Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Berättelsen om den gången jag handlade hos Misco


DePhaz

Rekommendera Poster

Tror jag har något som platsar här. Varning för mycket text. Texten skrevs färdig på annan plats, därför kan den se annorlunda ut (typsnitt).

 

Den 15:e januari lade jag en beställning på hårddisk och ett par minnen. Detta hos ett svenskt företag. Jag hade fått veta att det skulle vara 7 dagars leverans på hårddisken men annars gick allt bra. Men efter 2 veckor hade det inte kommit några varor. Lämnade ett meddelanden men fick inget svar. Startade en chat men eftersom lunchen var slut så avbröt jag och lämnade ett meddelande.

Den 10:e februari fick jag ett besked att mina varor oförklarligt "försvunnit" på väg till firman och de undrade om jag verkligen ville ha mina varor. Ja, naturligtvis ville jag det så det blev ny beställning. Fick bekräftelse dagen efter men först hade jag ringt och pratat med dem. Det fanns tydligen problem med data systemet så de hade inte sett mina meddelanden. Nå, det är ju möjligt men låter som en dålig ursäkt. Mina varor skulle tydligen vara på gång och den 12/2 fick jag ett meddelande om att jag hade planerad leversns den 14/2 från EET Group c/o Airlog Group. Om inte tid och plats skulle jag ändra detta innan klockan 1700. Missade tyvärr tiden men ändrade den dagen efter. Fick bekräftelse på att jag nu hade ett paket att hämta hos närmaste DHL terminal. Fint.

Fick dagen efter besked från Bring att jag hade paket från Also att hämta hos mitt postombud. Vad är det nu som har hänt? Fick ta telefonen och försöka reda ut det. Nä, transportfirman kunde ju bara se varifrån paketet kom, inte vem som låg bakom det hela. "OK, det har väl blivit fel eftersom jag ändrade leveransen för sent" tänkte jag. Men nej, det fanns verkligen 2 paket. Slutsats: minnen och hårddisk har lagerförts på 2 olika platser och levererats av 2 olika bolag. Men kom igen nu va!

Nå, jag hämtade paketet som fanns på min hemort. Enligt följesedeln skulle det väga 20 kg men det var en ren lögn. Öppnade paketet och fann papper. Vad in i...? Har man nu stått och lurat mig helt och hållet (vilket de inte har något för eftersom jag inte betalt fakturan ännu, den förfaller inte förrän den 26/2). Nä, kundtjänst hade ju stängt så det fanns inget att göra. Letade lite till i lådan och fann att papp blocket jag endast ansett utgöra skyddsembalage faktiskt var ihop tejpad. Aha! Jo, det låg en hårddisk i paketet. Blev glad men bara tills jag hade lyft upp förpackningen. "Rassel-rassel". Vad är det som låter? "Rassel". Låt som en näve grovt grus i en plastask. Men ljudet kom från hårddisken! Jag är ganska van vid datorer och har monterat i och ur en del hårddiskar. Alla har de dock varit tysta i avstängt läge så man behöver inte heta Einstein för att räkna ut att det fanns ett allvarligt problem med enheten. Så var den kvällen förstörd.

Började nu tröttna på allt trassel och kontaktade säljande firma via E-post. Fick emellertid inget svar. Kontaktade dem igen, nu otroligt irriterad, med uppmaning om att ringa mig påföljande dag mellan 12:00 och 12:30, det vill säga på min lunch. Men det var ingen som ringde. Kontaktade dem igen dagen efter och undrade varför de inte svarat. "Det finns ingen E-post från igår. Vad gäller det?". Blev svaret. Skickade ny E-post med kopia av mitt tidigare (mycket arga) mail. Med uppmaning om att ringa mig under morgondagen mellan 12:00 och 12:30.

Gissa 3 gånger om det ringde. Nej, just det. Det var tyst under torsdagens lunch. OK, jag har egentligen inte tid att ringa men får väl göra det. Ringer alltså upp det svenska företaget. möts av en svensk stämma och gör de val som krävs. Efter en del väntan så får jag sedan höra samtalet kopplas fram och jag blir hälsad välkommen av en: engelsman. Ja, riktigt säker är jag inte men han hade god god engelska och lät "brittisk". Det är farligt att sätta etiketter på folk en jag skriver hur jag upplevde det och reserverar mig för att jag kan ha fel. Lägger på och gör ett nytt försök. Den här gången låter det som danska men jag är inte säker. Köar om och får en (förmodad) holländare i örat. Nytt försök och nu låter det en smula som fjärran östern eller liknande. Vad in i...! Surnar till helt och går igenom min mail. I ett mail från kundtjänst lägger jag märke till en speciell E-post adress som jag inte sett på hemsidan. Lägger ett meddelande vilket, på grund av min sinnes stämning, blir allt annat än trevligt. Bland annat innehöll det ord som "bedrägeri", "polisanmälan" samt "åtal". Uppmanar människan att ringa mig samma dag mellan 14:00 och 15:00. 
 

Nu måste jag leverera lite bitar till olika företag så jag åker iväg. Kommer fram till andra stället runt 14:45 och då ringer telefonen. Jo, det är kundtjänst men det är ju för tidigt. Frågar varför de inte svarar på på svenska i telefon. Kvinnan ursäktade sig då för att hon inte var svensk. "Nej, men du är svenskspråkig" sade jag. För det var hon med en del brytning. Men svenska var hon inte. Hon satt i Budapest! Jo, det är väl en trevlig stad på alla sätt och vis men varför har ett företag med kontor i Sverige sin kundmottagning i Budapest? Fundera på det en stund. Jag fick också en ursäkt för att hon inte hade svarat i telefon då hon talat med en annan kund. Hon var ensam där den dagen. ?x14. EN kundsupport på svenska under en hel dag? Ska jag börja leta efter kameror eller vad är det frågan om? Nu hade bägaren runnit över totalt och jag talade om exakt vad jag tyckte och tänkte. Kvinnan fick veta att jag inte höll företaget för seriöst och jag ville att hela affären skulle avslutas. Jag vet inte hur mycket språkförbistring som hann passera men jag vill i vart fall tro att mitt budskap gick fram. Hårddisken skulle skickas tillbaka och det andra paketet skulle inte lösas ut. Jo, hon skulle återkomma med en returadress men så har i skrivande stund inte skett. Varför är oförklarligt när det gått över ett dygn. Att göra en retursedel och lägga på mailen är en handling som bara tar någon minut att utföra. Nå, den som lever får se. Får jag inget så får jag väl försöka ordna returen själv och stå för frakten. DHL har i vart fall fredag 19/2 fått veta att paketet som ligger hos dem ska skickas tillbaka.

 

Jag fortsatte att vänta på tidigare nämnda adresslapp men förgäves. Torsdagen den 26/2 gick jag själv till ett "postkontor" och skickade iväg paketet med hårddisken i. 155:- kostade det men den kostnaden får jag helt enkelt acceptera. Jag meddelade också firman att jag tänkte skicka tillbaka godset men fick ingen bekräftelse. Noterbart: jag har idag måndag den 29/2 inte hört av firman vare sig gällande svar på mitt brev eller i fråga om bekräftelse på returnerat gods. Detta är rent beklagansvärt.

 
 
Gör ett dubbelt radbyte för historien är slut. Kommer inom de  närmaste dagarna att skriva ut texten och skicka in den till firmans svenska kontor så de får uttala sig om sina dåliga kundrelationer. Ska bli intressant med ett svar. Till er andra kan jag bara säga så här: Vad ni än ni  kommer att hitta på i framtiden så handla ALDRIG något på Misco.se! Allvarligt, gör det inte! Låt bli! Men det är klart, om ni gärna vill bli blåsta så var så god. Jag kommer i vart fall inte att göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir så där när det är för många kockar.

Den  ena vet inte vad den andra gör. Jag  handlar helst i riktiga butiker.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tror jag har något som platsar här. Varning för mycket text. Texten skrevs färdig på annan plats, därför kan den se annorlunda ut (typsnitt).

 

Den 15:e januari lade jag en beställning på hårddisk och ett par minnen. Detta hos ett svenskt företag. Jag hade fått veta att det skulle vara 7 dagars leverans på hårddisken men annars gick allt bra. Men efter 2 veckor hade det inte kommit några varor. Lämnade ett meddelanden men fick inget svar. Startade en chat men eftersom lunchen var slut så avbröt jag och lämnade ett meddelande.

 

Den 10:e februari fick jag ett besked att mina varor oförklarligt "försvunnit" på väg till firman och de undrade om jag verkligen ville ha mina varor. Ja, naturligtvis ville jag det så det blev ny beställning. Fick bekräftelse dagen efter men först hade jag ringt och pratat med dem. Det fanns tydligen problem med data systemet så de hade inte sett mina meddelanden. Nå, det är ju möjligt men låter som en dålig ursäkt. Mina varor skulle tydligen vara på gång och den 12/2 fick jag ett meddelande om att jag hade planerad leversns den 14/2 från EET Group c/o Airlog Group. Om inte tid och plats skulle jag ändra detta innan klockan 1700. Missade tyvärr tiden men ändrade den dagen efter. Fick bekräftelse på att jag nu hade ett paket att hämta hos närmaste DHL terminal. Fint.

 

Fick dagen efter besked från Bring att jag hade paket från Also att hämta hos mitt postombud. Vad är det nu som har hänt? Fick ta telefonen och försöka reda ut det. Nä, transportfirman kunde ju bara se varifrån paketet kom, inte vem som låg bakom det hela. "OK, det har väl blivit fel eftersom jag ändrade leveransen för sent" tänkte jag. Men nej, det fanns verkligen 2 paket. Slutsats: minnen och hårddisk har lagerförts på 2 olika platser och levererats av 2 olika bolag. Men kom igen nu va!

 

Nå, jag hämtade paketet som fanns på min hemort. Enligt följesedeln skulle det väga 20 kg men det var en ren lögn. Öppnade paketet och fann papper. Vad in i...? Har man nu stått och lurat mig helt och hållet (vilket de inte har något för eftersom jag inte betalt fakturan ännu, den förfaller inte förrän den 26/2). Nä, kundtjänst hade ju stängt så det fanns inget att göra. Letade lite till i lådan och fann att papp blocket jag endast ansett utgöra skyddsembalage faktiskt var ihop tejpad. Aha! Jo, det låg en hårddisk i paketet. Blev glad men bara tills jag hade lyft upp förpackningen. "Rassel-rassel". Vad är det som låter? "Rassel". Låt som en näve grovt grus i en plastask. Men ljudet kom från hårddisken! Jag är ganska van vid datorer och har monterat i och ur en del hårddiskar. Alla har de dock varit tysta i avstängt läge så man behöver inte heta Einstein för att räkna ut att det fanns ett allvarligt problem med enheten. Så var den kvällen förstörd.

 

Började nu tröttna på allt trassel och kontaktade säljande firma via E-post. Fick emellertid inget svar. Kontaktade dem igen, nu otroligt irriterad, med uppmaning om att ringa mig påföljande dag mellan 12:00 och 12:30, det vill säga på min lunch. Men det var ingen som ringde. Kontaktade dem igen dagen efter och undrade varför de inte svarat. "Det finns ingen E-post från igår. Vad gäller det?". Blev svaret. Skickade ny E-post med kopia av mitt tidigare (mycket arga) mail. Med uppmaning om att ringa mig under morgondagen mellan 12:00 och 12:30.

 

Gissa 3 gånger om det ringde. Nej, just det. Det var tyst under torsdagens lunch. OK, jag har egentligen inte tid att ringa men får väl göra det. Ringer alltså upp det svenska företaget. möts av en svensk stämma och gör de val som krävs. Efter en del väntan så får jag sedan höra samtalet kopplas fram och jag blir hälsad välkommen av en: engelsman. Ja, riktigt säker är jag inte men han hade god god engelska och lät "brittisk". Det är farligt att sätta etiketter på folk en jag skriver hur jag upplevde det och reserverar mig för att jag kan ha fel. Lägger på och gör ett nytt försök. Den här gången låter det som danska men jag är inte säker. Köar om och får en (förmodad) holländare i örat. Nytt försök och nu låter det en smula som fjärran östern eller liknande. Vad in i...! Surnar till helt och går igenom min mail. I ett mail från kundtjänst lägger jag märke till en speciell E-post adress som jag inte sett på hemsidan. Lägger ett meddelande vilket, på grund av min sinnes stämning, blir allt annat än trevligt. Bland annat innehöll det ord som "bedrägeri", "polisanmälan" samt "åtal". Uppmanar människan att ringa mig samma dag mellan 14:00 och 15:00. 

 

Nu måste jag leverera lite bitar till olika företag så jag åker iväg. Kommer fram till andra stället runt 14:45 och då ringer telefonen. Jo, det är kundtjänst men det är ju för tidigt. Frågar varför de inte svarar på på svenska i telefon. Kvinnan ursäktade sig då för att hon inte var svensk. "Nej, men du är svenskspråkig" sade jag. För det var hon med en del brytning. Men svenska var hon inte. Hon satt i Budapest! Jo, det är väl en trevlig stad på alla sätt och vis men varför har ett företag med kontor i Sverige sin kundmottagning i Budapest? Fundera på det en stund. Jag fick också en ursäkt för att hon inte hade svarat i telefon då hon talat med en annan kund. Hon var ensam där den dagen. ?x14. EN kundsupport på svenska under en hel dag? Ska jag börja leta efter kameror eller vad är det frågan om? Nu hade bägaren runnit över totalt och jag talade om exakt vad jag tyckte och tänkte. Kvinnan fick veta att jag inte höll företaget för seriöst och jag ville att hela affären skulle avslutas. Jag vet inte hur mycket språkförbistring som hann passera men jag vill i vart fall tro att mitt budskap gick fram. Hårddisken skulle skickas tillbaka och det andra paketet skulle inte lösas ut. Jo, hon skulle återkomma med en returadress men så har i skrivande stund inte skett. Varför är oförklarligt när det gått över ett dygn. Att göra en retursedel och lägga på mailen är en handling som bara tar någon minut att utföra. Nå, den som lever får se. Får jag inget så får jag väl försöka ordna returen själv och stå för frakten. DHL har i vart fall fredag 19/2 fått veta att paketet som ligger hos dem ska skickas tillbaka.

 

Jag fortsatte att vänta på tidigare nämnda adresslapp men förgäves. Torsdagen den 26/2 gick jag själv till ett "postkontor" och skickade iväg paketet med hårddisken i. 155:- kostade det men den kostnaden får jag helt enkelt acceptera. Jag meddelade också firman att jag tänkte skicka tillbaka godset men fick ingen bekräftelse. Noterbart: jag har idag måndag den 29/2 inte hört av firman vare sig gällande svar på mitt brev eller i fråga om bekräftelse på returnerat gods. Detta är rent beklagansvärt.

 
 
Gör ett dubbelt radbyte för historien är slut. Kommer inom de  närmaste dagarna att skriva ut texten och skicka in den till firmans svenska kontor så de får uttala sig om sina dåliga kundrelationer. Ska bli intressant med ett svar. Till er andra kan jag bara säga så här: Vad ni än ni  kommer att hitta på i framtiden så handla ALDRIG något på Misco.se! Allvarligt, gör det inte! Låt bli! Men det är klart, om ni gärna vill bli blåsta så var så god. Jag kommer i vart fall inte att göra det.

 

Här finns lite mera omdömen om Misco... De är inte så bra en del av dem...

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=131

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var minsann blandade omdömen där. Från topp till botten betyg. Visste väl att de skröt för mycket på hemsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onsdag 2/3 2016.

 

Idag fick jag telefon från Lidköping. Ja, firma Misco. Det var marknadschefen som nu hade fått tag i mitt brev. Trots att jag var på arbetet tog jag mig ändå tid att besvara samtalet och så här, lite i efterhand när känslorna lugnat ner sig så kändes det som om vi förde ett konstruktivt samtal.

 

Jo, man kunde ju bara beklaga att det blivit så många konstiga fel. Att mina varor kommit på avvägar var tydlingen inget som firman kunde se varför man inte meddelat mig om saken. Fann detta resonemang logiskt även om jag tycker att transportfirman nog borde ha ett ansvar att rapportera tillbaka. Nå, jag känner varken till transportföretagens rutiner eller skylldigheter så jag nöjer mig med denna information. Att gods skickas från olika adresser var heller inget ovanligt då den hanteringen går fortare än att skicka varorna till en adress för ompackning och utskick. Detta finner jag också logiskt men, i ärlighetens namn, också en smula förvirrande. Är dock nöjd med svaret.

 

Att min kontakt med kundtjänst inte fungerat var också något som beklagades. Så här fick det helt enkelt inte lov att gå till. Att det trots detta hade gjort det var något man tydligen skulle fördjupa sig i. Som kund ska jag inte behöva uppleva att mitt telefonsamtal skickad kors och tvärs i Europa. Om ej svenskspråkig support finns på plats så ska jag få möjlighet att lämna mitt telefonnummer och sedan bli uppringd. Att detta inte hade fungerat var mycket underligt. Det var däremot inte underligt att svensk kundtjänst var stationerad i Budapest. Detta var en följdverkan av att Misco blivit en del av ett större företag. Man hade då valt denna lösning vilket inte går att göra så mycket åt. Jo, det verkar också logiskt. Hade en misstanke att det förhöll sig på detta sätt. Vart mina e-mail hade tagit vägen fanns det inget egentligt svar på men det antogs att någon på kundtjänst slarvat och/eller hade råkar radera meddelandet. Slarvigt men människor är ju bara människor, det vet vi ju.

 

Jag har ganska lätt för att säga/skriva fel saker när jag blir arg, det måste erkännas. Detta bad jag om ursäkt för under samtalet. Jag minns inte exakt hur jag uttryckte mig men jag menade att jag inte är ute efter att vara otrevlig men jag blev arg efter alla konstigheter. Detta möttes med förståelse vilket jag fann trevligt.

 

Så hur slutade historien då? Jo, jag skulle få en produkt som en sorts kompensation. Av större värde var dock att man förstod mina synpunkter och tog problemet på allvar. Ordning och reda. Nå, jag kommer nog inte att handla av dem igen, i vart fall inte i första taget. Men nu är saken i vart fall utredd. Och de saker jag egentligen var i behov av, själva anledninen till min beställning,är redan inhandlade på annat ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...