grafikkortet och jag måste göra om hela proceduren igen. Det här är ett irritationsproblem av mycket stora mått!!

 

Jag har kontaktat Microsoft flera gånger och bett dem åtgärda problemet men responsen uteblir. Det gör mig heligt förbannad på Microsoft och deras idiotiska tilltag. Ja, jag har uppdaterat min bärbara till Windows 10 eftersom Windows 8 inte är ett bra system. Fördelen med Windows 8 är att jag aldrig hade dessa problem som Windows 10 innebär.

 

Ändå föreslår jag de flesta att uppdatera till Windows 10 eftersom det är det operativsystem som kommer att gälla en bra tid framöver.

I mina ögon är Windows 10 idag ett mycket tråkigt system eftersom det skapar så mycket irritation. Min förhoppning är, trots att jag idag misströstar stort, att Microsoft ändå till slut tar sitt förnuft tillfånga och ser till att ändra i systemet så det blir möjligt att styra över saker som det ovan nämnda.

 

De som tycker att Windows 7 är ett trevligare operativsystem får mina sympatier. Ändå anser jag att man bör överväga att uppdatera då Windows 7 kommer att utgå ur sortimentet.

Jag använder också tredjepartsprogram för att ändra gränssnittet i Windows 10 så det liknar Windows 7. Skälet är, som tidigare nämnt, att det är ett knöligt och onödigt krångligt system för att hitta de kontrollfunktioner som jag vill använda.

 

Jag började med Windows 3 en gång i tiden. Windows 95 och Windows 98 tyckte jag mycket bra om. Samma sak med Windows NT, som jobbdatorn använde.

Windows ME och Vista spydde jag galla över och gick i taket av glädje när Windows XP kom. Samma sak med Windows 7, även om jag var en aning skeptisk i början.

När jag köpte min bärbara var Windows 8 förinstallerad. Det var något av den värsta sortens operativsystem jag någonsin använt! Det blev bättre med Windows 8.1 men jag installerade tredjepartsprogram för att få lite fason på Windows 8.1.

 

När Windows 10 kom ut som Insider installerade jag det så snart jag kunde. Som det såg ut de första omgångarna av byggen var jag mycket nöjd. Men ju senare byggen som släpptes desto mer frångick man kopplingarna till Windows 7. Tyvärr blev det inte bättre med den första skarpa versionen, som jag använde för att uppdatera från Windows 8 till 10.

 

Jag är inte alls nöjd med Windows 10 men har ändå installerat det. Jag kör också Windows 7 fortfarande eftersom jag tycker det är ett bättre system. Alla mina datorer har således inte blivit uppdaterade till Windows 10. Tre av dem är det idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort alla inställningar som går för att begränsa Windows 10 från att uppdatera sig, bl.a. genom att installera "Windows Update Show Hide".

Trots detta uppdaterar Windows 10 drivrutinen ibland för grafikkortet och jag måste göra om hela proceduren igen. Det här är ett irritationsproblem av mycket stora mått!!

 

"Update Show Hide" gäller väl bara just den versionen av drivrutinen man döljer, så när Microsoft får in en ny version kommer den ut till dig.

 

Har du inaktiverat alla drivrutinsuppdateringar?

 

To access this option, open the Control Panel by right-clicking the Start button and selecting Control Panel. Navigate to System and Security > System > Advanced system settings. Click the Hardware tab, click Device Installation Settings, and select the “No, let me choose what to do option. Select “Never install driver software from Windows Update.”

http://www.howtogeek.com/223864/how-to-uninstall-and-block-updates-and-drivers-on-windows-10/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger inte med. avinstallerade appar som ominstalleras? Ehh..

Har jag inget som helst problem med och ang Kontrollpanelen - vad är problemet? Den är i dag exakt likadan som den alltid varit.

 

Jag avinstallerade alla de appar som är default i Win 10 med kommandot "Get-AppXProvisionedPackage -online | Remove-AppxProvisionedPackage -online", efter någon uppdatering är de tillbaka. Detta har hänt två gånger utan mitt godkännande.

 

 

Inkonsekvensen är att det finns både kontrollpanelen och inställningar och att samma "inställning" heter olika beroende på om man är i kontrollpanelen eller under inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Update Show Hide" gäller väl bara just den versionen av drivrutinen man döljer, så när Microsoft får in en ny version kommer den ut till dig.

 

Har du inaktiverat alla drivrutinsuppdateringar?

http://www.howtogeek.com/223864/how-to-uninstall-and-block-updates-and-drivers-on-windows-10/

Jag tolkar ditt svar att du inte använder Windows 10 dagligen och därmed upplever alla de knepigheter som operativsystemet innebär.

 

Windows 10 bryr sig inte om att man inaktiverar uppdatering av drivrutiner. Windows Update Show Hide fungerar inte heller som det är avsett.

Flertalet gånger har jag inte mer än hunnit avinstallera drivrutinen (i det aktuella fallet för grafikkortet) förrän Windows 10 vill starta om då en ny drivrutin för grafikkortet nVidia är installerad.

 

Det bästa sättet att förhindra att detta sker är att inaktivera enheten manuellt. När den behövs aktiveras den manuellt.

När datorn sedan skall stängas av eller startas om är det nödvändigt att avinstallera drivrutinen för grafikkortet för att inte få en svart skärm vid uppstart.

 

Därefter kan den senast fungerande drivrutinen installeras igen.

 

Windows 10 ger onekligen en datoranvändare onödigt mycket krångel med det sätt som Windows 10 är uppbyggt.

Om Microsoft för en gångs skuld kunde lyssna till användarna skulle de införa möjligheter, på samma sätt som tidigare Windowsversioner, att styra vilka uppdateringar som Windows skall få installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar ditt svar att du inte använder Windows 10 dagligen och därmed upplever alla de knepigheter som operativsystemet innebär.

 

Windows 10 bryr sig inte om att man inaktiverar uppdatering av drivrutiner. Windows Update Show Hide fungerar inte heller som det är avsett.

Flertalet gånger har jag inte mer än hunnit avinstallera drivrutinen (i det aktuella fallet för grafikkortet) förrän Windows 10 vill starta om då en ny drivrutin för grafikkortet nVidia är installerad.

 

Det bästa sättet att förhindra att detta sker är att inaktivera enheten manuellt. När den behövs aktiveras den manuellt.

När datorn sedan skall stängas av eller startas om är det nödvändigt att avinstallera drivrutinen för grafikkortet för att inte få en svart skärm vid uppstart.

 

Därefter kan den senast fungerande drivrutinen installeras igen.

 

Windows 10 ger onekligen en datoranvändare onödigt mycket krångel med det sätt som Windows 10 är uppbyggt.

Om Microsoft för en gångs skuld kunde lyssna till användarna skulle de införa möjligheter, på samma sätt som tidigare Windowsversioner, att styra vilka uppdateringar som Windows skall få installera.

Det är riktigt att jag normalt inte använder Windows 10, men om jag gjorde det skulle jag i alla fall inte ha dina problem med drivrutiner eftersom det dels skulle vara Windows 10 Pro och dels har jag inget separat grafikchip utan använder processorns inbyggda.

 

Det är väl som det står på http://www.howtogeek.com/223864/how-to-uninstall-and-block-updates-and-drivers-on-windows-10/

 

There’s still a “Never install driver software from Windows Update” option in the final version of Windows 10, buried in the old Control Panel.

Different people report different luck with this option. Some people report that it prevents Windows from overwriting their custom-installed drivers, while others report that Windows continues downloading drivers even after this option is selected.

 

Jag hoppas att du använder Feedback-appen för att rapportera dina åsikter så att de hamnar hos rätt avdelning.

 

Väldigt många användare är nöjda med att appar och OS-fixar uppdateras automatiskt i deras mobiler och surfplattor, och jag skulle nog tro att detsamma gäller deras datorer eftersom en majoritet har automatiska uppdateringar, inkl. rekommenderade uppdateringar, påslaget i Windows 7. Men naturligtvis vet jag att det inte gäller alla användare och jag tycker också Microsoft kunde vara mer frikostiga med inställningar när det gäller uppdateringar i Windows 10 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att jag normalt inte använder Windows 10, men om jag gjorde det skulle jag i alla fall inte ha dina problem med drivrutiner eftersom det dels skulle vara Windows 10 Pro och dels har jag inget separat grafikchip utan använder processorns inbyggda.

 

Det är väl som det står på http://www.howtogeek.com/223864/how-to-uninstall-and-block-updates-and-drivers-on-windows-10/

 

Jag hoppas att du använder Feedback-appen för att rapportera dina åsikter så att de hamnar hos rätt avdelning.

 

Väldigt många användare är nöjda med att appar och OS-fixar uppdateras automatiskt i deras mobiler och surfplattor, och jag skulle nog tro att detsamma gäller deras datorer eftersom en majoritet har automatiska uppdateringar, inkl. rekommenderade uppdateringar, påslaget i Windows 7. Men naturligtvis vet jag att det inte gäller alla användare och jag tycker också Microsoft kunde vara mer frikostiga med inställningar när det gäller uppdateringar i Windows 10 också.

Jag vet inte vad det är som gör att du uppfattar det som att jag inte gjort allt som står i min makt att få bukt med problemet med Windows update och inkompatibiliteten med nVidias grafikkort, som inte längre får drivrutiner med stöd för växling av integrerad grafik och dedikerad grafik.

 

Självklart har jag använt återkopplingsfunktionen i Windows 10. Eftersom det inte hjälper har jag kontaktat Microsoft direkt.

 

Jag använder Windows 10 Pro i min bärbara då Windows 8 Pro var operativsystemet jag uppdaterade från. Det spelar ingen roll att jag har Pro-versionen, Windows 10 får ändå för sig att uppdatera drivrutinen trots att jag gjort allt jag kan för att förhindra att så sker. Det spelar ingen roll om jag tar bort drivrutinen som Windows installerar idag. När jag startar om vill Windows 10 ändå installera drivrutinen igen, oavsett om det är samma jag precis tagit bort eller ej.

 

Windows 10 må vara bra i mångt och mycket. Jag har uppdaterat till Windows 10 eftersom jag inte gillar Windows 8 samt att Windows 10 är det operativsystem som gäller framöver.

Att jag grinar illa över Windows 10, för att det inte gör som jag säger, trots installation av Windows Update Show Hide, begränsning av den trådlösa internetanslutningen (inställd på betalfunktion) med mera så räcker det med att en nätverkskabel ansluts så är det kört med grafikdrivrutinen.

 

För din upplysning kan jag berätta att jag pratat med nVidia om problematiken då det är nVidia som upphört med funktionen i vissa grafikkorts funktion. Problemet gäller således inte alla grafikkort från nVidia utan en begränsad del av dem. Inte är det särskilt gamla grafikkort heller för den delen.

 

nVidia tänker inte införa stödet igen för växling av grafikkort för bärbara datorer. Därför måste Microsoft sluta med att tvinga in drivrutiner för hårdvara och tillåta användare, som jag, att förhindra detta.

Det skall räcka med Windows Update Show Hide, om nu inte möjligheterna att styra detta implementeras. Nu gör det inte det och det är därför jag skriver i vissa trådar att programmet Windows Update Show Hide ger en begränsad möjlighet att stoppa uppdateringar.

 

Programmet måste användas tillsammans med alla möjliga begränsningar av den trådlösa anslutningen för att få ett visst motstånd mot Microsofts tvingade av installation av drivrutiner. Det hjälper inte ens att "stänga av" denna funktion med drivrutiner i inställningarna i Windows. Om Microsoft anser den vara viktig installeras den ändå.

 

Tro mig! Jag har "bråkat" med både nVidia och Microsoft om detta, såväl ebrevledes, chatt som telefonsamtal sedan september 2015!!

 

Jag är dessutom inte ensam om detta! Jag har bekanta som har problem med det här. En bekant, som jag inte har kontakt med särskilt ofta, kontaktade mig i julas (2015) för att skärmen på hans dator är svart. Ett annat fabrikat men med samma funktion som jag, nVidia-grafik dedikerad och integrerad grafik där drivrutinen växlar mellan dem beroende på vilken kraft som behövs.

Han hade uppdaterat till Windows 10 och efter en omstart fick han inte längre bild.

 

Jag tvingade datorn in i "Felsäkert läge", avinstallerade drivrutinen och startade om datorn. Skärmen visade bild och jag hinner inte mer än få internetanslutning innan Windows begär omstart av datorn då drivrutinen till grafikkortet uppdaterats.

 

Han har Windows 10 Home och använder inte datorn till några grafikkrävande applikationer. Enda sättet att få bukt med det på hans dator var att inaktivera nVidia-grafiken.

 

Att tro att jag inte gjort vad som står i min makt att få det att fungera är att misstro mina kunskaper i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det är som gör att du uppfattar det som att jag inte gjort allt som står i min makt att få bukt med problemet med Windows update och inkompatibiliteten med nVidias grafikkort, som inte längre får drivrutiner med stöd för växling av integrerad grafik och dedikerad grafik.

...

Jag kan bara utgå från vad du skriver och du skrev inget om den inställning jag länkade till eller om Feedback-appen. Även den bästa kan göra misstag och missa en inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara utgå från vad du skriver och du skrev inget om den inställning jag länkade till eller om Feedback-appen. Även den bästa kan göra misstag och missa en inställning.

Jag har skrivit att jag gjort allt jag kan för att förhindra Windows 10 från att installera drivrutinen från Update. Det betyder att jag gjort allt, vilket per automatik inkluderar den inställning du länkar till.

På den sidan står det också, precis det jag skriver i denna tråd, att det inte alltid fungerar.

Citat från din länk:

 

"Different people report different luck with this option. Some people report that it prevents Windows from overwriting their custom-installed drivers, while others report that Windows continues downloading drivers even after this option is selected."

 

Självklart gör den bäste misstag. Jag är inte felfri och har inte påstått något sådant.

 

Kontentan av rubriken är, Ja, Windows 10 är självsvåldigt och bångstyrigt och det är Microsofts fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Kontentan av rubriken är, Ja, Windows 10 är självsvåldigt och bångstyrigt och det är Microsofts fel.

Hehe nja det är både ja och nej där.

Men visst är det Microsoft som står bakom utvecklingen och utförandet, men att sedan att Windows 10 skall kännas "bångstyrigt" ja det är väl mest personliga preferenser innan man lärt sig alla dom nya vägarna.

 

Det mesta är hur som helst i sig exakt lika i tex. Kontrollpanelen och övriga gamla funktioner som man var van vid tidigare går ofta att nå ändå via specialkommandon - som man egentligen inte behöver som en normal datoranvändare..

 

Som sagt tidigare: jag har absolut inga som helst problem med Windows 10 och jag använder då detta som bas i mina i bland rätt avancerade program (förutom inkl. spelen) och ju mer jag använder Windows 10 - ju mer gillar jag detta och har som sagt ingen önskan om att återgå till det gamla tråkiga och i vissa avseenden mer resurskrävande operativsystemet Windows 7, där all utveckling stannat av, för att inte tala om Windows 7:s värdelösa menysystem via dess Startmeny....

 

I Windows 10 sker ju numera en kontinuerlig utveckling som kommer alla till godo till sist; via inte minst pga. alla duktiga användare runt om i världen som är med i deras "Insider Preview program" och därmed får ladda ned senaste Byggen (Builds eller versions nr) och kommentera detta och ge feedback tillbaks till Microsoft, innan nästa version skickas ut via Windows update och ges ut skarpt till övriga Windows 10 användare.

 

Windows 10 kan man nästan se som ett dynamiskt system där användarna, givetvis endast dom som är med och rapporterar och ger feedback, har möjlighet att påverka.

 

Och för att inte tala om utvecklingen och införandet av DirectX12

Så Windows 10 kommer ju hela tiden att utvecklas och räkna inte med någon ny siffra typ "Windows 11" eller vänta på en "servicepack; det kommer troligen bara att heta Windows 10 under överskådlig framtid (givetvis med olka Build nr.), med en massa kontinuerliga uppdateringar och förändringar under tidens gång.

Mvh :)

 

Ps. För dom som är med i Microsoft "Insider Preview program" får naturligtvis räkna med att det då är nya versioner som laddas hem och installeras ganska ofta, till stor del otestade och innehåller en ofantlig massa "buggar" (problem som inte är lösta), så man måste vara medveten om vad man ger sig in på om man väljer att delta i detta program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Till att börja med rekommenderar jag att du kör Windows update igen och startar om datorn

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Jag kan inte nog stressa att detta är viktigt, särskilt efter uppgradering, då måste man absolut repetera!

 

C: Kalkylatorn skall därefter fungera: Start > skriv bara rakt av kal  (automatisk sökning sker) > i listan som kommer upp => klicka 'Kalkylatorn' 

E: Nix Absolut inga som helst problem! Förresten, jag vet faktiskt inte siffrorna på antalet men dessa är stora och huvuddelen av alla har (verkar det som) varit nöjda.

Om man tar i den bemärkelsen att det är c:a 110 miljoner eller därikring system som blivit uppgraderade till Windows 10 och om då mindre än en promille av alla dessa haft regelrätta stora problem...så måste man säga att - ja det har varit en succé för Microsoft. http://www.cnet.com/news/microsoft-by-the-numbers/

 

Mvh

 

Hej,

 

Till att börja med rekommenderar jag att du kör Windows update igen och startar om datorn

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Jag kan inte nog stressa att detta är viktigt, särskilt efter uppgradering, då måste man absolut repetera!

 

C: Kalkylatorn skall därefter fungera: Start > skriv bara rakt av kal  (automatisk sökning sker) > i listan som kommer upp => klicka 'Kalkylatorn' 

E: Nix Absolut inga som helst problem! Förresten, jag vet faktiskt inte siffrorna på antalet men dessa är stora och huvuddelen av alla har (verkar det som) varit nöjda.

Om man tar i den bemärkelsen att det är c:a 110 miljoner eller därikring system som blivit uppgraderade till Windows 10 och om då mindre än en promille av alla dessa haft regelrätta stora problem...så måste man säga att - ja det har varit en succé för Microsoft. http://www.cnet.com/news/microsoft-by-the-numbers/

 

Mvh

Tack för synpunker och förslag. Jag börjar komma litet bättre överens med Windows10 nu och har fått hjälp med att återfå KALKYLATORN

 

Torsten27

 

Hej,

 

Till att börja med rekommenderar jag att du kör Windows update igen och startar om datorn

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Jag kan inte nog stressa att detta är viktigt, särskilt efter uppgradering, då måste man absolut repetera!

 

C: Kalkylatorn skall därefter fungera: Start > skriv bara rakt av kal  (automatisk sökning sker) > i listan som kommer upp => klicka 'Kalkylatorn' 

E: Nix Absolut inga som helst problem! Förresten, jag vet faktiskt inte siffrorna på antalet men dessa är stora och huvuddelen av alla har (verkar det som) varit nöjda.

Om man tar i den bemärkelsen att det är c:a 110 miljoner eller därikring system som blivit uppgraderade till Windows 10 och om då mindre än en promille av alla dessa haft regelrätta stora problem...så måste man säga att - ja det har varit en succé för Microsoft. http://www.cnet.com/news/microsoft-by-the-numbers/

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur stor del av Windows 7 användarna som gått över till Win 10 men om man läser andra forum som tex Sweclockers så verkar många vilja vara kvar i Win 7 om man inte är ute efter extrem spelprestanda och DX12. Jag kör både Win 7 och 10 och tycker inte att Win 10 tillför något som jag saknat i Win 7. Win 10 är logogiskt, inkonsekvent och rörigt jämfört med Win 7.

Om du inte är nöjd med din uppgradering då kan du återgå till Win 7 inom 30 dagar.

Tack för svar och upplysningar. Jag har lyckats skaffa KALKYLATORN men jag är inte glad åt att jag behövt skaffa en visserligen yngre men i mitt tycke sämre variant av scanner p g a att Windows 10 inte längre har någon drivrutin till den äldre och bättre scannern

Torsten27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Sweclockers är det en ojämn grupp att ta fakta från. Åldersgrupp, intressegrupp och annat, därför ger denna Sweclockers jämförelse eller hänvisning en totalt snedvriden bild av hur många som gått över till Windows 10 eller som gjort detta utan stora problem.

Det blir som att säga på Eforums Windows 10 underforum att det är många som har problem, medan det är c:a 80 000 medlemmar på Eforum totalt och av alla dessa med Windows 10 har då dom absolut flesta inte inte dessa problem eller önskan om att återgå till Windows 7.

 

Retorisk fråga: Är det då flest människor beroende på Swecklockers eller Eforum som vill ha kvar Windows 7?

M.a.o. är det ingen statistisk jämförbar grupp av människor i samhället i stort.

 

Och i mina ögon är det precis tvärtom:

Jag anser att Windows 10 har tillfört en massa trevliga saker gentemot ett gammalt och föråldrat operativsystem som Windows 7.

Jag har egentligen svårt att förstå varför man skall hänga kvar vid det gamla, när utvecklingen går framåt?

Mvh :)

OK, jag håller så sakta på att vänja mig vid Windows 10. Tack för dina synpunkter.

Torsten27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Känner inte igen problemen.

 

Bildvisning kan du göra på samma sätt nu. Högerklicka och anpassa.

 

Beträffande A. Har datorn verkligen gjort kopior av allt och var har den sparat dessa bilder.

Det du beskriver ang vänteläget. Är det då inte skärmsläckarfunktionen som trätt i kraft och där du då har ställt in visning av fotogalleriet?

 

Patienserna har jag för mig att man får ladda ned manuellt från Store

Tack för tips och synpunkter. Patienserna har jag nu tillgång till och jag har lyckats återfå KALKYLATORN.

Torsten27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller helt förtjust i Windows 10. Utan tvekan finner jag gränssnittet i Windows 7 betydligt enklare och trevligare.

Inställningar i Windows 10 är knöligare att hitta än i Windows 7.

Kontrollpanelen, så som den ser ut i Windows 7, får man leta efter i Windows 10.

Windows 10 är en klar förbättring från Windows 8 och en förbättring från Windows 8.1. Men Windows 7 gränssnitt tilltalar mig betydligt mer än Windows 10.

Jag tycker att funktionen som finns i tidigare Windows-versioner, där det går att styra över uppdateringar är mycket bättre än som det är i Windows 10.

 

Min bärbara dator har två grafikkort, dels det integrerade i CPUn dels ett dedikerat. Det dedikerade används vid grafikkrävande applikationer medan det integrerade används när sådant inte körs. Det gör också att energiförbrukningen blir lägre.

Tyvärr har nVidia skippat funktionen som växlar grafikkorten i de senare drivrutinsversionerna. När sådana installeras blir skärmen svart vid en start/omstart. För att få bild igen måste jag få igång "Felsäkert läge", avinstallera drivrutinen och sedan starta om datorn igen för att få skärmbild.

 

Jag har gjort alla inställningar som går för att begränsa Windows 10 från att uppdatera sig, bl.a. genom att installera "Windows Update Show Hide".

Trots detta uppdaterar Windows 10 drivrutinen ibland för grafikkortet och jag måste göra om hela proceduren igen. Det här är ett irritationsproblem av mycket stora mått!!

 

Jag har kontaktat Microsoft flera gånger och bett dem åtgärda problemet men responsen uteblir. Det gör mig heligt förbannad på Microsoft och deras idiotiska tilltag. Ja, jag har uppdaterat min bärbara till Windows 10 eftersom Windows 8 inte är ett bra system. Fördelen med Windows 8 är att jag aldrig hade dessa problem som Windows 10 innebär.

 

Ändå föreslår jag de flesta att uppdatera till Windows 10 eftersom det är det operativsystem som kommer att gälla en bra tid framöver.

I mina ögon är Windows 10 idag ett mycket tråkigt system eftersom det skapar så mycket irritation. Min förhoppning är, trots att jag idag misströstar stort, att Microsoft ändå till slut tar sitt förnuft tillfånga och ser till att ändra i systemet så det blir möjligt att styra över saker som det ovan nämnda.

 

De som tycker att Windows 7 är ett trevligare operativsystem får mina sympatier. Ändå anser jag att man bör överväga att uppdatera då Windows 7 kommer att utgå ur sortimentet.

Jag använder också tredjepartsprogram för att ändra gränssnittet i Windows 10 så det liknar Windows 7. Skälet är, som tidigare nämnt, att det är ett knöligt och onödigt krångligt system för att hitta de kontrollfunktioner som jag vill använda.

 

Jag började med Windows 3 en gång i tiden. Windows 95 och Windows 98 tyckte jag mycket bra om. Samma sak med Windows NT, som jobbdatorn använde.

Windows ME och Vista spydde jag galla över och gick i taket av glädje när Windows XP kom. Samma sak med Windows 7, även om jag var en aning skeptisk i början.

När jag köpte min bärbara var Windows 8 förinstallerad. Det var något av den värsta sortens operativsystem jag någonsin använt! Det blev bättre med Windows 8.1 men jag installerade tredjepartsprogram för att få lite fason på Windows 8.1.

 

När Windows 10 kom ut som Insider installerade jag det så snart jag kunde. Som det såg ut de första omgångarna av byggen var jag mycket nöjd. Men ju senare byggen som släpptes desto mer frångick man kopplingarna till Windows 7. Tyvärr blev det inte bättre med den första skarpa versionen, som jag använde för att uppdatera från Windows 8 till 10.

 

Jag är inte alls nöjd med Windows 10 men har ändå installerat det. Jag kör också Windows 7 fortfarande eftersom jag tycker det är ett bättre system. Alla mina datorer har således inte blivit uppdaterade till Windows 10. Tre av dem är det idag.

Tack för ditt svar. Jag har nu så smått börjat komma något bättre sams med Windows 10 men ibland saknar jag Windows 7

Torsten27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...