Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivbordsmiljön verkar ha förändrats...


MariaE

Rekommendera Poster

Nu verkar skrivbords miljön ha förändrats... Det är väldigt mycket skrivbordsprogam från Xfce-desktop och Gnome desktop...  Kan jag  ta bort dessa program utan att det blir fel ? 

 

Jag hittade ett program från ubuntu desktop också so m var installerat när jag kollade bland installerade program. Jag kan inte göra skämbilder heller av nån anledning...

 

//eforum.idg.se/topic/351182-byta-skrivbordsmilj%C3%B6/

 

//eforum.idg.se/topic/351217-om%C3%B6jligt-att-installera-uppdateringar/

 

Det påminner inte mycket om KDE-desktop nu trots att många såna filer är installerade... 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Alla program som hör till respektive skrivbordsmiljö finns åtkomliga från de andra miljöerna om du har fler installerade. Ta INTE bort några program manuellt, det är då det blir fel för dig.

För att byta skrivbordsmiljö måste du logga ut, byta miljö och sedan logga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Alla program som hör till respektive skrivbordsmiljö finns åtkomliga från de andra miljöerna om du har fler installerade. Ta INTE bort några program manuellt, det är då det blir fel för dig.

För att byta skrivbordsmiljö måste du logga ut, byta miljö och sedan logga in.

Det går inte att logga ut... Datorn sätts i viloläge efter 3 sekunder... Nu har jag log filer iallafall. Jag har tyvärr inte hittat   något sätt att  göra loggfiler förut.  Det kanske bara finns om man har KDE-Desktop  men det ser inte ut som om jag har det... Behövs det fler loggfiler?

/Maria

 

Kernellog.txt

Systemlog.txt

Xorglog.txt

Top.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggar du inte inte när du startar datorn?

Nej jag loggar inte.... ;)  Men jag ska  starta om datorn igen  och  försöka logga in nu. Då kanske det blir bättre...

Det blev inte så mycket bättre tyvärr... Men jag ska testa att trycka på andra tangenter  när datorn startar och se om jag får upp   nån meny då... Mer än att jag ska starta  från DVD eller annat . Nu har jag testat med ESC och F1.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar nästan som om jag måste börja om med en skiva som har Linux Mint KDE på skivan.  Den skivan som jag använde när jag installerade om Linux förut var ju Linux Mint Mate eller Xfce.

 

Jag hoppas att jag kan installlera andra program också som jag vill ha.   När KDE Desktop var installerat då jag fick datorn kunde jag inte installera så många program  det var därför jag var tvungen att börja om .  Vissa kommandon  fanns inte i den Linux som var installerad från början.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag loggar inte.... ;)  Men jag ska  starta om datorn igen  och  försöka logga in nu. Då kanske det blir bättre...

Det blev inte så mycket bättre tyvärr... Men jag ska testa att trycka på andra tangenter  när datorn startar och se om jag får upp   nån meny då... Mer än att jag ska starta  från DVD eller annat . Nu har jag testat med ESC och F1.

/Maria

 

Du måste välja skrivbordsmiljö innan du loggar in. Det har jag förklarat för dig tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste välja skrivbordsmiljö innan du loggar in. Det har jag förklarat för dig tidigare.

Det är det jag inte kan  göra tyvärr... Jag får inte upp något val. 

Dessutom har jag fått en konstig meny när jag startar datorn som har med benchmark att göra. Jag vet inte hur den har kommit dit. Jag har dessutom 42 uppdateringar som inte går att uppdatera... Det gör nog att jag  måste börja om från början med en skiva med  Linux Mint KDE. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar det... Hoppas det funkar ett tag. Jag är less på att installera om. Jag har bara några få program från gnome-desktop och Xfce  nu...   Gedit och  ett till program som jag inte kommer ihåg vad det hette... Jag ska bara ändra inställning så att inte fönstret flyttar på sej när jag kommer åt med musen på sidorna av skärmen. 

/Maria

post-120863-0-07117400-1456389676_thumb.png

post-120863-0-35283200-1456389754_thumb.png

post-120863-0-93669600-1456389854_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...