Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att stänga Windows


boowii

Rekommendera Poster

Jag har Windows 10 och desktop.. När jag klickar nere till vänster på en ruta som liknar ett fönster så kan jag normalt starta alla appar samt stänga av datorn . 

Det fungerar ungefär 2 gånger av 3.  Måste starta om datorn och det funkar ibland men måste

ofta stänga datorn med hjälp av startknappen på framsidan av datorn.

En bekant har samma problem med datorn.

Har kollat att ingen uppdatering körs.

Är det skadligt för datorn att stänga av med startknappen på datorn?

Finns det någon lösning på problemet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte bra att tvärt avsluta Windows, har man otur kan vissa systemfiler bli korrupta.

Oftast går det bra, men som sagt vill det sig illa kan det ske oönskade saker med systemfilerna och även kanske program som man har igång och då kanske inte senaste datat sparas korrekt.

 

Det gäller då särskilt öppna filer från program, tjänster och annat som kanske håller på att skriva data till disk eller inte avslutas och stängs ned på ett korrekt sätt som sker vid normal avstängning av Windows och det är då det kan bli problem.

 

Varför detta du beskriver har blivit problem kan jag inte svara på, men till att börja med råder jag dig att köra Systemfilsgranskaren för att kontrollera om det blivit korrupta filer och som då förhoppningsvis kan repareras automatiskt.

Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkertläge på Windows

  • Förövrigt kan jag rekommendera att köra SFC åtminstone några ggr/år även om man inte upplever problem.

Det kan också vara så att det är korrupta systemfiler som från början orsakat detta problem?

Rotorsaken varför dessa skulle blivit korrupta är nästan omöjligt att svara på; finns många saker tex. program eller drivrutiner som kraschat och låst operativsystemet så att man tvingas till nöd-avstängning, gammal och dålig hårddisk som håller på att ge upp, annan hårdvara i datorn tex. minnesproblem, olämpliga program på datorn, registerstädningsprogram och annat...

Men varje gång man stänger av datorn med strömbrytaren så ökar man risken att det blir korrupta systemfiler och kanske även att filsystemet får sig en knäck och förhoppningsvis då kan fixas.

 

Då kan du testa detta också:

Högerklicka på Start > Kommandotolken (administratör) > skriv chkdsk /f och enter

Sedan måste du välja 'Starta om datorn' och då kommer direkt vid uppstart denna genomsökning av filsystemet och ev. nödvändig korrigering köras.

 

Du kan ju återkomma och berätta om den hittat några problem som kunde åtgärdas samt om datorn fungerar bättre.

Mvh

 

[Edit] Som alltid rekommenderar jag man man hela tiden med jämna mellanrum gör en säkerhetskopia (backup) på annan plats, av åtminstone sina egna viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Flyfisherman skriver så är det inte bra, OM INTE, datorn är inställd att stängas av via den startknappen. Den funktionen finns på vissa datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Flyfisherman skriver så är det inte bra, OM INTE, datorn är inställd att stängas av via den startknappen. Den funktionen finns på vissa datorer.

Precis men denna funktion åsidosätts alltid och gäller också om systemet låst sig så att ingenting svarar -  om man trycker och håller in datorns strömknapp i minst 4 sek.

Då blir det en avstängning till soft power off (S5) dvs. datorn hamnar i samma läge hårdvarumässigt som normal avstängning (fast allting avbryts ju då abrupt naturligtvis).

För en total avstängning krävs att strömmen till datorn bryts.

 

Mvh

 

[Edit] S-kodernas betydelse, förenklad förklaring mot Intels sida:

S0 - Systemet uppe och kör

S1 - Systemet i vänteläge (Stand by), ström på CPU och minnen, drar minfre ström än S0

S2 - Systemet i vänteläge (Stand by), men ingen ström på CPU, drar mindre ström än S1, men används nästan aldrig

S3 - Systemet i Strömsparläge (sleep), ingen ström på CPU, minnena håller informationen, drar mindre ström än S2

S4 - Systemet i viloläge (Hibernate), all data skrivs till en fil på disken och sedan stänger systemet ned, drar mindre ström än S3

S5 - Systemet avstängt (Soft power off), finns dock en liten spänning från nätaggregatet till bla. moderkortets på/av knapp och annat på moderkortet så att denna kan starta datorn. Inget sparat så systemet måste göra en ren omstart, reboot.

 

Och läs gärna detta:

Skillnaden mellan strömsparläge (Sleep) och viloläge (Hibernate) är detta:

Microsoft - Strömsparläge och viloläge: Vanliga frågor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är det vanliga problemet med att vänsterklick på Start-knappen inte fungerar kan man pröva om man kan göra en normal Windows-avstängning genom att logga ut genom att trycka Ctrl+Alt+Del och sen på inloggningsskärmen klicka på strömbrytarknappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows 10 och desktop.. När jag klickar nere till vänster på en ruta som liknar ett fönster så kan jag normalt starta alla appar samt stänga av datorn . 

Det fungerar ungefär 2 gånger av 3.  Måste starta om datorn och det funkar ibland men måste

ofta stänga datorn med hjälp av startknappen på framsidan av datorn.

En bekant har samma problem med datorn.

Har kollat att ingen uppdatering körs.

Är det skadligt för datorn att stänga av med startknappen på datorn?

Finns det någon lösning på problemet ?

Inget bra att stänga av en dator med startknappen på burken och inget kul att ha problem med att på ett smidigt sätt komma åt möjlighet att starta appar och sökrutan.

 

Jag löste problemet på en hemmadator förrgår genom att göra som beskrivs en bit ner i denna tråd:

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-start/windows-10-startknapp-har-upph%C3%B6rt-att-fungera/372aa257-3567-4d94-9e23-e60b6309d856?auth=1

 

"Testa starta kommandotolken som admin och skriv detta (kom ihåg mellanslagen):

dism /online /cleanup-image /restoreheatlh

sedan då sökningen är färdig

sfc /scanhealth

starta om datorn och kolla om det funkar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken version av win 10 har du? Är det versionen som släpptes sommaren 2015 kan de problem som du beskriver uppträda. Version 1511 som släpptes under november 2015 är stabilare och har blivit av med barnsjukdomarna. En annan orsak kan vara att datorn gått ner i viloläge och hårddisken stängts av/gått ner i viloläge och windows 10 inte förmår "väcka" den.

Har själv upplevt samma fenomen på hustruns stationära med win 10, åtgärdade detta med att ändra inställningarna för hårddiskens "väntetid" innan nedstängning till 24 timmar. Den "förinställda tiden är 20 minuter" om jag inte missminner mig.Denna åtgärd vidtog jag innan uppgradering till version 1511.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vilken version av win 10 har du? Är det versionen som släpptes sommaren 2015 kan de problem som du beskriver uppträda. Version 1511 som släpptes under november 2015 är stabilare och har blivit av med barnsjukdomarna.

Problemet uppstår även på senaste versionen. Den dator jag löste problemet på är uppgraderad till senaste versionen (Version 1511, os-version 10586-104)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag försökte med SFC och fick upp en massa program som jag tolkade så att jag skulle avinstallera.  Det var ju nästan allt jag har i datorn. Var det rätt?  Att göra det in felsäkert läge vet jag inte något om

Sedan kommandotolken .... gjorde som Du skrev men kan inte hitta ställe att skriva in chkdk/f    Det kom bara fram en svart ruta med någon text jag inte förstår.

Ja det är inte bra att tvärt avsluta Windows, har man otur kan vissa systemfiler bli korrupta.

Oftast går det bra, men som sagt vill det sig illa kan det ske oönskade saker med systemfilerna och även kanske program som man har igång och då kanske inte senaste datat sparas korrekt.

 

Det gäller då särskilt öppna filer från program, tjänster och annat som kanske håller på att skriva data till disk eller inte avslutas och stängs ned på ett korrekt sätt som sker vid normal avstängning av Windows och det är då det kan bli problem.

 

Varför detta du beskriver har blivit problem kan jag inte svara på, men till att börja med råder jag dig att köra Systemfilsgranskaren för att kontrollera om det blivit korrupta filer och som då förhoppningsvis kan repareras automatiskt.

Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkertläge på Windows

  • Förövrigt kan jag rekommendera att köra SFC åtminstone några ggr/år även om man inte upplever problem.

Det kan också vara så att det är korrupta systemfiler som från början orsakat detta problem?

Rotorsaken varför dessa skulle blivit korrupta är nästan omöjligt att svara på; finns många saker tex. program eller drivrutiner som kraschat och låst operativsystemet så att man tvingas till nöd-avstängning, gammal och dålig hårddisk som håller på att ge upp, annan hårdvara i datorn tex. minnesproblem, olämpliga program på datorn, registerstädningsprogram och annat...

Men varje gång man stänger av datorn med strömbrytaren så ökar man risken att det blir korrupta systemfiler och kanske även att filsystemet får sig en knäck och förhoppningsvis då kan fixas.

 

Då kan du testa detta också:

Högerklicka på Start > Kommandotolken (administratör) > skriv chkdsk /f och enter

Sedan måste du välja 'Starta om datorn' och då kommer direkt vid uppstart denna genomsökning av filsystemet och ev. nödvändig korrigering köras.

 

Du kan ju återkomma och berätta om den hittat några problem som kunde åtgärdas samt om datorn fungerar bättre.

Mvh

 

[Edit] Som alltid rekommenderar jag man man hela tiden med jämna mellanrum gör en säkerhetskopia (backup) på annan plats, av åtminstone sina egna viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Flyfisherman skriver så är det inte bra, OM INTE, datorn är inställd att stängas av via den startknappen. Den funktionen finns på vissa datorer.

Hej     Datorn är cirka 4 år gammal och har funkat bra tidigare med W7. Nu har jag W10.  Har alltid stängt av datorn med startknappen nere till vänster på skärmen och inte på själva datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget svar på problemet utan tillägg till det.

På hustruns dator med senaste W10 med alla uppgraderingar så har Windows knappen slutat att fungera, både via tangentbordet och på skärmen. Dock kan jag stänga av datorn med högerklick på windows knappen. Detta är när jag loggar in som henne.

Loggar jag som mig så fungerar allt perfekt som det skall.

I olika forum haj jag läst att detta inte är ett ovanligt fenomen.

Det skulle vara bra om Microsoft tar tag i denna bugg så vi halvnördar inte måste in och pela i systemet för att det skall fungera.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller avstängningsknappen på nya datorer så är det stor skillnad jämfört med gamla där avstängningsknappen var en strömbrytare. Jag är inte det minsta orolig för att stänga ner datorn jag sitter vid just nu genom att trycka på On/Off. Finns inställningar i Kontroll-panelen för vad som ska hända när man trycker på avstängningsknappen.

 

"Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Energialternativ\Systeminställningar"

 

Har råkat ut för att svärmor brände en hårddisk på en XP-dator genom att trycka på ON/Off-knappen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej     Datorn är cirka 4 år gammal och har funkat bra tidigare med W7. Nu har jag W10.  Har alltid stängt av datorn med startknappen nere till vänster på skärmen och inte på själva datorn.

jag gissar du har hårddiskskador. Egen erfarenhet. Problem kommer vid uppgraderingar.

Så första rekommendation: Det kan behövas en ny hårddisk. Hjälper det inte med ny hårddisk, varför inte W7.

Eller är det nått du kan göra i W10 som du inte kunde göra i W7 ?

I så fall vad ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilken version av win 10 har du? Är det versionen som släpptes sommaren 2015 kan de problem som du beskriver uppträda. Version 1511 som släpptes under november 2015 är stabilare och har blivit av med barnsjukdomarna. En annan orsak kan vara att datorn gått ner i viloläge och hårddisken stängts av/gått ner i viloläge och windows 10 inte förmår "väcka" den.

Har själv upplevt samma fenomen på hustruns stationära med win 10, åtgärdade detta med att ändra inställningarna för hårddiskens "väntetid" innan nedstängning till 24 timmar. Den "förinställda tiden är 20 minuter" om jag inte missminner mig.Denna åtgärd vidtog jag innan uppgradering till version 1511.

 

/ Jari

Hej    Jag har version 1511 10586-104 som lär vara den senast.

Har inte ändrat väntetiden till att hårddisken stängs ner och det är så att jag alltid stänger av datorn när jag inte skall använda den mer inom rimlig tid så det Du skriver är nog inte aktuellt för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej    Jag har version 1511 10586-104 som lär vara den senast.

Har inte ändrat väntetiden till att hårddisken stängs ner och det är så att jag alltid stänger av datorn när jag inte skall använda den mer inom rimlig tid så det Du skriver är nog inte aktuellt för mig

Till att börja med kan du pröva med Tunes förslag i inlägg 6.

Kommandotolken kommer du åt genom att högerklicka på Start-knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen alla hjälpsamma

Helt plötsligt funkar avstängningen varje gång. Har testat flera gånger varje dag under mer än en vecka.

Det kom en uppdatering som installerades.  Kanske löste problemet

Håller tummarna nu för att problemet är löst

Annars har jag ju tipset jag fick att använda Ctrl + Alt +Delite för att

skonsamt stänga datorn.

Tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick samma problem som jag tidigare beskrivit i inlägg 6 på samma dator som det varit problem med tidigare, lösningen fungerade även denna gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...