Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa kort träskruv (Hittat)


DePhaz

Rekommendera Poster

Jaha, då har jag äntligen varit och blästrat "hållarna" till hyllplanen i de String hyllor som jag ska renovera. De var ganska rostiga men efter ett varv i lånat bläster skåp så blev de sobert grå. Problemet är att jag inte på villkors vis kan återanvända skruvarna (bild visar liknande) då spåren är förstörda. Dessutom är de lite rostiga och så. Behöver alltså få tag på nya men har problem att finna rätt storlek. Skruvarna bör vara 2.5x14mm. Nej, de får inte vara 16mm långa och bör helst inte vara 12mm heller. Det gör inget om det är Philips spår, sådan bakåtsträvare är jag inte. Har räknat ut att jag behöver runt 50 stycken (8 skruvar per hyllplan, 3 hyllplan per hylla och 2 hyllor).

 

post-123285-0-16217800-1456563816.jpg

 

 

Förresten, passar på att lägga in en lite off topic fråga här. Hyllplanen är (förvånande nog) folierad spånplatta. Hur ska jag göra infästningen av skruvarna stabil sedan? Ska jag fylla hålen med lim innan jag skruvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förborra hålen om du inte ska återanvända de gamla hyllplanen och ta bort några mm av skruvarna med bultsax. Det ska väl inte vara något problem att fylla lite trälim i skruvhålen, om du anser att det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förborra hålen om du inte ska återanvända de gamla hyllplanen och ta bort några mm av skruvarna med bultsax. Det ska väl inte vara något problem att fylla lite trälim i skruvhålen, om du anser att det behövs.

Ja precis (fast bultsax var väl i överkant, räcker med en kraftavbitare) eller alternativt man tar ett metall-sågblad löst och sätter på sig tunna handskar och bara sågar av överflödet, inga som helst problem.

 

Och jag lägger till detta:

Om man har lite sågspån; typ det som blir över när man raspat eller sågat och blandar detta med trälim, fyller hålet och sedan skruvar blir det det starkt som tusan.

 

Det överflödiga som kommer utanför torkas direkt av med en våt tygbit

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, jag ska lägga dem på minnet. Jo, de gamla hyllplanen ska återanvändas när de har lackerats. Försökte lackera ett par av dem idag men lacken (på lösningsmedel bas) hade nog lagrats för kallt för den var tjockflytande. En expert får titta på det. Sedan får jag nog följa rådet att plugga hålen eller alternativt fylla det med lim/sågspån.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nyfiken fråga:

Varför kan inte skruvarna vara längre än 14 mm?

Är det inte just dessa skruvar som ska in i hyllan av spånskiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bättre att byta till skruvar av samma längd som de ursprungliga. Hyllplanen är inte så tjocka heller. Om skruvarna är för långa så kan de bli em bula på ovansidan av hyllplanen och det är inte snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag såg en stringhylla där hyllplanen hålls med skruvar från utsidan, vänster/höger, men i detta fall ska alltså skruvarna bara förhindra att hyllan glider framåt/bakåt, samt i viss mån hålla ihop allt.

Kolla om det möjligen finns plåtskruv 14 mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...