Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorkrasch


Snudan

Rekommendera Poster

Hej. Har en gammal stationär Dell som stängde av sig efter några minuter under några veckor. Tröttnade och gjorde en fabriksomställning. Gick bra men efter några timmar började den stänga av sig igen och vill att jag ska göra en startreparation. det har jag gjort flertalet gånger och får följande bild på skärmen. Någon som vet? Dags att köpa ny dator? Tacksam för svar om någon vet vad det betyder? /Snudan

post-137731-0-04801300-1457437509_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Har en gammal stationär Dell som stängde av sig efter några minuter under några veckor. Tröttnade och gjorde en fabriksomställning. Gick bra men efter några timmar började den stänga av sig igen och vill att jag ska göra en startreparation. det har jag gjort flertalet gånger och får följande bild på skärmen. Någon som vet? Dags att köpa ny dator? Tacksam för svar om någon vet vad det betyder? /Snudan

 

Hej och välkommen!

 

Om du menar att datorn stänger av sig på samma sätt som om strömmen gick, så är den vanligaste anledningen överhettning av processorn. Detta för att skydda processorn från att skadas.

 

Troligen har det samlats damm i fläktar, kylflänsar och/eller ventilationskanaler under åren som nu stoppar upp luftflödet. Gäller det en bärbar eller en stationär dator och hur gammal är den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Du har en

 

 

gammal stationär Dell

som började stänga av sig efter några minuter

efter

fabriksåterställning, dvs ominstallation av Windows på hårddisken

så klarar sig datorn betydligt längre innan den stängs av.

Vad du gjort är att fått en ny installation av Windows på hårddisken och då går det betydligt längre tid innan fel / avstängning.

 

Min slutsats är att du har hårddiskskador.

(Vid ominstallationen lade  sig installationen på "friskare" delar av hårddisken.)

Och då går det betydligt längre tid innan fel / avstängning

Felmedelandet tyder på en skadad win32k.sys som Jag tolkar det.

 

En lösning kan vara en ny hårddisk !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fel fick man ju ofta när man använde Windows 3.1 och då var det inga hårddiskskador. Jag använde datorn med Windows 3.1. långt efter att dessa fel hade kommit.. Men det kanske är ett tecken på hårddiskaskador om man använder Windows Vista, 7,8 eller 10 ? 

 

/Maria

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen win32k.sys eller andra filer som den är beroende av kan ju ha skadats när datorn tvärt stängdes av, kanske pga. överhettning.

 

Det är fel väg att gå, att byta hårddisk med allt vad detta innebär, som en åtgärd innan man förvissat sig om att det inte är värmeproblem pga.otillräcklig kylning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en stationär som är 6-7 år gammal och kör ff vista. Datorn låser sig efter någon minut och skärmen visar följande (se bild). I felsäkert läge gick jag in och tittade under Fel men förstod inte så mycket...bifogar det också om det är till någon hjälp?

Snudan

post-137731-0-42569500-1457464220_thumb.jpg

post-137731-0-36611800-1457464240_thumb.jpg

post-137731-0-92052200-1457464253_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Datorn låser sig efter någon minut och skärmen visar följande

 

Menar du någon minut efter att du tryckt på startknappen eller någon minut efter att Vista har kommit igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den översta bilden i inlägg #7 visas direkt när felet uppstår?

Märkligt..

Den texten borde visas först efter omstart.

 

Kontrollera alla anslutningar till hårddisken/arna samt anslutningarna till moderkortet. Ta ur, sätt tillbaka, upprepa några gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa vad som händer om du bara har Systemhårddisken ikopplad, du har ju tydligen två separata hårddiskar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Filen win32k.sys eller andra filer som den är beroende av kan ju ha skadats när datorn tvärt stängdes av, kanske pga. överhettning.

 

Det är fel väg att gå, att byta hårddisk med allt vad detta innebär, som en åtgärd innan man förvissat sig om att det inte är värmeproblem pga.otillräcklig kylning.

 

Du får gärna förklara lite närmare hur värmeproblemen kan minska vid en ominstallation av Windows på hårddisken ?

 

 

en gammal stationär Dell som stängde av sig efter några minuter under några veckor. Tröttnade och gjorde en fabriksomställning. Gick bra men efter några timmar började den stänga av sig igen

Det är ju ganska bra att öka drifttiden från några minuter till några timmar innan den kraschar.

Med värmeproblem.

Beror det på att nyinstalltionen ligger på mindre dammiga delar av hårddisken !? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna förklara lite närmare hur värmeproblemen kan minska vid en ominstallation av Windows på hårddisken ?

 

 

Det är ju ganska bra att öka drifttiden från några minuter till några timmar innan den kraschar.

Med värmeproblem.

Beror det på att nyinstalltionen ligger på mindre dammiga delar av hårddisken !? ;)

Direkt efter en ominstallation av Windows har man inte installerat några program och har därmed färre bakgrundsprocesser, typ antivirus, som ligger och tar upp resurser, dvs datorn är mindre belastad och alstrar därmed mindre värme.

 

 

 

Har en stationär som är 6-7 år gammal och kör ff vista. Datorn låser sig efter någon minut och skärmen visar följande (se bild). I felsäkert läge gick jag in och tittade under Fel men förstod inte så mycket...bifogar det också om det är till någon hjälp?

Snudan

Kolla gärna guiden:Ta bort damm i en stationär dator

 

Har du något i CD/DVD-läsaren?

 

Bild 1 säger att det inte finns någon hårddisk eller CD att starta datorn från. Hur får du igång datorn när den bilden visas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar

Datorn låser sig efter någon minut

 

och

Efter att ha gjort 2-3 mustryck i Word eller på internet

 

som kortare tid än "några timmar".

 

Jag utesluter inte hårddiskfel, särskilt inte med hänsyn till den första bilden i inlägg #7.

Det jag försöker få fram är att om det är stopp i toaletten kanske man först bör försöka rensa stoppet och inte som första åtgärd att byta ut toalettstolen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Köpte luft på burk idag och gjorde rent datorn. Den gjorde 4 startreparationer sedan gick den igång. Installerade epost och var ute på nätet bl a. Och den stängde inte av sig på flera timmar, först när jag körde update då fastnade den på halva vägen. Nu kör jag update igen som pågått i 45 min utan att fastna... Känns ändå inte stabilt

Snudan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2016-03-10 10:11:54, Info                  CSI    0000015c [sR] Cannot repair member file [l:20{10}]"tcpmon.ini" of Microsoft-Windows-Printing-StandardPortMonitor-TCPMonINI, Version = 6.0.6000.16386, pA = PROCESSOR_ARCHITECTURE_INTEL (0), Culture neutral, VersionScope = 1 nonSxS, PublicKeyToken = {l:8 b:31bf3856ad364e35}, Type neutral, TypeName neutral, PublicKey neutral in the store, hash mismatch

 

Hej!

 

Just det meddelandet verkar inte vara något som behöver åtgärdas. Du kan läsa dessa sidor om det:

http://en.community.dell.com/support-forums/software-os/f/3524/t/19324212

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_vista-desktop/i-think-sfc-scannow-is-lying-to-us-about-tcpmonini/07711127-4d4c-4794-95d4-97a40b9e4439

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar tyvärr inte cd-skivorna...flyttade för något år sedan och de blev väl kvar. Vill gärna kunna komma ut på nätet för att ev kunna hitta drivrutiner där...inga problem att ansluta och försöker ladda ner IE 9 men på varje sida dyker detta meddelande upp...pga för gammalt IE antar jag. 

post-137731-0-01270300-1457616322_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

softtonic är en webbplats där man kan ladda ner gratisprogram men då är deras eget reklamprogram tillagt. Jag skulle tro att meddelandet kommer pga att reklamprogrammet har ändrat någon inställning i Windows och/eller Internet Explorer.

 

Kan du inte hämta en annan webbläsare (Firefox, Opera, Chrome) på datorn du använder nu och sen föra över den filen till den krånglande datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man hämta utan att det installeras på denna dator?...och hur gör man för att överföra?...förlåt inte så bra på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan spara installationsfilen direkt från webbsidan, för den webbläsare du väljer, ner på t ex ett USB-minne. USB-minnet eller motsvarande flyttar du sen över till den krånglande datorn och där installerar du genom att t ex dubbelklicka på installationsfilen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...