Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad är det frågan om?


kiwi01

Rekommendera Poster

Vaknade tidigt imorse för att uträtta ett datorärende, lät sedan datorn stå på och gick och la mig igen . Vaknade för någon minut sedan och gick till datorn igen för ett brådskande ärende -möts av en blå skärmmed meddelande

Välkommen till Windows 10! (Mitt namn) Jag är inte (mitt namn) klocka och SWE

Nästa

 

Vad i .....?

 

Går nog och lägger mig igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar så, men snälla hjälp mig nu, kan jag tolka meddelandet som att uppdateringen nu är lyckad och är installerad och klar så det är bara att trycka vidare eller kan det fortfarande uppstå problem.

Har lovat en person att komma och använda min dator och han dyker uppnär som helst. Hade verkligen i te velat ha detta (problem) idag.

 

Jag befarar att bank-id och sånt också är borta, och en hel del annat som jag kanske hade behövt spara först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blir nog tvungen att fortsätta och "göra klart", och se om det är som du tror, att något fattas kanske, men du ska ju kunna återgå till ditt förra operativ, om du inte är nöjd, men eftersom Microsoft är envisa och verkligen vill att vi alla tillslut ska gå över till 10:an, och kommer att utöka Windows Update med tvingande metoder, och i slutändan tvinga folk med en sådan här automatisk uppgradering, så lär nog ingen i slutändan komma undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Microsoft Windows 10 har den irriterande egenheten att köra sina automatiska uppdateringar när datorn inte används dvs. i idle mode och därmed automatiskt köra en omstart som schemalagts, fast den tiden där den gör denna kan komma att krocka med en själv, för det är oftast på natten det sker.

 

Jag vet inte hur många gånger jag retat upp mig på detta pga. jag haft öppna program som då avslutas abrubt och det finns mig veterligt inget sätt att hindra Windows 10 från att göra detta. oavsett Windows 10 Home eller Pro som jag kör.

Jag kan endast i Pro versionen fördröja dessa, men alls icke styra hur dessa uppdateringar och omstarter skall komma in och utföras, om jag inte är i närheten av datorn på ett visst tag - Grr!. :thumbsdown:

 

Så du kan bara försöka att fullfölja denna Windows uppgradering vilket jag antar det är tlll en högre sk. build (bygge) och sedan du fått igenom allt, startar du om datorn igen, kör manuellt Windows update:

Start >Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Starta om datorn igen, så bör allt vara på plats, förhoppningsvis.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hade inget annat alternativ än att fortsätta. Har klickat framåt några gånger - någon ångermöjlighet fanns inte vad jag kunde se -fick besked att mina mappar är där jag lämnade dem, ombads att synkronisera med OneDrive,  och så var det klart. Vad jag kan se är det mesta på plats utom alla apparna förstås. En hel del ser dock annorlunda ut. 

 

Kanske dyker det upp problem och frågor, återkommer i så fall.

 

Jag hade bara haft w8.1 i ett och ett halv år, och även om det var trixigt i början så fann jag mig ganska väl tillrätta med det och var inte så sugen på att åter börja med något nytt. Å andra sidan tyckte jag att det var lika bra att acceptera det när nu "olyckan var framme".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men har du startat om datorn, kört Windows update igen som jag rekommenderade?

Att apparna, deras utseende ser annorlunda , ja så är det - till det bättre -  i mitt tycke är Windows 10 mycket bra.

Mvh

 

Se också denna tråd: Windows 10 Tips & Trix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu trots allt vill gå tillbaka till Windows 8.1 så har du den möjligheten i ca 1 månad, så här:

Inställningar - Uppdateringar och säkerhet - Återställ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen fungerar allt nu?

Den första uppdateringen gjorde jag genom startknappen      - uppdatera och starta om. Gjorde om det idag så som du beskrev i inlägg #6, men det kom inga fler. Antar att ev tidigare uppdateringar fanns med i installationsfilen? 

 

Det som kom är 3 uppdateringar för Microsoft Windows, 1 Säkerhetsuppdatering för Microsoft Windows och en Security update för Adobe Flashplayer, alla daterade 2016-03-11.

Dessutom 2 st Microsoft Visual C++2010, daterade 2014-05-20. Jag antar att de måste vara kvar.

 

Ja, vad jag kan se fungerar allt jag har provat hittills; Chrome fungerar och alla mina personliga inställningar och favoriter är kvar, Bank-ID fungerar, Word fungerar (resten av office har jag inte letat rätt på ännu), OneNote fungerar, skrivaren fungerar, alla mina installationsfiler tycks vara kvar.

 

Har noterat din tipslänk i #8 men inte hunnit titta ännu.

 

Det jag har problem med är "den här datorn" eller kanske är det "utforskaren" som jag öppnar genom en genväg tidigare fäst på aktivitetsfältet, är att innehållet är en salig röra av windowsmappar, mina egna mappar, sist öppnade dokumentmappar och senaste filer. Så vill jag nog inte ha det.

 

Ska snart iväg så hinner kanske inte förklara mera, gissar att även du har annat för dig idag så du behöver inte känna dig förpliktigad att svara bums.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med det röriga innehållet i "den här datorn" har jag nu löst. Genom startknappen hittade jag "lappen" (ja vad ska jag kalla det - app? lapp? bricka? meny?) Den här datorn och fäste en kopia på aktivitetsfältet, där visas innehållet precis som jag vill ha det, och kan slänga det gamla.  

 

Men det är lite märkligt att all e-post i Outlook nu försvann, så när som på två mail som Microsoft skickat till mig för att uppmana mig att installera W10. Tyckte väl att innehållet var irrelevant vilket ju stämmer kanske, (nästan) all post handlade om W8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Har uppdaterat Dells Recovery System så det kan hantera  Windows 10, men jag är osäker på hur jag ska förstå meddelandet, se bilaga

Betyder det att om jag eventuellt funderar på att återgå till W 8.1 så ska jag välja det första alternativet och kopiera mina gamla systemsäkerhetskopior till yttre media, i annat fall kan jag lugnt välja det förbockade alternativet på rad 2 ? 

Skärmbild.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser bilden ut:

Skärmklipp.PNG

 

 

Det var inte lätt att förstå den texten. Men om du vill ha möjligheten att återgå till Windows 8 så ska du antagligen välja "Arkivera".

 

Jag rekommenderar att du väntar med att välja "Ta bort". Windows 10 ger dig möjligheten att backa tillbaks till föregående Windows-installation under ca en månad och kommer därefter att ta bort det som Dell kallar "gamla systemsäkerhetskopior" (tror i alla fall att det är det som Dell menar). Det kan ju bli något problem som gör att det är bra att kunna backa tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgiften enligt ovan gick inte att genomföra. Hade tänk stänga ner fönstret (sen kväll) men det gick inte, man kan bara gå framåt. Letade rätt på en USB-disk som jag kopplade in och valde sedan Arkivera gamla systemkopior, men kunde se att någon som helst verksamhet pågår. Så jag lessnade till slut, kopplade ur USB-disken och försökte sedan stänga ner fönstret genom att klicka i krysset, men då kom detta upp: "Process pågår". Valde till sist att bara stänga av datorn och som tur är, är fönstret borta. I meddelanderutan till vänster om windowsklockan anges att Dell Recovery inte fungerar korrekt. Så hädanefter struntar jag i Dells egna hjälpredor.

 

Det jag vill göra nu är skapa räddningsskiva, för det ska man väl. Letade rätt på denna länk:

 http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634027/uppgradering-windows-10/sida/2/sida-2-aterstallningsenhet-och-virtuella-skrivbord

 

Punkt 4 Fixa en återställningsenhet. För det är väl denna som utgör sk "räddningsskiva", med samma innehåll som dagen jag installerade windows10 ?

Texten är producerad augusti 2015, är den fortfarande aktuell? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan förstå innehåller den återställningsenheten olika reparationsmöjligheter och eventuellt installationsprogrammet för Windows 10, dvs för att göra en ren installation av Windows 10. Om du vill ha en exakt kopia av hur din hårddisk ser ut nu föreslår jag att du använder något backup- eller klonprogram från något annat företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...