Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fläkten till grafikkortet låter


Spac3man

Rekommendera Poster

helt plötsligt började grafikkortets fläkt låta.

 

testat följande:

1. blåsa bort damm

2. stängt av datorn och snurrat på fläkten med fingret 

3. plockat bort själva fläkthjulet och satt tillbaka den

5. skiftat mellan kablarna i datorn

6. bytt nätagg

 

kan det vara nätagget som är slut eller är det helt enkelt nått fel 

på graffekortet? vad tror ni?

 

graffekortet heter nvidia geforce gtx 650

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fläkten snurrar och låter illa så kan man rädda den ett tag med en liten droppe olja på axeln som sitter bak på fläkten.

Kan sitta under en klisterlapp som talar om volt/effekt el.dyl, lossa etiketten bara halvvägs och fäst tillbaka den sen och att det blir damm-tätt efteråt.

Den fläkt du har kanske har kullager eller bronslager=glidlager.

 

Vissa grafikfläktar är hermetiskt slutna(låsring i änden på axeln) och går inte eller är svårt att smörja upp eller komma åt inuti.

Du kan använda vanlig motorolja till bil och en tandpetare eller annat att droppa oljan med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som fläkten har skurit sig 

Prova installera MSI Afterburner

https://gaming.msi.com/features/afterburner

vet inte vad detta prog kan göra men vi testar.

 

 

Om fläkten snurrar och låter illa så kan man rädda den ett tag med en liten droppe olja på axeln som sitter bak på fläkten.

Kan sitta under en klisterlapp som talar om volt/effekt el.dyl, lossa etiketten bara halvvägs och fäst tillbaka den sen och att det blir damm-tätt efteråt.

Den fläkt du har kanske har kullager eller bronslager=glidlager.

 

Vissa grafikfläktar är hermetiskt slutna(låsring i änden på axeln) och går inte eller är svårt att smörja upp eller komma åt inuti.

Du kan använda vanlig motorolja till bil och en tandpetare eller annat att droppa oljan med.

har hört att man inte ska smörja den. att det blir en massa klet efter ett tag och att det gör det värre bara.
när jag slog på datorn nyss så lät det inget först men efter nån minut så började det
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag även provat med ett annat nätagg och det gör ingen skillnad.

 

kan man inte bara koppla bort fläkten ur kortet?

jag provade att köra utan strömkabeln från nätagget till fläkten men då fick jag ingen bild på datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan strömkabel till grafikkortet så går en ev. skyddskrets igång för att skydda kortet att brinna upp, det går fort utan fläkt/kylning.

Kopplar du ur fläkten sker nog samma sak, antingen går det inte igång eller så pajar det så småningom utan kylning.

Svårt att hitta en originalfläkt förmodar jag, det går med en annan fläkt men ger nog inte samma kyleffekt om den inte passar plastkåpan som sitter där nu, är ju oftast en special-fastsättning för dessa fläktar till grafikkort.

Du förlorar ingenting på att pröva oljan, att det blir klet är jag tveksam till.

 

Nätagget har inget med att fläkten låter på grafikkortet utan ska bara leverera tillräcklig med ström till det.

 

En kylfläkt i ett nätagg kan få samma problem med lageroljud men är ju lättare att byta för det är oftast standardfläktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är trist att det börjar krångla. Om det går att smörja dessa fläktar med motorolja är jag tveksam till, symaskinsolja i så fall.

Dessa snurrar upp i mot 2000 varv/m max och brukar ha en särskild typ av lagring.

Men eftersom grafikkortet är utgånget (lanserades 2013) så är det heller ingen vits att köpa en 3:e parts grafikkortskylare, för ja det går att köpa en sådan t.om. vattenkylning till högpresterande grafikkort.

 

Så kan du ju testa att smörja men då är detta bara en temporär lösning.
Har lagerna gått så är det kört.

 

Se denna guide hur du skall göra, principen kan vara densamma för din GPU fläkt: http://www.overclockers.com/em-spinning-lubricate-pc-fans/

Och där kör man med Singer symaskinsolja.

Mvh

 

[Edit] Men det slår mig en sak ang. fabriksgarantin: många tillverkare har ju 3-års fabriksgaranti på korten och det startar från det du köpte det. Kortet lanserades 2013 och då är chansen stor att garantin gäller.

Ta kontakt med inköpsstället och reklamera.

 

Du säger att kortet heter nvidia geforce gtx 650 men är det Nvidias eget referenskort eller tillverkat av MSI, Geforce, Asus, Sapphire, Gainward, XFX, PowerColor etc?

Alla dessa tillverkare har sina egna kretskortslösningar, utseende, fläkt och kyllösningar och även fabriks- eller tillverkningsgaranti.

Garantin gäller inte om du tar isär något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan strömkabel till grafikkortet så går en ev. skyddskrets igång för att skydda kortet att brinna upp, det går fort utan fläkt/kylning.

Kopplar du ur fläkten sker nog samma sak, antingen går det inte igång eller så pajar det så småningom utan kylning.

Svårt att hitta en originalfläkt förmodar jag, det går med en annan fläkt men ger nog inte samma kyleffekt om den inte passar plastkåpan som sitter där nu, är ju oftast en special-fastsättning för dessa fläktar till grafikkort.

Du förlorar ingenting på att pröva oljan, att det blir klet är jag tveksam till.

 

Nätagget har inget med att fläkten låter på grafikkortet utan ska bara leverera tillräcklig med ström till det.

 

En kylfläkt i ett nätagg kan få samma problem med lageroljud men är ju lättare att byta för det är oftast standardfläktar.

jo precis. det är en specialare på fläkten som sitter där nu. har kollat lite på nätet och jag hittar ingen som säljer sånna.

 

Det är trist att det börjar krångla. Om det går att smörja dessa fläktar med motorolja är jag tveksam till, symaskinsolja i så fall.

Dessa snurrar upp i mot 2000 varv/m max och brukar ha en särskild typ av lagring.

 

Men eftersom grafikkortet är utgånget (lanserades 2013) så är det heller ingen vits att köpa en 3:e parts grafikkortskylare, för ja det går att köpa en sådan t.om. vattenkylning till högpresterande grafikkort.

 

Så kan du ju testa att smörja men då är detta bara en temporär lösning.

Har lagerna gått så är det kört.

 

Se denna guide hur du skall göra, principen kan vara densamma för din GPU fläkt: http://www.overclockers.com/em-spinning-lubricate-pc-fans/

Och där kör man med Singer symaskinsolja.

Mvh

 

[Edit] Men det slår mig en sak ang. fabriksgarantin: många tillverkare har ju 3-års fabriksgaranti på korten och det startar från det du köpte det. Kortet lanserades 2013 och då är chansen stor att garantin gäller.

Ta kontakt med inköpsstället och reklamera.

 

Du säger att kortet heter nvidia geforce gtx 650 men är det Nvidias eget referenskort eller tillverkat av MSI, Geforce, Asus, Sapphire, Gainward, XFX, PowerColor etc?

Alla dessa tillverkare har sina egna kretskortslösningar, utseende, fläkt och kyllösningar och även fabriks- eller tillverkningsgaranti.

Garantin gäller inte om du tar isär något.

 

 

 

mitt kort är 1gb så det är väll lika bra att köpa ett nytt för ett par hundra istället, utan fläkt denna gång!

 

om det bara är temporär lösning med oljan så struntar jag nog i det.

 

det var lite drygt 3 år sen jag köpte det. ska kolla med butiken för säkerhets skull om det går att ordna nått.

 

tillverkaren är evga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad du bör köpa istället är helt avgörande på vad du skall använda datorn till.

Ett fläktlöst grafikkort utan vare sig fläkt eller vattenkylning sk. passiv kylning: detta är då med luftkylning via kylflänsar och bygger på att det finns en viss luftgenomströmning genom datorchassit för att avleda värmen och klarar en hel del, men långt ifrån allt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v794

 

Men kolla det där med garantin först.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du bör köpa istället är helt avgörande på vad du skall använda datorn till.

Ett fläktlöst grafikkort utan vare sig fläkt eller vattenkylning sk. passiv kylning: detta är då med luftkylning via kylflänsar och bygger på att det finns en viss luftgenomströmning genom dator chassit för att avleda värmen och klarar en hel del, men långt ifrån allt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v794

 

Men kolla det där med garantin först.

Mvh

jag kollade på evgas sida och där stod det att det bara var ett års garanti.

men jag ska kolla med butiken jag köpte den i också.

 

om det nu är så att det blir för varmt i min dator så kan jag ju montera en extra fläkt.

jag har en liggandes faktiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad är den exakta modellbeteckningen för ditt grafikkort, eller ännu bättre Evga:s tillverkarbeteckning?

För när jag snabbkollade så har Evga 3-års garanti på många av deras modeller, men som sagt det beror på modellen.

Men har du kollat så du är säker, ja då är det inte annat än ett nytt grafikkort.

 

Vad skall du använda datorn till?

 

Ps. Jag avråder från att "köra tills det ryker" (bokstavligen) eftersom detta kan leda till otrevliga saker om fläkten lägger av helt och inte grafikkortets skyddskrets stänger av det. Med all elektronik är det så att komponenterna tar stryk av för hög värme över tid och har då temperatur-sensorn lagt eller den funktion som skall stänga av vid för hög temperatur - blir det problem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är den exakta modellbeteckningen för ditt grafikkort, eller ännu bättre Evga:s tillverkarbeteckning?

För när jag snabbkollade så har Evga 3-års garanti på många av deras modeller, men som sagt det beror på modellen.

Men har du kollat så du är säker, ja då är det inte annat än ett nytt grafikkort.

 

Vad skall du använda datorn till?

 

Ps. Jag avråder från att "köra tills det ryker" (bokstavligen) eftersom detta kan leda till otrevliga saker om fläkten lägger av helt och inte grafikkortets skyddskrets stänger av det. Med all elektronik är det så att komponenterna tar stryk av för hög värme över tid och har då temperatur-sensorn lagt eller den funktion som skall stänga av vid för hög temperatur - blir det problem..

jag sökte upp modellen på hemsidan och där stod det 1 år. men ska som sagt försöka med butiken jag köpte den i. en del är inte så noga, dom ger garanti även fast tiden gått ut.

 

använder datorn till surf, nerladdning och kolla film. inget spelande.

 

vad menar du nu? att jag ska ha datorn avstängd? graffekortets fläkt snurrar som vanligt, och det kommer kall luft från den, det är bara det att den låter.

ett par dagar kan väll inte va nån fara? jag stänger av den på natten också pga ljudet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nejdå det menar jag inte, bara det att du använder datorn normalt tills dess att du byter eller åtgärdar problemet.

Vad jag menade är att man inte skall bara köra på som vanligt och lämna det därhän.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå det menar jag inte, bara det att du använder datorn normalt tills dess att du byter eller åtgärdar problemet.

Vad jag menade är att man inte skall bara köra på som vanligt och lämna det därhän.

Mvh

aah, dåså :)

jag hittade en på netonnet som jag tänkte kirra på måndag https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-radeon-hd5450-passive-1gb/183980.8988/

vill egentligen köpa denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802522 men den som säljer den billigast har den inte på lagret och jag orkar inte vänta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har redan beställt ett nytt graffekort, detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=988769

och nu har jag upptäckt ett par saker:

 

1. kortet jag har beställt nu är ett pcie 2.1 16x och det jag har i datorn nu är ett pcie 3.0 16x.

jag vet inte om det gör nån skillnad för mig, jag spelar inget utan jag gör bara det vanliga med min dator: surfar,tankar, kollar HDfilm så jag vet inte om det räcker med ett pcie 2.1 x16, vad säger ni?

 

2. det står att kortet jag beställde behöver minst 450w nätagg och jag har bara ett 420w.

räcker det ändå eller är det så att jag behöver ett 450w för att det inte ska pajja?

 

kortet jag har nu funkar ju annars. vore ju allra bäst om jag kunde byta ut fläkten men skruvarna till plastkåpan sitter som berget.

 

vad tycker ni jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. För sånt behövs inget avancerat grafikkort och det räcker bra med version 2.1 av PCIE.

 

2. Kortet går inte sönder av för lite ström utan det som händer är att det inte kommer ut något på bildskärmen. Det Watt-tal som grafikkortstillverkarna uppger är framräknat med marginal för att även täcka in fall där folk har t ex många hårddiskar och ett nätaggregat av dålig kvalitet. Sen om ditt nätaggregat fortfarande kan leverera tillräckligt med ström är ju svårt att veta.

Hur många Watt uppger grafikkortstillverkaren för ditt nuvarande grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt GTX-650 har en förbrukning om 65W medan det nya du beställt har en förbrukning om 19W.

Det nya förbrukar betydligt mindre än det gamla.

 

450W är rekommendationen för hela datorsystemet och inte enbart grafikkortet.

Du klarar dig fint med det nätaggregat du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. För sånt behövs inget avancerat grafikkort och det räcker bra med version 2.1 av PCIE.

 

2. Kortet går inte sönder av för lite ström utan det som händer är att det inte kommer ut något på bildskärmen. Det Watt-tal som grafikkortstillverkarna uppger är framräknat med marginal för att även täcka in fall där folk har t ex många hårddiskar och ett nätaggregat av dålig kvalitet. Sen om ditt nätaggregat fortfarande kan leverera tillräckligt med ström är ju svårt att veta.

Hur många Watt uppger grafikkortstillverkaren för ditt nuvarande grafikkort?

jag läste att det behöver ett nätagg på minst 400w

 

Ditt GTX-650 har en förbrukning om 65W medan det nya du beställt har en förbrukning om 19W.

Det nya förbrukar betydligt mindre än det gamla.

 

450W är rekommendationen för hela datorsystemet och inte enbart grafikkortet.

Du klarar dig fint med det nätaggregat du har.

 

låter bra det :)

jag fick tipset på att köra med mitt integrerade grafikort via dvi.

jag kör på det nu och jag har inte märkt någon skillnad från tifigare :)

så det får nog bli så att jag kör på detta och om jag märker skillnad någonstans så köper jag ett grafikkort som är i klass med det jag hade. ska också kolla med butiken jag köpte det i för att se vad dom kan göra.

 

eftersom det har gått drygt 3 år sen jag köpte det så lär dom inte ta emot det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...