Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
sprättägg

Ominstallation av Windows 10

Rekommendera Poster

sprättägg

Hej på er!

Har uppgraderat till W10 från W7 via ebjudandet som automatiskt dykt upp på datorn för en tid sedan.

Sedan en tid vägrar datorn att installera nya uppdateringar. De laddas ner till datorn, men när jag startar om för att installera, så laddas först ca. 30% ner omstart 50% omstart för att sedan meddela att det inte går att slutföra, och allt tas bort utan installation.

Gång på gång samma sak. Jag har sökt på forumet och provat alla tips som jag hittat, men utan resultat.

Funderar nu på att göra en ominstallation via återställningsfunktionen.

Eller bör jag hellre göra en ren installation av en ISO-fil som finns på hemsidan.

Tacksam för råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jannejanne

Har du hårddiskskador ? I så fall brukar uppdateringar ställa till problem enligt min erfarenhet.

Kontrollera hårddisken med program från hårddisktillverkarens hemsida.

Har du hårddiskskada, backa upp alla egna filer på tex USB-minne.

Och byt ut hårddisk en. Köp en ny hårddisk. Sedan kan du ladda hem, bränna en DVD och installera om W7.

Speciella drivare finns ofta på datortillverkarens hemsida.

Och licensnumret för W7 står på nån lapp på datorn.

Och sedan kan du gå vidare till W10.

Om du vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ove Söderlund

Det känns rent spontat som att en ren ominstallation är att föredra. Det kan så klart vara lite mer pyssel efteråt med att installera t.ex. drivrutiner även om Windows 10 är bra på att känna igen en mängd hårdvara.

Förutsättningen är så klart att din befintliga Windows 10-installation är aktiverad i god ordning. För inspiration, se den här fastnålade tråden "Windows 10 - ren installation, min erfarenhet".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sprättägg

Det känns rent spontat som att en ren ominstallation är att föredra. Det kan så klart vara lite mer pyssel efteråt med att installera t.ex. drivrutiner även om Windows 10 är bra på att känna igen en mängd hårdvara.

Förutsättningen är så klart att din befintliga Windows 10-installation är aktiverad i god ordning. För inspiration, se den här fastnålade tråden "Windows 10 - ren installation, min erfarenhet".

Innebär detta att jag kan göra en ren installation via min nuvarande W10, eller måste jag ta omvägen via W7?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ove Söderlund

Du kan göra en ren installation såsom beskrivet i den länkade inlägget. Du hoppar helt enkelt över punkt 3 och börjar med att verifiera att du har en korrekt aktiverad Windows enligt punkt 4. Därefter ta backup enligt punkt 1, skapa usb-sticka enligt punkt 2 och sedan fortsätter du med punkt 5.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sprättägg

Du kan göra en ren installation såsom beskrivet i den länkade inlägget. Du hoppar helt enkelt över punkt 3 och börjar med att verifiera att du har en korrekt aktiverad Windows enligt punkt 4. Därefter ta backup enligt punkt 1, skapa usb-sticka enligt punkt 2 och sedan fortsätter du med punkt 5.

Gjorde en ren installation och nu är problemet borta, men å andra sidan har jag inte fått någon ny uppdatering sedan dess att testa på.

Ominstallationen gjordes den 23 febr. och de senaste uppdateringarna är just från detta datum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...