Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synlighet på nätverket


Mikael63

Rekommendera Poster

I hushållet finns flera datorer, med Windows7, Linux och OS X.

En av datorerna, kallad tvdatorn, har Linux Mint MATE 17.3 32-bit.

En annan, kallas server, har Linux Mint Xfce 17.3 32-bit.

 

Både tvdator och server har utdelade mappar, utdelade "via samba".

Båda har identiskt innehåll i smb.conf, ja förutom datornamn och namn på utdelad mapp.

Båda datorernas utdelningar är åtkomliga från andra datorer (W7, OS X, Linux) samt från surfplatta/mobil. Om man s.a.s. letar reda på dem via ip-adress osv.

 

Men det är bara tvdator som är synlig i nätverket. Ja, även andra enheter som Routerns USB-minne, digitalboxar, andra datorer.

Men alltså inte server.

Detta testat från dator med Windows 7 och en med OS X.

 

Detta har nu blivit ett stort irritationsmoment! Alltså det faktum att det skiljer sig åt!

Om båda dessa, eller alla Linux-burkar vore osynliga så skulle jag "gilla läget, inte lägga tid på att få dem synliga.

 

Jag har givetvis googlat en hel del och lösningar finns också beskrivna men oftast har det då handlat om frågor där man inte lyckats komma åt utdelningar på EN dator med Linux.

Diverse inställningar i smb.conf osv.

Eller brandväggar, antingen i den utdelade datorn eller hos datorn man använder för att se utdelningarna.

Brandväggsinställningen i både server och i tvdator är lika dvs. avstängd.

Brandväggsinställning i Windows 7 & OS X har jag inte kollat eftersom det ju går utmärkt att se tvdator.

 

Någon hade lösning där det var avvikande nätmask men de är lika.

 

Någon hade någon avvikande rad, någon sökordning ang. broadcast, i smb.conf och även fast denna rad inte finns med i tvdator la jag till den i server utan att det blev någon skillnad.

Ja, jag har startat om server flera gånger.

 

Något ang. netbios men vad jag kan se så är "den igång".

 

Nu skulle jag hemskt gärna få tips om hur jag fixar till detta!

Ja, eller bara en acceptabel förklaring till varför server inte visas på nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...