Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

wlan usb adapter tillsammans med en RJ45 hane för att koppla in en pryl till Intenet


ljungholm

Rekommendera Poster

Hej det här är mitt första inlägg på det här forumet och jag är jätte osäker på hur jag ska formulera mig.

 

Men vi har nyligen skaffat en mindre solenergianläggning här hemma och för att kunna bedöma om det är en lönsam investering vill jag nu koppla upp anläggningen mot internet. Problemet är att det är svårt men inte omöjligt att dra ditt en nätverkskabel varpå jag först vill undersöka om man kan utnyttja att solanläggningen i alla fall kommunicerar via wlan. Om jag sätter en wlan-antenn på en ledig nätverksport på min router skulle man kanske slippa att dra ditt en kabel?

 

Men kommer det gå att konfigurera routern rätt så att min solanläggning släpps ut på nätet. Routern är av märke Asus RT-N12D1, och det är svårt att hitta vilka inställningar det kan röra sig om. Här under klistra jag in en skärmbild ihop om att det blir tydligare vad jag vill göra. Har muspekaren på enheten i Windows nätverk och delningscenter.

 

ett%20n%C3%A4tverksproblem.png?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej det här är mitt första inlägg på det här forumet och jag är jätte osäker på hur jag ska formulera mig.

 

Men vi har nyligen skaffat en mindre solenergianläggning här hemma och för att kunna bedöma om det är en lönsam investering vill jag nu koppla upp anläggningen mot internet. Problemet är att det är svårt men inte omöjligt att dra ditt en nätverkskabel varpå jag först vill undersöka om man kan utnyttja att solanläggningen i alla fall kommunicerar via wlan. Om jag sätter en wlan-antenn på en ledig nätverksport på min router skulle man kanske slippa att dra ditt en kabel?

 

Men kommer det gå att konfigurera routern rätt så att min solanläggning släpps ut på nätet. Routern är av märke Asus RT-N12D1, och det är svårt att hitta vilka inställningar det kan röra sig om. Här under klistra jag in en skärmbild ihop om att det blir tydligare vad jag vill göra. Har muspekaren på enheten i Windows nätverk och delningscenter.

 

Hej och välkommen!

 

Asus RT-N12D1 är ju en trådlös router så varför skulle du behöva en antenn till?

 

När man vill komplettera en router utan trådlös funktion så att man kan få ett trådlöst nätverk skaffar man normalt en accesspunkt. Ditt förslag har jag aldrig sett förut.

Nummer två skulle jag tippa på är avsedd att fungera som ett trådlöst nätverkskort i en dator och kräver att drivrutiner installeras i datorn för att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej och välkommen!

 

Asus RT-N12D1 är ju en trådlös router så varför skulle du behöva en antenn till?

 

När man vill komplettera en router utan trådlös funktion så att man kan få ett trådlöst nätverk skaffar man normalt en accesspunkt. Ditt förslag har jag aldrig sett förut.

Nummer två skulle jag tippa på är avsedd att fungera som ett trådlöst nätverkskort i en dator och kräver att drivrutiner installeras i datorn för att funge

 

Känner nog också att det inte skulle fungera så som jag har tänkt mig. Typisk att det är plug and play bara man kan få ditt en nätverkskabel. Så mycket enklare om man hade kunnat koppla upp den trådlöst, kanske det går att vända sig till tillverkaren för att få tips på hur man kan göra. Tack för ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså solcellsanläggningen som saknar WiFi, men har RJ45?

 

Kolla om denna är "åt rätt håll":

http://support.netgear.com/product/WNCE3001

 

Ser absolut ut som en lösning på mitt problem. Läser de tekniska specifikationerna och det ända som verkar olämplig som jag kommer på är att den inte har något ip-klassificering men det är väl inte värre än att jag bygger ett eget skåp till den, bara jag slipper borra upp hål i hus väggen så blir jag glad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att det är solcellsanläggningen som behöver kompletteras med en pryl som tar den trådlösa signalen som kommer från routern och gör om den till nätverkskabel som går in i solcellsanläggningen (och tvärtom) så brukar man kalla en sån pryl för brygga.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473#rparams=m=s261483597

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätte tacksam för era förslag på lösningar. Osäker på hur man ett smidigt sätt ger respons.

@Mikael63 & Cecila tacksam för tipset om Netgear WNCE3001 mha borde jag kunna på ett enkelt sätt förlänga mitt trådlösa nätverk till utsidan om jag placerar den i garaget (på vars tak solpanelerna sitter på, där är det söderläge).

 

@Vedex tack för din länk, Ja försäljaren av anläggningen föreslår bluetooth, men vill börja med att koppla upp anläggningen mot sma-portal. Inspirerande projekt vilket jag hoppas göra något liknade för att få beslutsunderlag på om jag ska satsa på att ha solceller på ett tak med österläge.

 

@Mikael63, letade efter information om spänningsomvandlarens IP-nr, och hittade en Drift-manual (Operating manual) i vilken jag också fick se att det står hur man ska göra för att ansluta den till nätet. Ärhm var inte bered på att den informationen skulle finnas att hämta på nätet i en manual med det namnet och inte i den manualen som kom med köpet dvs installations manualen. Men ville bara till sist visa en illustration på hur man tydligen ska säkra med plugg och klämhylsa för att skydda mot fuktig luft. Tror i alla fall att det ska lösa sig för mig nu när jag har hittat en bra manual.

 

H%C3%B6gt%20IP-v%C3%A4rde.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ja det finns ju utrustning för utomhusbruk men det blir då en annan prisbild.

http://binarteknik.se/sv/udendoers/11852-wlan-bridge-300mbps-15dbm.html

 

Men om vi backar lite...

Du vill inte borra hål i husväggen. Okej, det är förståeligt.

Men förekommer det inte någon annan genomföring av kabel eller rör?

Är det solpaneler som alstrar elektricitet eller varmvatten?

 

Och - som alternativ till en sådan förskruvning med delbar tätning kan du använda en vanlig kabelförskruvning och pressa RJ45-kontakten själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mikael63: Nu har jag hittat vägledning hur man kan använda wlan, den informationen hade jag inte förrän nu. Så jag ska studera proceduren och se om jag kan följa den. Innehåller en del kryptiska moment som att knacka med finger på höljet??? 

 

Det är en elektrisk anläggning och om det vill sig väl med antalet soltimmar hoppas jag att den ska sörja för 10% av hushållets årliga behov av elektricitet.

 

Funderar nog ändå på att låta en elektriker montera en nätverksuttag på vägen för det tycker jag verkar svårare än att tillverka egna nätverkskablar. Samtidigt vill jag ju undvika onödiga värmeförluster som uppstår om jag börjar göra nya hål i ytterväggen. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Det är alltså solcellsanläggningen som saknar WiFi, men har RJ45?

 

Kolla om denna är "åt rätt håll":

http://support.netgear.com/product/WNCE3001

Oj vad jag har letat efter en sån produkt!, Tack ska du ha! Finns det fler att välja bland?

 

Jag ville åstadkomma något liknande.

Jag har en produkt, Tellstick net som kopplas in med en RJ45 och jag vill ansluta den till ett mobilt bredband med wifi och där har jag ingen RJ45. Tack även för Cecilias länk där jag hittat fler alternativ.

 

Någon som har en simpel adapter/brygga att rekommendera?

(det behöver ju inte vara snabbt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...