Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musen hittas inte i win 10 (efter installation)


Dimos

Rekommendera Poster

Hej

(Detta inlägg är fortsättning på ett tidigare inlägg angående dött tangentbord och mus. Nu återstår musen).

 

Jag har en laptop Fujitsu Siemens xi3650. Efter installation av win 10 har jag fortfarande problem med den trådlösa musen (Microsoft Explorer Mini Mouse). Jag tror att den kopplas med Bluetooth (separat USB-sticka), men den hittas inte av windows, inte heller andra möss med tråd som jag har provat. Jag har försökt med alla (?) möjliga sätt:

 

- Skaffat SE Driver Update och uppdaterat alla drivrutiner (det finns fortfarande 5 okända enheter, som jag har avinstallerat, men de återkommer)

- Laddat ner Microsoft Mouse och Keyboard Center (den hittar inte musen)

- Bytt USB-port

- Kört felsökning, mm mm

 

Kan det funka med windows 10 reparation? Finns sådan? Utan att tappa mina installerade program vill säga!

Tacksam för några tips och förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du installerat drivrutiner för pekplattan? Finns att hämta hos F-S för din datormodell, ta den för win 7, Alps pointing device/Ps2. De som finns för win 7 brukar fungera för win 10. De enheter som saknar drivare, de drivare kan du hitta på samma ställe.

Lycka till.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om det inte räcker med det som Jari skrev så starta Enhetshanteraren, dubbelklicka på en okänd enhet och på en av flikarna finns en lång rullgardinsmeny där du väljer Maskinvaru-id. Om du i ditt svar här skriver vad det är för Maskinvaru-id för de okända enheterna kan du få hjälp med att hitta vad det är för några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

Jag bifogar en bild där du kan se maskinvaru-id, som verkar vara samma för alla mina 6 okända enheter.

Kan du få ut någon info från detta?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det verkar finnas en minneskortsläsare samt blåtand i din maskin. Du verkar även behöva drivare till något som kallas "launchpad". Hittar du inte dessa för win 7 så kan hämta dem för Vista. Det brukar fungera med drivare för Vista i win 10. (Jag uppdaterade bios på min compaq 8710p (win 10) med biosflash för Vista i går).

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

pci ven_8086&dev_2939 verkar vara Intel ICH9 Family USB Universal Host Controller, så se om Intels automatiska uppdateringsprogram kan hitta någon bra drivrutin till din dator: https://downloadcenter.intel.com/

Hej Cecilia. Intel hitta inga gamla drivrutiner att uppdatera.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Veteran. Driver Toolkit hittar gamla drivrutiner, men vill ha ca 30 dollar för att uppdatera.

Jag köpte nyss SE Driver Updater för nästan samma pengar, men några nyare drivrutiner för mina okända enheter hittas inte.

Vet inte om det är värt att köpa flera program, det mest troliga är kanske att min mus är inte kompatibel med win10 och då får jag väl lägga pengarna på att köpa en ny mus istället.

TACK ALLA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

Jag har provat med andra äldre möss med tråd, utan att lyckas. Men även dessa kan inte vara kompatibla med win10.

Jag hag för mig att det ska finnas en inställning där jag väljer om jag vill använda styrplatta ELLER mus, eller båda.

Jag kan dock inte hitta denna inställning. För styrplattan har jag bockat för "Använd styrplatta".

Det som är avbockat är "Inaktivera internt pekdon när det finns extern USB-mus".

Jag misstänker att jag inte ska bocka för detta alternativ, då försvinner även styrplattan??? Eller ???

 

Om jag ska behöva köpa ny mus, vad är det för skillnad mellan:

- Optisk

- Laser

- Bluetooth

- Unifying

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optisk mus har led-lampa under i stället för kula.

Laser bättre, mer exakt ljus än optisk, är väl mest uppskattat av de som spelar.

Bluetooth, anslutning via bluetooth (trådlöst) i stället för med sladd.

Unifying: http://www.logitech.com/sv-se/promotions/6072

 

Fungerar andra saker i USB-kontakterna?

Jag undrar eftersom det verkade vara en USB-relaterad enhet som saknar drivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både en skrivare och andra externa hårddiskar kopplade till olika USB-portar, som fungerar. Jag har förstås provat att byta USB-port för musen, utan resultat.

 

Fungerar lasermusen också med USB-sticka? Kan den hittas/upptäckas lättare än Bluetooth? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Mouse and Keyboard Center (som jag har redan laddat ner och kört) är ett program som ska hitta musen (inte en drivare) och därefter  kanske uppdatera drivraren, MEN den hittar inte musen. Det finns en länk för att felsöka, men länken fungerar inte.

Inte heller länken "Set up the Bluetooth Connection"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både en skrivare och andra externa hårddiskar kopplade till olika USB-portar, som fungerar. Jag har förstås provat att byta USB-port för musen, utan resultat.

 

Fungerar lasermusen också med USB-sticka? Kan den hittas/upptäckas lättare än Bluetooth? 

Bra att USB-portarna fungerar.

 

Optisk/laser har bara att göra med hur det fungerar under musen.

För anslutning finns sladd eller Bluetooth (eller annan liknande trådlös anslutning).

 

Kan inte komma ihåg att andra skulle ha rapporterat att vanliga enkla standardmöss med sladd skulle sluta att fungera för att man uppgraderar till Windows 10 från Windows 7 eller 8.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Mouse and Keyboard Center (som jag har redan laddat ner och kört) är ett program som ska hitta musen (inte en drivare) och därefter  kanske uppdatera drivraren, MEN den hittar inte musen. Det finns en länk för att felsöka, men länken fungerar inte.

Inte heller länken "Set up the Bluetooth Connection"

 

Det stämmer inte. Microsoft Mouse and Keyboard Center innehåller också drivrutiner för USB, MEN programmet har inte stöd för, dvs automatiskt upptäcka, PS/2 eller Bluetooth anslutningar och även en del äldre USB enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

Jag köpte en billig lasermus igår (GOJI) men den hittas inte heller av windows. Både denna och den jag hade innan från Microsoft fungerar i en annan laptop med win10. Så jag ger nog upp.  

Se gärna igen mitt inlägg från den 26/2 kl. 09:54, ang. styrplattans inställningar. Något tips där?

 

När jag går till Inställningar / Enheter, ser jag inte rubriken Bluetooth. Betyder det att den inte finns längre???

Hur installerar jag den på nytt i så fall?

 

Tror du att det hjälper att installera om win10? Går det att köra UPPGRADERING, dvs utan att tappa alla installerade program?Jag har en reparationsskiva.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Gällande uppgradering så står det om det i din förra tråd: //eforum.idg.se/topic/350978-tangentbordet-och-musen-p%C3%A5-laptopen-%C3%A4r-d%C3%B6da/?do=findComment&comment=1669880

Men då blir det ju inte precis en ominstallation.

 

 

Jag hag för mig att det ska finnas en inställning där jag väljer om jag vill använda styrplatta ELLER mus, eller båda.

Jag kan dock inte hitta denna inställning. För styrplattan har jag bockat för "Använd styrplatta".

Det som är avbockat är "Inaktivera internt pekdon när det finns extern USB-mus".

Jag misstänker att jag inte ska bocka för detta alternativ, då försvinner även styrplattan??? Eller ???

 

"Inaktivera internt pekdon när det finns extern USB-mus" är väl just inställningen där du kan välja om du vill använda styrplattan ELLER mus.

Anser datorn att det finns en extern mus, dvs syns den i Enhetshanteraren?

Om inte lär inte "Inaktivera internt pekdon när det finns extern USB-mus" spela någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är just det att datorn hittar inte någon mus, varken trådlös eller med tråd.

Och inte heller någon Bluetooth.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lutar nog mest åt att det är din saknade USB-drivrutin som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Men i och med att programmet som jag har köpt (Super Easy Driver Update) inte kan uppdatera några ytterligare USB-drivrutiner, så ger jag upp för tillfället och försöker igen så småningom med en uppdatering på nytt av win 10 (vilket jag inte tror att det hjälper!). Jag hör av mig om det lyckas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia (och alla andra)!

Jag ominstallerade Win10 och MUSEN FUNGERAR NU!!!

Dessutom är alla tidigare installerade program (och mina dokument) kvar!

 

Angående Driver Update programmet: Jag köpte den för att den var enkel och på svenska, men vilket program rekommenderar du? Softpedia ger programmet ett betyg på 4,5 ! Slim Drivers betyg 4, WinZip Driver betyg 3 !

 

Finns något annat bättre program? Jag vill gärna köpa ett tillförlitligt program.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...