Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Normal start blir Selektiv start Windows 10


Tvonscreen

Rekommendera Poster

Tvonscreen

Efter uppdatering till Windows 10 från Windows 8.1 kan jag inte ändra från Selektiv start till Normal start. Det går att välja Normal start i msconfig. Men efter omstart är det Selektiv start igen. Läge Selektiv start innan uppdateringen.

 

Jag har provat olika varianter för att öppna msconfig och därefter välja Normal start:

- Starta i felsäkert läge med eller utan nätverksinställningar.

- Öppna msconfig via Kommandotolken(administratör).

- Inaktivera alla tjänster i msconfig.

 

Bara en variant verkar fungera. Jag skapade ett lokalt konto. Då valdes Normal start automatiskt. Ett annat administratörskonto för att få Normal start är en möjlighet. Men då ser jag problem med mitt Microsoftkonto samt alla mappar och program. Följer troligen inte med automatiskt.

 

Jag söker en enkel lösning på detta problem. Några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har det alltid varit för mig både i Vista och Windows 7. Är det något problem med att Selektiv start är vald, är det något som inte startar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Läste om liknande fall och då fick personen starta i felsäkert läge där och medan han var i felsäkert läge så ändrade han till Normalstart och då fungerade det när han sedan startade om datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har 2 datorer, och blev varse att detta med selektiv start uppstod när jag  uppdaterar till version 1703, och att markera Normal start och sen starta om hjälper inte.

Men jag upplever då inga problem med detta, bara att man blir lätt frustrerad VARFÖR .

Provade även att ändra under felsäkert läge, men det hjälpte inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag ser att jag har samma inställning utan att ha gjort något, såvitt jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

kom just på att jag via Ccleaner stängt av några autostartande program och det bör ju medföra förändringar i msconfig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är samma hos mig Windows 10 ver. 1607, dvs. jag har Selektiv start i MSConfig och det är helt normalt, ända sedan Windows 7 och Vista har jag haft det så.

 

Om jag skulle våga mig på en gissning: det beror på att under Windows uppstart; om det saknas en.drivrutin eller en som är installerad och en tjänst inte kallar på en viss drivrutin, så kommer Windows alltid att växla från Normal till Selektiv start direkt när Windows börjar att laddas och det är helt oberoende om alla enheter i Enhetshanteraren visar normalt. Alltså det är en tjänst/process som inte är laddad eller startad.
Och Enhetshanteraren kommer fortfarande visa inga problem.

 

Att just denna tjänst är satt till Manuell start istället för Auto tex. om du har en Bluetooth enhet installerad och valt att ha denna avstängd, så kommer dess tjänst att vara satt till Manuell istället för Autostart med Windows startup och MsConfig ändras automatiskt till Selektiv start. Det gäller i princip vilken som helst enhet om denna är avstängd antingen genom manuell påverkan eller via ett program, kanske det program den kommer installerad med och kräver särskild aktivering för att enheten skall komma igång. Det kan vara flera sådana enheter som körs på detta sättet.

 

Men jag gissar nu bara och andra får gärna komma med en bättre förklaring.

 

Inga bekymmer således om du har Selektiv start.

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman har kanske rätt eller också kan det bero på om man loggar in med sitt Microsoftkonto eller inte, som frågeställaren själv var inne på. Själv har jag Normal start:

post-55300-0-47505900-1496272384_thumb.png

 

Jag har version 1607 av Windows 10. Jag loggar inte in med ett Microsoftkonto utan bara med mitt vanliga lösenord, som jag använde redan i Windows 7 (som jag uppgraderat från). Det går ju ändå bra att högerklicka på något för att köra det som Administratör. I Windows 10 har jag inte stängt av några onödigt autostartande program, eftersom jag inte behövt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja fast det skulle också vara logiskt enligt mitt resonemang:

Att logga på med ett Microsoft konto istället för ett lokalt konto kräver olika tjänster igång, alltså fler tjänster med Microsoft kontot:

https://www.howtogeek.com/121975/htg-explains-microsoft-accounts-vs.-local-accounts-in-windows-8/

 

Och egentligen måste det inte vara en drivrutin som drar igång via en tjänst, fast det krävs om det finns en sådan och tjänsten är stoppad, det räcker med att en tjänst som skall laddas är inaktiv så att säga?

 

Gissningar...

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!  Eftersom det ju inte orsakar några problem så får jag släppa detta.

Tack för input.

Mvh

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...