Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blu-Ray


Rosiss

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar hur man bränner på en Blu-Ray skiva. Måste man ha en speciell brännare i datorn? Eller ett speciellt bränningsprogram ?

Jag har en Acer X1470.

 

Rosiss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en blu-ray brännare och en tom blu-ray skiva. Jag är osäker på om ett speciellt program behövs beroende på vad du skriver till skivan. Enbart filer så tror jag moderna windowsversioner kan hantera det, men jag är osäker då jag inte provat själv.

 

Om du vill skapa en film så tror jag du måste ha specialprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag undrar hur man bränner på en Blu-Ray skiva. Måste man ha en speciell brännare i datorn? Eller ett speciellt bränningsprogram ?

Jag har en Acer X1470.

 

Rosiss

Vanliga DVD-brännare klarar inte Blu-ray. Tvärtom går bra dvs en Blu-ray-brännare klarar DVD och CD.

Jag använder Corel Roxio Creator NXT 4. Programvaran finns även i en Pro-version beroende på vilka funktioner

man har behov av.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Du har väl en något äldre dator? Det jag kan få fram är att du har en DVD läsare & brännare, med andra ord behöver du skaffa en BluRay-brännare.

Acer Aspire X1470-UR30P technical specifications

 

Enligt här nedan sida så kan du från Windows 7 och framåt, bränna Bluray direkt i Windows Utforskaren.

How to Burn CDs, DVDs, and Blu-ray Discs in Windows

 

Det finns tredjeparts-mjukvaror för bränning av cd/dvd/bluray med fler och bättre funktioner samt att dessa är gratis. Jag själv brukar använda Imgburn de få gånger jag behöver bränna en skiva.

6 Free Blu-ray Disc Burning Software Apps

 

En intern bluray-brännare, som du monterar i datorn och ev. ersätter den nuvarande läsare/brännare du har, kostar inte speciellt mkt. Priserna varierar runt 6-900 kr när jag nu gjorde en snabb koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat kompetent brännarprogam, som fungerar lika bra som betalversionen (Ashampoo Burning Studio 16), är Ashampoo Burning Studio 2016.

Det kostar inget och kan hämtas här:

 

https://www.ashampoo.com/en/usd/pin/4610/Offline/Ashampoo-Burning-Studio-2016

 

Jag använder det själv och bränner CD-, DVD- och Blu-Ray-skivor med.

 

Fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...