Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Typiskt hörande!


MariaE

Rekommendera Poster

Det är många döva och hörselskadade som har blivit retade för att de tecknar...

https://www.flashback.org/t1794171

/Maria

Debattera den frågan i det forumet vet jag!

 

Jag menar, Det blir inte så lite konstigt att bemöta kommentarer i ett helt annat forum än i just det forum där de skrivs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om något ska vara typiskt för en grupp människor så ska nästan alla i gruppen göra så. Menar du att nästan alla hörande retar döva och hörselskadade för att de tecknar?

Om man ska utgå från tråden du länkade till är det typ en person av 8 som gör det och det är alltså en liten minoritet och därmed inte alls typisk för hörande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Debattera den frågan i det forumet vet jag!

 

Jag menar, Det blir inte så lite konstigt att bemöta kommentarer i ett helt annat forum än i just det forum där de skrivs.

Jag är inte medlem där. Jag skrev lite i Familjeliv om teckenspråk men jag fick aldrig något svar och det var inte jag som startade det ämnet i Familjeliv.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte medlem där. Jag skrev lite i Familjeliv om teckenspråk men jag fick aldrig något svar och det var inte jag som startade det ämnet i Familjeliv.

/Maria

 

 

/Maria

Bli medlem där då, flytta dit med ditt bloggade, eforum är inte rätt plats för bloggskriverier, det har vi sagt förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bli medlem där då, flytta dit med ditt bloggade, eforum är inte rätt plats för bloggskriverier, det har vi sagt förut.

Där får jag inga svar på det jag skriver. Jag skrev  om teckenspråk där 2014  nångång och ingen svarade. Här skriver ju människor om allt möjligt. Men du verkar inte klaga på deras skrivande...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om något ska vara typiskt för en grupp människor så ska nästan alla i gruppen göra så. Menar du att nästan alla hörande retar döva och hörselskadade för att de tecknar?

Om man ska utgå från tråden du länkade till är det typ en person av 8 som gör det och det är alltså en liten minoritet och därmed inte alls typisk för hörande.

Döva och hörselskadade har ofta blivit retade för att de tecknar. I boken "Är du verkligen döv du ser på pigg ut " skriver  en  att hon  blev  uttittad och härmad av några hörande för att hon  tecknade med sina kompisar.

 

Döva har blivit uttittade i andra sammanhang också. Vem var det som förbjöd döva och hörselskadade att teckna i skolan ? Jo hörande.... År 1880 förbjöds döva att använda teckenspråk i skolan. http://modersmal.skolverket.se/teckensprak/index.php/laerometerial/teckenspraket/36-teckensprakets-historia

 

Det var talmetoden som gällde... Först 1981 blev det tillåtet att använda teckenspråk i skolan. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skrivit att inga beter sig dumt, men det är en liten minoritet som gör det och därmed är det inte typiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är väldigt tråkigt att folk blir mobbade, utsatta för trakasserier av en eller annan orsak och än värre har det varit historiskt sett från etablissemanget, skolor, myndigheter och företag förr i tiden och förekommer även till viss del även idag.

 

Jag kan ta som ett exempel att när min farbror född -47 gick i småskolan, så fick han piskrapp eller slag av trä-linjalen av läraren över fingrarna eftersom han var vänsterhänt. Det skulle skrivas med höger hand!

Detta ledde till att han idag är på sätt och vis tvåhänt; han skriver med höger hand, men allt annat gör han med vänster hand.

 

Men är det så att du känner dig utsatt och blir särbehandlad eller på annat sätt anser dig blivit retad eller mobbad idag?

Det finns ju hjälp och stöd att få också.

 

Annars är ju detta bara historia som du hela tiden upprepar och jag undrar vart du vill komma med denna tråd.

Är det bara något som du vill upplysa om eller allmänt bara berätta om, liksom i dina andra trådar i 'Avreagera dig' forumet, varför inte då starta en Blogg? Kolla detta: http://skapablogg.nu/vilken-bloggportal-ar-bast/

Läs gärna igenom vad en Blogg innebär och betyder i länkarna ovan.

 

Inga problem sedan, du kan då starta en tråd här på Eforum och där du länkar till din blogg.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt tråkigt att folk blir mobbade, utsatta för trakasserier av en eller annan orsak och än värre har det varit historiskt sett från etablissemanget, skolor, myndigheter och företag förr i tiden och förekommer även till viss del även idag.

 

Jag kan ta som ett exempel att när min farbror född -47 gick i småskolan, så fick han piskrapp eller slag av trä-linjalen av läraren över fingrarna eftersom han var vänsterhänt. Det skulle skrivas med höger hand!

Detta ledde till att han idag är på sätt och vis tvåhänt; han skriver med höger hand, men allt annat gör han med vänster hand.

 

Men är det så att du känner dig utsatt och blir särbehandlad eller på annat sätt anser dig blivit retad eller mobbad idag?

Det finns ju hjälp och stöd att få också.

 

Annars är ju detta bara historia som du hela tiden upprepar och jag undrar vart du vill komma med denna tråd.

Är det bara något som du vill upplysa om eller allmänt bara berätta om, liksom i dina andra trådar i 'Avreagera dig' forumet, varför inte då starta en Blogg? Kolla detta: http://skapablogg.nu/vilken-bloggportal-ar-bast/

Läs gärna igenom vad en Blogg innebär och betyder i länkarna ovan.

 

Inga problem sedan, du kan då starta en tråd här på Eforum och där du länkar till din blogg.

Mvh :)

Jag fattar inte varför inte jag får starta egna trådar här på eforum utan att en del kommenterar varför jag gör det? Jag har inte sett att ni moderaroter har kommenterat varför någon annan här har skapat en egen tråd om något... I forumet för hörselskadade skrivs det inte så mycket längre... 

Många andra andra startar ju också egna trådar som denna tråd t.e.x. 

//eforum.idg.se/topic/351313-m%C3%B6gelskadade-skolor-och-idrottshallar/

Den har ju inte heller så  mycket med datorer att göra... Dessutom har jag skapat andra trådar jag också som inte har med datorer att göra och de har nästan ingen anmärkt på.

 

Tur att jag inte är vänsterhänt också... Vänsterhänta blir diskriminerade idag också...

http://nyheter24.se/nyheter/forskning/784690-vansterhanta-tjanar-mindre-an-hogerhanta

Hittade ingen nyare artikel...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag fattar inte varför inte jag får starta egna trådar här på eforum utan att en del kommenterar varför jag gör det? 

  1. Dina trådar brukar bli väldigt långa och består oftast bara av dina egna inlägg utan en klart definierad frågeställning, dvs. bloggtrådar utan intressant innehåll som de flesta är väldigt trötta på.
  2. När jag ser en tråd som du skapat så hoppar jag ofta över den eftersom dina trådar inte brukar innehålla något intressant, har i princip slutat att svara i dina trådar men gjorde ett undantag idag. Har förstått att många andra har gjort likadant. I dina trådar skriver du 10 inlägg och andra 1 inlägg, i andras trådar är det ganska jämnt fördelat mellan trådskapare och de som svarar.
  3. Tänk efter innan du skriver, behöver hela värden ha reda på detta?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

  1. Dina trådar brukar bli väldigt långa och består oftast bara av dina egna inlägg utan en klart definierad frågeställning, dvs. bloggtrådar utan intressant innehåll som de flesta är väldigt trötta på.
  2. När jag ser en tråd som du skapat så hoppar jag ofta över den eftersom dina trådar inte brukar innehålla något intressant, har i princip slutat att svara i dina trådar men gjorde ett undantag idag. Har förstått att många andra har gjort likadant. I dina trådar skriver du 10 inlägg och andra 1 inlägg, i andras trådar är det ganska jämnt fördelat mellan trådskapare och de som svarar.
  3. Tänk efter innan du skriver, behöver hela värden ha reda på detta?

 

Det finns ju de på forumet som har betydligt fler inlägg än du och jag och det gäller inte bara moderatorerna.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns ju de på forumet som har betydligt fler inlägg än du och jag och det gäller inte bara moderatorerna.

/Maria

Detta har absolut ingenting med antalet inlägg att göra, det är innehållet i inläggen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Tune säger, om vi nu ska gå den vägen.

 

De allra flesta inlägg här på forumet har

1: En tydlig rubrik

2: Ett klart ämne

3: En fråga som genomsyrar inlägg och recept.

Alternativt, som i mitt fall, är det mesta jag skriver här svar på folks funderingar, lösningar på deras problem.

 

Det är mycket sällan som folk berättar om sin gula häst bara för att de har en gul häst eller berättar att de har en gul häst när frågeställarna har en vit smutsig häst (och undrar hur den ska bli ren)

 

Och btw jag har raderat inlägg i den stilen förr. När någon har problem med Excel och samma användare om och om kommer in och säger "jamen kör OpenOffice/Libre Office/Google spreeadsheat. Det är inte fel info ibland men inte lösningen på problemet i tråden.

 

 

 

Som sagts till dig förr, en del av det du skriver här har mer karaktären av inlägg på en blogg, på ett sociallt media (facebook, g+, twitter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Tune säger, om vi nu ska gå den vägen.

 

De allra flesta inlägg här på forumet har

1: En tydlig rubrik

2: Ett klart ämne

3: En fråga som genomsyrar inlägg och recept.

Alternativt, som i mitt fall, är det mesta jag skriver här svar på folks funderingar, lösningar på deras problem.

 

Det är mycket sällan som folk berättar om sin gula häst bara för att de har en gul häst eller berättar att de har en gul häst när frågeställarna har en vit smutsig häst (och undrar hur den ska bli ren)

 

Och btw jag har raderat inlägg i den stilen förr. När någon har problem med Excel och samma användare om och om kommer in och säger "jamen kör OpenOffice/Libre Office/Google spreeadsheat. Det är inte fel info ibland men inte lösningen på problemet i tråden.

 

 

 

Som sagts till dig förr, en del av det du skriver här har mer karaktären av inlägg på en blogg, på ett sociallt media (facebook, g+, twitter)

Om de har en  gul häst då har de spejat den vita hästen med gulfärg... Jag har sett att en del färgar sina hundar... Det tycker jag verkar knäppt...

 

Här fick jag upp lite träffar på gul häst...
/Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om de har en  gul häst då har de spejat den vita hästen med gulfärg... Jag har sett att en del färgar sina hundar... Det tycker jag verkar knäppt...

 

Här fick jag upp lite träffar på gul häst...
/Maria

Hur många år ska det ta innan du förstår, MariaE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man bli trött eller hur Tune

Jag bara svarade på deras inlägg är det straffbart??

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi mycket utanför trådrubriken, och jag med när jag slutar med att säga att det faktiskt finns gula hästar i verkligheten.

 

Men nu är det trådrubriken som gäller, eller så stänger vi tråden, innehållet tillför inget mer sakligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den andra länken inte har något att göra med vad som är typiskt för hörande, citerar jag lite från sidan för den första länken och låser sen tråden.

 

Vad är typiskt hörande? Finns det verkligen nån gemensam nämnare och hur kan jag generalisera så. Jag lever med enbart hörande; man, barn och barnbarn. Jag tycker nog att de är som mina hörselskadade och vuxendöva vänner.

 

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...