Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra en video med bilder och text


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Jag har en Acer dator 8.1 Aspire E17 och vill göra en "lyric video" . Jag är har en gång med en annan dator använt Moviemaker - det verkar dock som o m denna dator har ett "eget" program som heter Power Director. Är det lika bra?

 

Fast den verkar inte vara helt gratis trots att den "ligger" på min dator?

 

Mitt mål är att kunna lägga in text på specifika platser till musik och med bilder i bakgrunden. Vill få vägledning för en amatör som jag.

 

Sedan ang. bilder vad gäller ang. upphovsrätt? Vill slippa betala för varje bild. Söker främst bilder som skall vara lite surrealistiska på jorden/universum/skuggor av människor osv. m.a.o. lite "new-age" andlighet :-)

 

Skall kunna läggas ut på sidor som Youtube och har då fått förstå att formatet skall vara 16:9 för bästa möjliga resultat? Det kanske man kan ställa in på Power Director eller liknande?

 

Eller har jag kanske något program redan "med" datorn installerat?

 

Alla tips mottages tacksamt.

 

P.s det skall vara lätt :-) Men se proffsigt och dyrt ut :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller upphovsrätt kan du söka på "creative commons" men de har också olika "nivåer" på det. Vissa tillåter att du gör vad som helst med bilderna, vissa vill ha cred, vissa vill ha en länk eller adress till egen sida och liknande. Det är en djungel men bäst att läsa på för att vara på den säkra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sedan ang. bilder vad gäller ang. upphovsrätt? Vill slippa betala för varje bild. Söker främst bilder som skall vara lite surrealistiska på jorden/universum/skuggor av människor osv. m.a.o. lite "new-age" andlighet :-)

 

Google har ju filter för det:

 

post-52940-0-57427400-1456604571.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tack! Har jag något program på denna dator alt om ni kan rekommendera mig något bra program för ändamålet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Då har jag nästan fixat allt! :-) Men hur gör jag för att få övergångarna mellan bilderna "osynliga"? Helst skulle bilderna "sväva" in i varandra - men den effekten antar jag inte finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Men då måste jag ställa frågan igen, för det känns ju mer sannolikt att när det står "labeled for reuse" att man då får "återanvända" dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur Google grupperar bilder måste du sen kolla upp varje bild själv för Google garanterar ju inte att de har gjort rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...