Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Negativ text


MariaE

Rekommendera Poster

Inget av dessa ordbehandlingsprogram klarar  negativ text  bra. Det går inte att ändra färg på texten... De kanske inte klarar flera sidor så bra heller precis som Abiword.  Det blev ju konstigt med radbrytningarna...

//eforum.idg.se/topic/349098-focus-writerlibre-office/page-2

 

Jag har dock inte testat negativ text med de programmen men det borde ju bli fel med radbrytningarna då också...

 

Om jag ska skriva något så använder jag gedit... Men det kanske inte går att skriva så mycket i det programmet...

 

 

/Maria

post-120863-0-96103600-1457342179_thumb.jpeg

post-120863-0-98670100-1457342190_thumb.jpeg

post-120863-0-17158300-1457342212_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta program verkar funka bättre... :thumbsup:  Men man måste markera vissa saker när man sparar och öppnar dokument annars ser man inte. Det blir svart på blått...

/Maria

post-120863-0-65123700-1457779389_thumb.png

Negativ.doc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ursäkta jag frågar: men varför i hela fridens namn vill du ha inverterad text?

Det finns ju ingen som helst annan som du skall skicka detta till som kommer att tycka om dom där skrälliga färgerna och oläsbara bokstäverna.

 

Eller är det bara för dig själv?

Just dessa färger är bland dom sämsta att ha för tydlighet. Det hela ser ju för bedrövligt ut och är mycket svårt att ta till sig.

Hur gör du när du läser en dagstidning, eller ett reklamblad? Är det där vit text på blå bakgrund?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta jag frågar: men varför i hela fridens namn vill du ha inverterad text?

Det finns ju ingen som helst annan som du skall skicka detta till som kommer att tycka om dom där skrälliga färgerna och oläsbara bokstäverna.

 

Eller är det bara för dig själv?

Just dessa färger är bland dom sämsta att ha för tydlighet. Det hela ser ju för bedrövligt ut och är mycket svårt att ta till sig.

Hur gör du när du läser en dagstidning, eller ett reklamblad? Är det där vit text på blå bakgrund?

Jag tycker det är lättare att läsa vissa texter på datorn med negativ text.  Jag tycker inte de är oläsliga. Om du tycker det borde du kolla din syn. Jag har  ju större text än de flesta här på forumet.

 

Om det är mycket  text och andra tecken vill jag gärna ha en läslinjal också. Det finns i Kate bl.a. När det gäller dagstidningar har jag inte svårt att läsa såna men jag håller tidningen ganska nära.  Jag har fått kommentarer om jag tycker papperet luktar gott av en  del i skolan.   När man tittar på datorn då blinkar man inte så ofta.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittade jag en sida med negativ text. Den är inte svår att läsa tycker jag.

 

Men jag släcker taklampan och skrivbordslampan när jag läser den. 

 

http://www.emocore.se/sida/t/Manliga-Rattigheter_53992

 

http://www.spinz.se/2007/10/17/ljus-text-pa-mork-bakgrund-ett-problem-vid-lasbarheten-eller/

Åsikterna om  människor tycker i det fallet är blandat...

 

Detta är naturligtvis oläsbart...

 

https://kundo.se/org/sverigesradio/d/gra-negativ-text-pa-svart-botten/

 

https://www.google.se/search?q=negative+text&biw=720&bih=284&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwj06tPoj8XLAhUqCZoKHTTDCtsQsAQIGg

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat Microsoft Word?

I word kan du ändra bagrundsfärgen via: Sidlayout->Sidbakgrund->Sidfärg.

Om teckenfärgen är inställd på "automatisk" så byter word automagiskt färg på tecknen. Men så vitt jag förstår väljer den bara mellan Svart och vit text. Om du exempelvis väljer Röd bakgrund så blir texten svart medan mörkgröd bakgrund ger vit text. Det fungerar halvbra. Man måste även se upp så att färgerna för stavningskontroll osv syns.

 

Jag antar (lite fördomsfullt) att du har något slags usher's?  Syn-mässigt är ju det ganska likt RP och vid tidig RP fungerar det ofta bra att ändra till en svagt färgad bakgrund med svart text för att få en behagligare kontrast. Men det är ofta effektivare att ställa om skärmen. Ändra färg-återgivningen till "Warm" och försök hitta en bekväm nivå för ljusnivå/kontrast på skärmen.

annat du kan titta på:

Jag har varken Ursher eller RP. Jag har "vanlig" närsynthet. Jag använder inte Microsoft word så ofta men när jag använder det till Windows 7 Ultimate så har jag ljusgul bakgrund oftast. Just nu surfar jag på min Linuxdator och om jag vill skriva någon längre text använder jag Libre Office. Jag har gjort två bra formatmallar till Libre Office. Jag ska spara dem så att jag inte behöver göra om dem... När jag gör backup tänker jag oftast bara på mina datafiler som jag har gjort och några programfiler.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...