Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenordstrassel(?)


Lerkamelen

Rekommendera Poster

Lerkamelen

Jag kan som bekant ingenting om datorer. Har haft samma lösenord i flera år. Plötsligt kan jag inte längre logga in. Får följande meddelande:

"Tjänsten user profile service misslyckades med inloggningen"

"Det går inte att läsa in användarprofilen"

Lyckades efter lite knappande så småningom komma in i datorn, men efter två veckor hände samma sak igen. Min dator, Lenovo, är ca 4 år gammal. Är det problemet? Åldern?

Borde man inte få varningar innan den lägger av?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan som bekant ingenting om datorer. Har haft samma lösenord i flera år. Plötsligt kan jag inte längre logga in. Får följande meddelande:

"Tjänsten user profile service misslyckades med inloggningen"

"Det går inte att läsa in användarprofilen"

Lyckades efter lite knappande så småningom komma in i datorn, men efter två veckor hände samma sak igen. Min dator, Lenovo, är ca 4 år gammal. Är det problemet? Åldern?

Borde man inte få varningar innan den lägger av?

Det har inget med lösenord att göra utan handlar om att den del av registret där din användarprofil är  lagrad har blivit skadad och saknar någon viktig information.

 

Ibland beror det på att hårddisken är dålig och behöver bytas ut. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats och det finns ofta en variant som man bränner till en CD-skiva som man sen startar från och därmed krävs inte en fungerande Windows-installation. Alternativt om Lenovo har skickat med ett testprogram som går att komma åt utan att starta Windows kan det förstås användas, kolla i manualen och den kan du hämta på Lenovos webbplats.

 

Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Hur kom du in i datorn igen förra gången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan som bekant ingenting om datorer. Har haft samma lösenord i flera år. Plötsligt kan jag inte längre logga in. Får följande meddelande:

"Tjänsten user profile service misslyckades med inloggningen"

"Det går inte att läsa in användarprofilen"

Lyckades efter lite knappande så småningom komma in i datorn, men efter två veckor hände samma sak igen. Min dator, Lenovo, är ca 4 år gammal. Är det problemet? Åldern?

Borde man inte få varningar innan den lägger av?

En av varningarna är att spin up time ändras...Hdd health eller annat program bör man installera på datorn när den är ny och skriva upp vilka värden spin up time har då.  När spin up time ändras är hårddisken på väg att krascha.  Om du har två eller flera hårddiskar i datorn installera Crystal disk info.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter helt klart som att det blivit något fel med registerfilen som styr användarprofilen, precis som Cecilia är inne på, har alltså ingenting med själva hårddisken att göra.

 

Denna registerfil blir inte rätt inläst i startsekvensen och det går då inte att logga in på rätt sätt.

 

Problemet är att kunna logga in ändå, och försöka reparera denna fil, går inte det, så får man tyvärr skapa ett nytt användarkonto.

 

Har inga möjligheter nu att hjälpa till, får se om jag hinner komma in under morgondagen och ge lite tips, eller om någon annan här inne har kunskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att återställa profilen, har gjort det 2 ggr på samma dator och det är inte något fel på hårddisken.

Det kan bara hända även att man stängt av datorn rätt.

 

Men är lite pill att göra detta.

 

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/947215

Tyvärr förutsätter den sidan att man har ett annat fungerande användarkonto i datorn, men vi får väl se vad Lerkamelen svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...