Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
.M

LÖST Öppna golvbrunn?

Rekommendera Poster

Jag har försökt klura ut hur jag öppnar min golvbrunn i badrummet så man kan rensa bort eventuella blockeringar etc. Det är visserligen inte någon blockering, men jag måste ju veta hur man öppnar då det bara är en tidsfråga innan man behöver rensa.

Jag skickade ett e-brev till tillverkaren av golvbrunnen och frågade, det här är svaret. Jag är inte helt hundra på vad dom menar, så lite hjälp med tolkningen av instruktionen uppskattas.

Det finns inget verktyg till det utan man får ta något in försiktigt och få upp den ramen som du inte

Får upp. Det skall gå och få upp när du ska rensa din brunn.

Ha en fortsatt bra dag

Försöker dom säga att jag måste bända upp brunnen med ett verktyg eller inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är brunnslocket av metall med en massa hål och c:a 20cm i dia?

Då har du om du tittar efter en öppning, ser ut som ett U vinklat med öppningen utåt.

Där kan du då enkelt bara stoppa in ett brytjärn eller för den delen en kraftigare skruvmejsel och vicka upp brunnslocket.

Det enda som gör att det kan kännas sitta fast är att det aldrig varit lossat sedan Adam var liten - och han föddes stor...

Är det av plast så finns fortfarande en öppning för ett verktyg at stoppa in, men då måste du vara försiktig så att inte det hela spricker. Man får vicka lite försiktigt, lirka lite runtom men det skall också gå bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Whups! Borde kanske bifogat en bild på hur den ser ut...[

attachment=25094:WP_20160312_16_49_06_Raw_LI.jpg]

post-40189-0-94414700-1457798578_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som redan påtalats så beror det ju till stor del på vilken modell av golvbrunn det är frågan om.

Jag satte in en golvbrunn i badrummet för ca 15 år sedan.

Den har ett plastgaller som man kan ta bort på "valfritt" sätt.

Ex. genom att använda en mejsel i en speciell skåra men jag brukar alltid bara ta det som ligger till hands, ex. en nagelsax och stoppa in i ett av gallrens hål, bända lite snett och sedan lyfta rakt upp.

Under gallret finns ett litet uppfällbart handtag.

Genom att dra detta rakt upp kommer hela insatsen/vattenlåset med.

Och det är den delen som behöver rensas, jag brukar behöva göra detta ungefär var tredje vecka.

Oftast, om jag vill fuska lite, så brukar det räcka att vända denna del upp och ner och skölja ur. Rätt är väl att lossa vattenlåset och då behöver man åter ex. en nagelsax för att bända ut en liten "plast-flärp".

Är det en väldigt gammal golvbrunn i gjutjärn så finns ingen insats att lyfta rakt upp.

Där får man köra ner näven och plocka upp det roliga som kan ligga där!

Är det stopp ja då måste man lossa en plugg med fyrkant-skalle m.h.a. en skiftnyckel.

Och den kan sitta fast rejält.

Sedan får man spola med vattenslang/duschslang genom det hålet och  hoppas på att det räcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Whups! Borde kanske bifogat en bild på hur den ser ut...[

attachment=25094:WP_20160312_16_49_06_Raw_LI.jpg]

(hann påbörja mitt inlägg innan denna bild)

Oj!

Vad är detta?

Inte en golvbrunn i något badrum väl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo det där är en "designer" golvbrunn. Som antagligen ska smälta in fint med golvet eller något annat fluff sälj snack.

Hantverkaren satte in den utan att rådgöra med mig innan vilket inte hade gjort så mycket om jag kunde öppna den. Men jag kan inte komma på hur man gör.

Och jag har ju fått en instruktion, men jag förstår inte instruktionen heller.

Jag tror det är den här, men inte helt hundra.

http://www.purus.se/produkter/purus-square/

Redigerad av .M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det ser ju ut att vara en typ av klick-golv i trä, med öppna träytor i kanterna?!

Du menar väl inte att det rinner vatten på golvet och ner i dessa springor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehehehe... Det är klinkers som ser ut som trä. Det ser faktiskt rätt bra ut i verkligheten. Egentligen så skulle det ha varit träfärgat och verkligen se ut som ett parkettgolv. Men det gick inte att få tag på inom rimlig tid så det blev grått istället.

Det gör att min badrum ser "rustikt" ut :P

Hursomhelst så är det klinkers för badrum med fogmassa och grejjer mellan så det fungerar som badrum, det är bara gjort att inte se ut som det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så fel man kan ha! :)

Ja,precis.

Men jag tycker, om det ursäktas, att det var väldigt fult gjort.

Finns väl inte så många alternativ till att öppna än att ta tag i kanterna och lyfta upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,precis.

Finns väl inte så många alternativ till att öppna än att ta tag i kanterna och lyfta upp.

Förlåt om något missförstås här. Jag kommenterade mitt eget inlägg i post #7. Absolut inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja,precis.

Ja du får ha dina åsikter. Du är ju på internet och alla på internet har ju åsikter.

Men det går hur som helst inte att ta tag i kanterna och dra. Sitter alldeles för hårt. Jag har lyckats slita bort klinkerbiten som satt fast där. Men själva metall-grejsimojsen sitter fast.

Redigerad av .M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det där är ju inte en normal golvbrunn, ej heller då ett golvbrunnslock.

Är det meningen att det skall rinna vatten runtom på sidorna?

Gå på Jula eller lokala järnhandeln och köp en sån här (brytjärn):

.185948.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thirteen's lösning verkar fungera. Min största mejsel. Plopp! sa det och så losnade det. Massor av hår och äckelpäckel väntade där under. Och så tog man locket eller vad man ska kalla det och lade tillbaka och tryckte till lite smått och så verkar det ha fäst igen.

Så varför varken tillverkaren eller hantverkaren kunde ha nämnt det i så enkla termer som "bänd loss lite försiktigt, sätt tillbaka när du är klar" förstår jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt om något missförstås här.

Japp :)

Det jag tyckte var fult var hantverkarens jobb.

Men det ser säkert bättre ut i verkligheten, så som Ts skriver i inlägg #10.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp :)

Det jag tyckte var fult var hantverkarens jobb.

Men det ser säkert bättre ut i verkligheten, så som Ts skriver i inlägg #10.

Ja, ibland går det fort i trådarna här. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen borde du öppna upp denna igen och rengöra allting riktigt:

1 dl bikarbonat (bakpulver fungerar också kanske bättre t.om.) hälls ner i avloppet, sedan 1 dl vinäger eller 24% ättika som finns på varenda matbutik.

När det slutar skumma skölj efter med kokvatten och akta snoken, det bildas gaser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...