-
Liknande Innehåll
-
Av Jonas jonasson
Tja. Är inte jätteinsatt i datorvärlden men undrar en sak. Finns det någon möjlighet att koppla både dator och router direkt till modem och få det att funka. Eller måste man koppla en router mellan modem och dator. Jag vill alltså koppla datorn direkt till modemet och samtidigt koppla en router till modemet. Fungerar det?
-
Av Nvandenbrink
Hej!
Jag jobbar på en liten skola, där vi har haft enorma problem med vårt nätverk de senaste månaderna.
Vi har ett Telia-abbonnemang på 24 Mbit/s, som är anslutet till ett modem (det vanliga som medföljer Telia-abbonnemang). Modemet är i sin tur kopplat till en switch, som är kopplad till två routers som skapar varsitt trådlöst nätverk. Switchen är också kopplad direkt till några sladduttag i olika delar av byggnaden.
När det är många datorer som försöker använda internet samtidigt (om t.ex. en skolklass använder sina elevdatorer på en lektion) brukar det innebära stora störningar. Många användare kan inte ansluta till de trådlösa nätverken, och även de som kan det kan inte komma åt Internet. Ofta startar modemet om sig av sig själv, ibland så ofta som upp till 200 gånger om dagen (enligt Telia).
Vi har bytt ut modemet, de två routrarna, och switchen som kopplar samman dem, men problemet kvarstår ändå. Telia har också skickat en tekniker som inte kunde hitta något fel på anslutningen in till byggnaden. Vi har också provat att koppla bort allt från nätverket utom modemet, och sen stresstestat modemet genom att ansluta 10 datorer i taget till det (trådlöst) och starta nedladdningar på alla. Det ledde till långsam nedladdning, men problemet med att modemet startade om sig och nätverket blev otillgängligt uppstod INTE.
Jag förstår att vår bandbredd egentligen är för liten för vår arbetsplats, men det verkar som om problemen med nätverket uppstår även när det inte är särskilt tungt belastat, utan bara när många datorer är anslutna till det samtidigt.
Vi är en liten arbetsplats med begränsade resurser och tyvärr också bristfälliga kunskaper. Jag vet inte riktigt vart/hur jag ska fortsätta felsöka. Finns det en spärr i routers som hindrar för många användare? Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp!
Tack på förhand!
-
Av emil-christer
Har fiber med router i Sverige och lika fastän i Spanien. Nu skulle jag vilja ha möjlighet att i Spanien koppla upp mig mot Sverige för att kunna se de TV program som jag annars inte kan se. Mina internet leverantörer har ej statisk IP adress
-
Av Torgny
Hej,
Jag har Bahnhof som leverantör av bredband och IP-telefoni. Bahnhof tillhandahåller också en enkel router av märket Tilgin.
Jag använder mig inte av denna router för mitt bredband men den behövs för telefonerna.
Sedan får jag alltså koppla mig "rakt igenom" Tilgin routern till den router jag använder. (En ASUS)
Vet någon om det finns någon liten enkel SIP-box som jag kan ansluta direkt till "konvertern" på samma sätt som jag har TV-boxen kopplad och på så sätt slippa dubbla routrar?
/Torgny
-
Av Sinnesfrid
Okej så jag vill skaffa wifi i hemmet men är inte exakt säker på hur jag ska koppla det, vad jag eventuellt behöver inhandla och är helt borta på alla termer så förklara gärna så grundligt som möjligt.
Har tidigare haft comhem och har ett modem/trådlös router ifrån dem. Men har nu flyttat till Köping och i min nya byggnad så finns inte comhem utan måste ta internet ifrån Köping kabeltv.
Hos comhem så hade jag ett modem/router kopplat direkt i väggen (dom kallar det fibercoax eller tre håll i väggen) Är det samma som DOCSIS?
Hursomhelt så Köpingkabeltv erbjuder enbart basiska modem till sina kunder så behöver skaffa en egen router. Precis som med kom hem så är det tre håll i väggen, samma som fibercoax var hos comhem (återigen inte säker om det innebär DOCSIS eller inte)
Jag har försökt att koppla in mitt modem ifrån comhem då den hade trådlös men den kopplar inte upp sig på internet och internet lampan bara blinkar men kopplar aldrig upp.
Är modemet ifrån comhem bundet till comhems nät och kan inte användas för andra nät eller finns det någon inställning för att fixa det?
Om det är bundet och jag måste skaffa en ny router vilken slags router behöver jag skaffa för att kunna få det trådlöst? Hur vet jag att jag handlar rätt router? Behöver jag en som man kopplar in i dom tre hållen eller en separat som kopplas samman med mitt nuvarande modem?
Modemet som Köpingkabeltv ger ut har enbart tre hål, ett för en singuljär nätverkskabel, ett för ström och sen den utstickande metalliska som man måste skruva dit och som man sedan kopplar in i väggen i deras förutbestämda håll och skruvar åt där för att få internet (fibercoax, återigen osäker om detta även är vad som kallas DOCSIS eller inte)
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
Obesvarade ämnen
-
Nya ämnen
-
Aktuella jobb
- SAP/ABAB-utvecklare till AppliconStockholm (Län)
- Junior .NET-utvecklareStockholm (Län)
- .NET-utvecklare till AppliconStockholm (Län)
- Koordinator/ Tekniker Raindance, GöteborgGöteborg, Västra Götaland, Sweden
- Javautvecklare, GöteborgGöteborg, Västra Götaland, Sweden
- SAP/ABAB-utvecklare till Applicon